Hopp til innhold

Patti Smiths minnebilder

Rock- og punkikonet Patti Smiths vesle bok «Woolgathering» foreligger i norsk gjendiktning, hvor og den norske teksten er stilt overfor den engelske teksten. Den norske tittelen er «Sanka ull».

Patti Smith-portrett
Foto: forlaget

Alt denne boken inneholder er sant, skriver Patti Smith i en introduksjon til nyutgaven av «Woolgathering» (2011) som nå foreligger i norsk gjendiktning. Ikke bare er det sant, det er skrevet akkurat slik det var, føyer hun til, og uttrykker et håp om at disse tekstene vil fylle leseren med «ei vag og nyfiken glede».

Jenta i soveromsvinduet

Det siste kan jeg for egen del bekrefte, selv om min glede over Patti Smiths formuleringsevne ofte er noe sterkere enn «vag». Dessuten; en lesers evne til nysgjerrighet som ikke vekkes av barnet Pattis opplevelser, må være lagt på is. Bildene av jenta i soveromsvinduet, er nær magiske og sterkt livaktige, der hun blir vár vesnene ute i det høye gresset, folkene i de gammelmodige klærne som «sankar det som treng å sankast. Det kasserte. Det forguda. Bitar av menneskeleg ånd som på eit eller anna vis slapp unna».

Minnebilder og dagdrøm

Omslag Sanka ull

Vi skal med andre ord tro forfatteren på hennes ord om at det var slik det var – selv om sannhetsgehalten i seg selv er knekkende likegyldig. Som uttrykk for barnlig opplevelse, for dagdrømmeri og, etter hvert, ungdommelig erkjennelse, oppleves disse tekstene og minnene de avbilder som mer enn sanne. Også når de skjener ut i nesten-surrealisme en ung Dylan verdig.

Sammensatt form

Tekstenes form varierer i glidende overganger – fra den rettlinjede fortellingen, via prosalyriske tekster til poesi og, i ett tilfelle, til sangteksten «Kimberley» fra 1975-albumet «Horses». I fortellingen «Nittenfemtisju» får leseren vakkert innsyn i en overraskende jordnær historie bak denne nær mytiske tekst. Aller finest er nettopp de mest barnlige bildene i boken.

Konkret gjendiktning

Ingrid Z. Aanestads norske gjendikting er side for side, avsnitt for avsnitt, stilt overfor den tilsvarende engelske teksten. Et fint grep, synes jeg, med vilje til å stå for den jobben som er gjort. Leseren gis anledning til å lese parallelt og få tydelige innblikk i tekstens nyanser og tolkningsmuligheter. Lest slik, er det tydelig at Aanestad er tilbøyelig til å gjøre ord- og formuleringsvalg mer konkrete og bestemte enn tonen i originalen. Dette er mer en observasjon enn en kritikk, fra min side. Den nynorske teksten har mange eksempler på svært vellykket bearbeiding.

Oppsøk ullsamlingen

Det engelske språket har også en mer definert betydning av tittelen «Woolgathering» å tilby, nemlig et stillesittende, åndsfraværende dagdrømmeri, en ettergivenhet for fantasien. Patti Smith skriver i nevnte innledning at skrivingen av denne boken fikk henne ut av en slik tilstand. Leseren bør definitivt la seg føre dit.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters