Hopp til innhold

– Karismatisk og fandenivoldsk, men også usikker og snill

– Kåre Valebrokk var ikke bare en hardtslående replikkmaskin, han var også konfliktsky, sier biograf Frank Rossavik. Boka om Valebrokk knuser flere myter om medielederen og journalisten som døde i vinter.

Kåre Valebrokk og Frank Rossavik

Frank Rossaviks biografi om Kåre Valebrokk gir et sammensatt bilde av medielederen og journalisten

Foto: Scanpix

Kåre Valebrokk var som toppsjef i Dagens Næringsliv og senere i TV 2, en av de mest innflytelsesrike norske medielederne ved inngangen til det 21. århundre.

LES:

– Han var uten tvil en fornyer av næringslivsjournalistikken, som rundt 1960 var baktung og høflig, sier Rossavik.

– Journalister og fotografer meldte seg når en fabrikk skulle åpnes eller en champagneflaske knuses mot en skipsbaug, sier historiker og økonom Einar Lie, i biografien.

Mannen og mytene

Slik var myten om Kåre Valebrokk: En mann som røykte minst seksti sigaretter uten filter hver dag, som drakk som en svamp, som helst så at journalistene hans også drakk, en dristig cowboy, konstant døden nær.

Kåre Valebrokk likte myten om seg selv:

– Den er topp. Passe rufsete. Jeg gidder faen ikke være et forbilde for alle, sa han.

Frank Rossavik skriver i biografien kanskje var han helt motsatt. Også.

Var Kåre Valebrokk ikke bare ulik myten om seg, men helt motsatt av den?

Frank Rossavik

– Han var usikker, konfliktsky og snill. Egentlig ville han bare at alle skulle trives i jobben sin og gjøre sitt beste. Han ville ha fornøyde journalister, skriver Rossavik.

– Ikke for pyser

Men å være Kåre Valebrokks medarbeider var likevel ikke noe for pyser. – Det var faktisk ikke bare Kåre Valebrokk som drakk i arbeidstiden, han utsatte også sine medarbeidere for drikkepress.

Hans alkoholvaner passet også godt til andre av hans måter å lede på.

– Han jobbet til sent på natten. Han holdt møter uten skriftlige konklusjoner. Han handlet på intuisjon og ombestemte seg ofte. Men han fikk resultater, og dette bildet av medielederen utelukker ikke at han både var nyskapende og strålende, sier Rossavik i biografien.

Frank Rossavik

Frank Rossavik hevder å ha knust noen myter i biografien om Kåre Valebrokk

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Hva ble du mest overrasket over?

– At Kåre Valebrokk var redaktør for bladet «Trygg politikk» fra 1968-70. Jeg hadde aldri hørt om bladet, men det ble startet av den såkalte «Vestfold-aksjonen for borgerlig samarbeid». At Valbrokk agiterte for dette, visste jeg ikke, sier Rossavik.

– Han var liberaler og antisosialist, Jeg tror at han kanskje stemte på Anders Langes Parti i 1973, men det er bare en teori jeg har, sier biografen.

Boka «En god story - en biografi om Kåre Valebrokk» anmeldes på NRK.no onsdag.


Kulturstrøm

  • ABBA-Benny lagar jinglar til svensk P2

    ABBA-veteranen Benny Andersson har komponert lydlogoar til den svenske radiokanalen P2, melder Sveriges Radio.

    – Eg har laga 37 forskjellige forslag for å sjå om hansken passa, seier komponisten og musikaren til kanalen.

    Jinglane er spelt inn saman med Sveriges Radios Symfoniorkester, og Andersson er sjølv med på piano.

    Dei nye lydsnuttane blei tekne i bruk måndag.

    Benny Andersson
    Foto: Alberto Pezzali / AP
  • Nye rekordar for Swift

    Aldri før har eit album blitt strøyma så mykje på ei veke som Taylor Swifts «The Tortured Poets Department». Utgjevinga gjekk rett til topps på Billboard-lista.

    Musikkmagasinet sjølv omtaler det som «ein historisk debut på nummer 1».

    Albumet med 16 låtar blei gitt ut 19. april. To timar seinare overraska Swift fansen ved å sleppe 15 låtar til, og kunngjorde at det var eit dobbeltalbum.

    I veka fram til og med 25. april blei det selt 2,61 millionar såkalla albumekvivalentar. Av dette var 1,91 millionar tradisjonelt albumsal, inkludert digitale nedlastingar, CD-ar, kassettar og heile 859.000 vinylplater.

    Dette er det høgaste talet vinylkopiar av eit album som er selt på ei veke i moderne tid, opplyste Billboard.

    (NTB)

    Taylor Swift