Multimedia-utstillingen som åpner på Martin Gropius Bau-museet mandag, er den mest omfattende retrospektivutstillingen av David Bowies liv og virke som hittil er holdt.
Utstillingen bygger videre på fjorårets «David Bowie Is»-utstilling ved Victoria and Albert Museum i London, og rommer flere av Bowies utallige scenekostymer, skisser til albumomslag, utkast til sangtekster, fotografier og andre gjenstander fra hans lange liv som artist.
Men Berlin-utgaven av utstillingen inneholder også en rekke gjenstander som er spesifikk for artistens flere år lange Berlin-opphold på siste halvdel av 1970-tallet.
Les også:
Gjenoppfant seg selv i Berlin
Etter flere år med hyppige albumutgivelser, nær sammenhengende turnéaktivitet og et generelt utsvevende liv, flyttet en utbrent og kokainavhengig David Bowie i 1976 til Berlin, hvor han ble boende frem til 1979.
I denne perioden spilte Bowie inn sin såkalte Berlin-trilogi, bestående av albumene «Low», «Heroes» og «Lodger».
Albumserien markerte en ny retning i Bowies musikalske karriere, og ble til i tett samarbeid med produsent Brian Eno. Alle tre albumene ble helt eller delvis spilt inn i Hansa Tonstudio i bydelen Kreuzberg, kun et steinkast fra Berlinmuren.
Victoria Broackes, en av kuratorene for utstillingen, mener den kalde krigens Berlin og Bowies personlighet fant naturlig sammen. Bowie var opptatt av Tyskland og dets nyere historie, men ble også fascinert av Berlins mange subkulturer og kreative strømninger.
– Det var her han tilsynelatende unnslapp sine demoner, det var hit han kom for å unnslippe sin kreative utbrenthet og få ny inspirasjon, sier Broackes til nyhetsbyrået AFP i forbindelse med åpningen.
Skrev brev til Marlene Dietrich
Flere av gjenstandene som stilles ut er tydelige inspirasjonskilder for Bowies Berlin-år. Et maleri av kunstneren Erich Heckel viser posituren som dannet utganspunkt for albumomslaget til Bowies «Heroes». Et tidlig utkast til låta med samme navn, med flere ord strøket ut, er også stilt ut for første gang.
Utstillingen inneholder også Bowies egne malerier, en hobby han begynte med for å hjelpe ham ut av stoffavhengigheten. En dedikert kokain-skje som artisten bar med seg under innspillinger på tidlig 70-tall er en tydelig suvenir fra tida før sammenbruddet.
Blant andre gjenstander fra Bowies Berlin-periode er et ikke tidligere utstilt brev han skrev til den tyske filmdivaen Marlene Dietrich. Bowie spilte hovedrollen i det som ble Dietrichs siste film, «Schöner Gigolo, armer Gigolo».
Bowies Berlin-år var heller ikke helt fritatt fra den kalde krigens gufs: På utstilling er også utdrag fra en av det hemmelige politiet Stasis rapporter, der det advares mot at en TV-overført Bowie-konsert på vestlig side vil kunne lokke østtysk ungdom nær muren.
Berlin-utstillingen går frem til 10. august.
Les også: