– For meg er det virkelig en drøm som går i oppfyllelse. Jeg er enormt takknemlig for å ha fått denne muligheten til å være med på å prege operaens utvikling i Norge, sier Per Boye Hansen i en pressemelding.
Boye Hansen tiltrer stillingen 1. august 2012, ifølge en pressemelding fra Den Norske Opera & Ballett. Åremålet er på fem år.
Den tidligere direktøren for festspillene i Bergen overtar som sjef for Den norske Opera etter Paul Curran, som fratrer 1. januar 2012.
– Må være tøff
Per Boye Hansen utgjør dermed den nye kunsteriske sjefsteamet for kulturinstitusjonen i Bjørvika sammen med ballettdanser Ingrid Lorentzen, som i dag ble presentert som ny ballettsjef.
- LES OGSÅ:
Stillingen som operasjef er en av de viktigste i norsk kulturliv, og har de siste fire årene vært bekledt av Paul Curran, som
.– Et bra valg! Per Boye Hansen må nå gjenerobre operaens plass i operaen, sier NRKs musikkommentator Ragnhild Veire, som allerede i september annonserte Boye Hansen som favorittkandidat til stillingen.
Veire tror Boye Hansen er tøff nok til å føre kampen slik at operaen blir mer likestilt med Balletten.
– I det nye huset har Balletten hatt høyere kvalitet jevnt over på forestillingene sine enn operaen. Denne skjevbalansen må rettes opp i. I tillegg har ballett, opera, orkester og kommersiell virksomhet kjempet sidestilt om tid, penger og plass. Dette har gått ut over operaen og antall forestillinger, sier hun.
Mer opera i operaen
Veire mener Ballettens Espen Giljane hittil har vært den dyktigste i dette spillet.
– Med Per Boye Hansen som operasjef, kan maktbalansen bli en annen. Han fremste oppgave blir å gjennomføre det løftet.
Hun legger til:
– Det vil ikke alle på huset være like glad for. Men flest vil bli begeistret, ikke minst publikum, som får mer av det de forventer. Mer opera i operaen.
- Les også:
Artikkelen fortsetter under videoen.
Endres styringsmodellen?
Veire mener at Per Boye Hansen tidligere ikke har villet engasjere seg i operaen på grunn av styringsmodellen de bruker. Han har flere ganger uttalt seg negativt om den.
– Boye søkte stillingen som administrerende direktør, men fikk den ikke. Nå søkte han operasjefstillingen. Kanskje med det kriteriet at om to år - når Remlovs åremålsperiode er over - blir disse to stillingene slått sammen til en, og Boye Hansen kan overta stillingen også som toppsjef, spekulerer Veire.
Hun sier Remlov ikke har gjort noen dårlig jobb som toppsjef, men at modellen Operaen fører, med delt administrerende sjef og operasjefstilling, har vist seg vanskelig, blant annet når det gjelder å koordinere alle funksjoner.
– Håper på store klassikere
I søknadsteksten etterlyste man noen som kjenner godt til norsk og skandinavisk operahistorie. Å snakke de skandinaviske språkene er nok heller ingen ulempe.
– Jeg forventer at den nye operasjefen tar i bruk de unge, norske regitalentene som finnes der ute, men ikke får jobb i Norge, sier Veire.
I tillegg forventer Veire at Boye Hansen setter opp flere av de store klassikerne.
– Her må det dreies mot store klassikere med topp regissører. I tillegg må man ha mange nok forestillinger, som gjør at alle som vil det kan få plass i operaen. Det er mange som ikke har sett klassikerne ennå, vi trenger dem, sier Veire.
Anne Gjevang vil fungere som operasjef fra 1. januar til Boye Hansen tiltrer 1. august neste år.