Hopp til innhold

Bilder i verdensklasse

– Historier kan fortelles med ord, men like gjerne med bilder, sier Shaun Tan, vinneren av årets ALMA-pris.

Shaun Tan, ALMA

Shaun Tan sammen med kronprinsesse Victoria under utdelingen av ALMA-prisen i mai.

Foto: FREDRIK SANDBERG / Afp

Den australske illustratøren og forfatteren Shaun Tan har hatt et godt år. I februar mottok han Oscar for beste animerte kortfilm for filmen "The Lost Thing". Oscar til The Lost Thing

I mai mottok han ALMA-prisen (Astrid Lindgrens minnepris) på 5 millioner kroner for sin totale produksjon. ALMA-prisen til Shaun Tan

Ikke rart det er en smilende mann som møter NRK til intervju.

Vanligvis er jeg nok langt mer fåmælt enn dette. Jeg identifiserer meg egentlig med mange av figurene mine; litt ensomme, tenksomme fyrer som fordyper seg i sære ting, sier Shaun Tan.

Science fiction

Hans vei til litteraturen var gjennom science fiction, forteller han:

Shaun Tan: Illustrasjoner fra "Fortellinger fra ytre utkant"

I 'Fortellinger fra ytre utkant' har Tan en sympatisk fortelling om hva raketter kan brukes til.

– Jeg leste masse science fiction som ung, og skrev etter hvert egne historier. Men da ingen forlag ville utgi det jeg skrev, begynte jeg å legge ved illustrerte omslag. Det førte bare til at jeg ble spurt om å illustrere andre forfatteres verk. Så da la jeg skrivingen på hylla, og tenkte at det var illustrasjon som var "min greie".

Men etter hvert har han skapt sine egne bøker; både med og uten tekst, og med de mest oppsiktsvekkende bilder som gir leserne mye å spinne videre på:

– Som forfatter og illustratør kan være så detaljert som bare det når det gjelder å fortelle hva som skjer og hvordan det skjer. Men man må aldri fortelle hvorfor noe skjer. Det overlater jeg til leseren. Han eller hun skal selv få være med og skape, sier Tan.

Barn eller voksne

Shaun Tan: Fra "Det røde treet"

Fra 'Det røde treet'. Bedre beskrivelse av begrepet 'lede' skal man lete lenge etter...

ALMA-prisen er verdens største litteraturpris for barne- og ungdomsbøker. Den kan gå til en forfatter eller en illustratør, men kan også gå til organisasjoner. Men det er ikke opplagt at Shaun Tans bildebøker er barnebøker.

Jeg tenker aldri på hvem jeg lager bøkene for. Jeg vil bare oppnå et best mulig uttrykk. Så får de som vil ta i mot, gjøre det, sier Tan.

– Det jeg er opptatt av, er å betrakte verden med et uforherdet blikk. Det er lett å ta omgivelsene for gitt. Vi blir ofte blinde av alle tingene som omgir oss til daglig. Ved å transportere hverdagslige ting over i et parallelt univers, prøver jeg å skape en bitteliten distanse, noe som gjør at vi kan betrakte gjenstanden med friske øyne. Det samme gjelder dyr, mennesker eller hendelser, sier Tan.

Natur og kultur

Ett av kjennetegnene på Shaun Tans bøker, er at han blander noe mykt og sårbart med noe hardt og mekanisk. Her er natur og kultur, eller kanskje helst teknologi, i en høyst original forening:

Shaun Tan: Fra "Det røde treet" bokoppslag

Det er nok av rom for undring i bildeboken 'Det røde treet' som kom på CappelenDamm i 2010.

– Dette er noe som opptar meg. Vi lever i en merkelig tid, der omgivelsene blir mer og mer teknologiske, mens vi ofte mister kontakten med det aller nærmeste og opprinnelige. Jeg vil gjerne gjøre oppmerksom på alt det fantastiske som faktisk finnes rundt oss, enten det er mykt eller hardt, sier Shaun Tan, som takker Vest-Australias natur for interessen for farger.

– I Australia er himmelen dyp blå, havet blå-grønt, sanden er blendende hvit og skyggene er dype. De levende fargene jeg har absorbert gjennom mange år med landskapsmalerier, har jeg tatt med inn i bildebøkene.

Jeg tenker at farger er som soundtrack'et til en film. De understreker følelser og stemninger. Fargene er det siste jeg legger på når jeg lager bøker, forteller han.

Langsom kvalitet

Med 5 millioner svenske kroner i lomma ser Shaun Tan for seg at han nå kan bruke akkurat så lang tid han ønsker på bøkene sine, uten å måtte ta strøjobber for reklame-industrien.

– Jeg arbeider ekstremt langsomt. En av grunnene til at jeg liker oljemaling, er at jeg da kan legge på lag på lag og endre bildet så mye jeg vil; jeg lar det ta sin tid. Faren er, ironisk nok, at kunsten også blir en besettelse som tar all oppmerksomhet. Slik sett er filmen "The Lost Thing" også en liten selvkritikk: Det er lett å bli så oppslukt av noe at du ikke legger merke til de mest forunderlige ting som finnes rett foran nesen på deg.

Kunstnere kan ha mye å lære av barn. Før de kommer i skolealderen har de et friskt blikk på omgivelsene, og de er ikke hemmet av selvkritikk. Det er noe å strekke seg etter, sier Tan.

Shaun Tan, Morten Harper og Stian Hole

Shaun Tan, Morten Harper og Stian Hole (t.v.) i diskusjon på Lillehammer

Foto: Lina Undrum Mariussen, Norsk barnebokinstitutt

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters