Hopp til innhold

Cannes, sex og skandaler

Lars von Trier er på ingen måte førstemann i Cannes' skammekrok. Skandalene har fulgt filmfestivalen siden oppstarten.

Cannes skandaler

Det hører til regelen heller enn unntaket å få litt temperatur og skandale i filmfestivalen i Cannes. (f.v.) Vincent Gallo kalte filmanmelder Roger Ebert «en feit gris», Lars von Trier ble utvist og Simone Silva kastet bikinitoppen foran øynene på Robert Mitchum.

Foto: Scanpix

Dagens utkastelse av Lars von Trier stiller seg i rekken av kontroverser som etter hvert har blitt et slags kjennetegn for festivalen.

I en pressemelding skrev en talsperson for Cannes-festivalen at de ikke var visste om noen noensinne tidligere er blitt kastet ut fra festivalen – og de visste heller ikke om von Trier ville bli invitert tilbake.

De som kastet klærne

Simone Sylva og Robert Mitchum på Cannes

Simone Silvas toppløse stunt skapte kaos med personskader til følge blant fotografene. Det så imidlertid ikke ut til å plage Robert Mitchum.

Foto: Scanpix

Det er uansett ikke første gang festivalen ser skandaler. Hele veien siden festivalen så dagens lys har skandalene fulgt stjernene.

Som i 1953, da Brigitte Bardot dukket opp i en bikini, da fremdeles et uvanlig og på grensen til upassende plagg.

Året etter gikk B-stjerna Simone Silva fire steg lenger da hun - i Robert Mitchums selskap – rev av seg bikinitoppen på stranda i byen.

Et større opptog som fulgte, medførte personskader for flere fotografer. En brakk armen, en annen beinet. Sylva ble kastet ut av festivalen, men bildene gikk verden rundt.

Fem år senere skapte franske Francoise Deldick liknende opptøyer, da hun toppløs ridde en hest gjennom Carlton-hotellet i byen. Som en slags markedsføring av sin seneste film.

Cannes er imidlertid ikke bare sex.

Kritiserte fransk film - nekta adgang

Regissøren Francois Truffaut startet sitt virke som filmanmelder, og ble kjent som en hard negl, og en nådeløs kritiker. Hans harde ord mot fransk etterkrigs-film i tidsskriftet Cahiers du Cinéma gjorde at han ble nektet adgang til festivalen i 1958, som Frankrikes eneste kritiker.

Truffaut, som sammen med blant andre Jean-Luc Goddard dannet en ny bølge innen fransk film, hadde imidlertid ikke fyrt med løskrutt, og svarte med å returnere året etter som regissør.

Med filmen «På vei mot livet» vant Truffaut Gullpalmen for beste regi det året og fikk byttet ut skammekrokshatten med en krone.

Snurt von Trier kalte juryformannen for dverg

De siste årene er det blitt noe roligere på festivalen. Mens antall nyhetsorganisasjoner og journalister har økt, har stjernene lagt mer bånd på seg, og de store skandalene er kommet inn i mer kontrollerte former.

Mode Steinkjer er Dagsavisens kulturredaktør. Han har lang erfaring som filmanmelder, og har vært i Cannes de siste ti årene.

– Lars von Trier har skapt skandale før her nede. I fjor var det de grove scenene i «Antichrist» som sjokkerte, men jeg husker best da han skjelte ut juryformannen Roman Polanski. Det var det året han var tippet som den store vinneren med «Breaking the Waves», men han fikk bare en liten pris. Da kalte han Polanski, en av filmverdenens mest meritterte regissører, «en dverg», sier han.

Men det har vært andre.

Sjokk og pipekonsert

Steinkjer husker først Gaspar Noé, en notorisk fransk filmskaper, som sjokkerte med filmen «Irreversible» i 2002. Publikum ble utsatt for en av de mest brutale voldtektsscenene som noensinne er laget, i det Dagsavisens kulturredaktør kaller en typisk Cannesskandale på filmsiden.

– Det samme kan du si om «The Brown Bunny». Makan til pipekonsert har jeg aldri opplevd. En dørgende kjedelig kjøretur gjennom USA, som ender med en sugejobb på et motell. Regissøren, Vincent Gallo var rasende på kritikerne etterpå, husker Steinkjer.

Ifølge legendene var det også her et av de klassiske sitatene falt. Den legendariske amerikanske kritikeren Roger Ebert kalte filmen «den verste filmen i Cannes’ historie», og Gallo svarte med å kalle kritikeren «en feit gris».

– Mulig det, svarte Ebert. – Men en dag blir jeg tynn. Mr. Gallo vil fortsatt være regissør av Brown Bunny.


Men det er sjelden de store skandalene skjer. Folk vokter seg bedre enn før, bortsett fra Lars von Trier, som i dag ble kastet ut av festivalen.

Filmen hans er imidlertid fortsatt med i konkurransen om Gullpalmen, og om den er verdt å se kan du finnne ut av ved å lese vår anmeldelse av «Melancholia».

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters