NRK Meny
Normal

Viktig om verdien av mangfold

«Zweet» er en drivende god ungdomsroman; modig, provoserende, brutal. Og den er nydelig komponert.

Zweet

Summing av bier og sansning av gryende kjærlighet spiller med i tittelen på Marit Kaldhols nye ungdomsroman.

Hva skjer med jorden når artsmangfoldet minker? Hva skjer med samfunnet om vi ikke har råd til å ta vare på menneskene som er annerledes? Hva skjer med oss som leser Marit Kaldhols borende ungdomsbøker?

Kompromissløs

Marit Kaldhol

Marit Kaldhol går ikke utenom det ubehagelige når hun skriver for ungdom.

Foto: Øyvind Eide

Marit Kaldhol er en forfatter som ikke gir ved dørene. Hun følger sin idé, fullfører sitt prosjekt, er kompromissløs i synsvinkel og fortellerstemme. Hennes nye ungdomsroman «Zweet» vil sikkert ikke treffe alle. Men den som åpner seg for boken, vil sitte andpusten, foruroliget og grepet tilbake.

Det føles ubehagelig å bruke så store ord. Men så er det da de største ting Marit Kaldhol skriver om, hun skriver om liv og død.

I 2010 fikk hun Kulturdepartementets litteraturpris for ungdomsromanen «søkeord: ayotzintli». Der skriver hun om selvmord. Boken har mange likhetstrekk med årets roman.

Selvmordsroman fikk litteraturpris

Gassulykke

Alarmen går. En gasslekkasje gjør at hele ungdomsskolen må evakueres. Elever og lærere fraktes bort i busser. Alle unntatt Lill Miriam, som gjemmer seg på loftet. Hun tror de maskekledde redningsmannskapene er terrorister. Hun kryper i skjul, hun er vant til å være alene. Lill Miriam er ikke som de andre. Hun har et syndrom som gjør at hun oppfører seg annerledes. "Beistet" blir hun kalt av de andre.

Lill Miriam er en av tre fortellerstemmer i romanen. De andre er Susan, en klassevenninne med verdens svarteste samvittighet og Ruben, ny i klassen og i landet, kommer fra Cuba. Også han utsatt for mobbens utfrysing, dessuten den eneste, kanskje, som ser Lill Miriam som det mennesket hun er.

Gjennom å bruke ulike fortellerstemmer kan Kaldhol tillate seg å være konsekvent i Lill Miriams tankeverden. Det er verdifullt, vakkert, men også vanskelig - nettopp derfor er det nødvendig med de andre stemmene som utfyller bildet, gir bakgrunn og referanser til Lill Miriams personlige opplevelser.

Omtanke for naturen

Mange av de korte kapitlene, særlig de som fortelles av Lill Miriam, avsluttes med ordforklaringer, nesten som i et leksikon: ord som kryptisk, enzym, anestesi, biodiversitet eller terror blir forklart med opprinnelse, betydning og bruk. Språket er avansert og poetisk på samme tid, fullt av bilder og assosiasjoner. I kapitlene der Lill Miriam forteller om sitt eget syndrom, lar Kaldhol s-tasten på ungjentas pc-tastatur løsne. Lill Miriam må bruke z i stedet. Z'en gjør at vi må lese teksten med ekstra oppmerksomhet, ordene løftes ut av hverdagsligheten, samtidig som z'en selvfølgelig spiller på bienes summimg - biene som Lill Miriam er så opptatt av.

Hennes genuine kunnskap om og interesse for biene i verden, de som er i ferd med å forsvinne, blir en parallell til strømlinjeformingen av mennesker. Har vi råd til å miste artsmangfoldet? Aner vi noe om konsekvensene før det er for sent å gjøre om?

Imponerende håndverk

«Zweet» er en roman som kombinerer spenning, filosofi, og miljøvern uten at jeg opplever kombinasjonen som søkt. Boken folder seg ut som en rose, knusktørr knopp blir til bugnende kronblader. Den er smart, ambisiøs og inderlig på samme tid.

Dessuten tar den unge mennesker og deres sosiale samvittighet på alvor.