Hopp til innhold

Kåre Valebrokk er død

Tidligere TV 2-sjef og avisredaktør Kåre Valebrokk er død, 72 år gammel.

Nekrolog over Kåre Valebrokk.

Se video: Kåre Valebrokk er død. Reporter Sindre Heyerdahl.

– Til vakkert vintervær på Rikshospitalet sovnet Kåre Valebrokk, vår kjære ektemann, pappa og bestefar, stille inn klokken 10:20 i dag, skriver sønnen, Per Valebrokk, på Twitter lørdag formiddag.

Pressemannen Kåre Valebrokk etterlater seg kona Kirsti-Mette Schrøder Ulrichsen, tre barn og flere barnebarn.

Kåre Valebrokk var som toppsjef i Dagens Næringsliv og senere i TV 2, en av de mest innflytelsesrike norske medielederne ved inngangen til det 21. århundre. Som pressemann har han stått for en modernisering av den kritiske næringslivsjournalistikken i Norge, skriver SNL.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Til tross for en noe rusten fremtoning og et privatliv som stort sett forble privat, klarte han å bli rikskjendis, skriver NTB.

Det handlet dels om skarpe meninger og spisse formuleringer, men også et vell av gode historier, mer eller mindre myteomspunne.

Suksess med DN

Kåre Valebrokk

Teddy-sigaretter var lenge fast følgesvenn for Kåre Valebrokk. Da de gikk ut av salg, gikk han over på pipe.

Foto: Hansen, Helge / NTB scanpix

Valebrokk var en hardtarbeidende pressemann med skarp penn og rask tunge.

– Vis meg en fornøyd redaktør, så skal jeg vise deg en dårlig avis, fastslo han.

Sørlendingen jobbet i Morgenbladet fra 1962 til 1968 og som frilanser i blant andre VG og Kapital fra 1979 til 1984.

I VG ble han kjent som vaktsjefen som annonserte den sovjetiske lederen Bresjnevs død tre dager for tidlig. Men han gjorde også store journalistiske avsløringer.

Gjennom 14 år som sjefredaktør i Dagens Næringsliv, fra 1985 til 1999, endret Valebrokk det meste ved avisen.

Avisen skiftet navn fra det smale Norges Handels- og Sjøfartstidende til Dagens Næringsliv og gikk over fra storformat til tabloid. Fra 1989 ble den også trykket på rosa papir, slik store næringslivsaviser ute i verden gjør.

Journalistikken ble mer uredd og maktkritisk, og opplaget økte dramatisk.

Headhuntet til TV 2

Kåre Valebrokk og TV2

Kåre Valebrokk ledet TV2 fra 1999-2007.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

I 1999 takket suksessredaktøren ja til jobben som administrerende direktør og sjefredaktør i TV 2. Han var definitivt ikke interessert i noen nedtrapping mot pensjonsalderen.

– Jeg har hørt argumentet om at «det måtte være mye bedre for deg som er 58 år og fra Dagens Næringsliv å heller surfe hjem». Men det å «surfe hjem» er for meg verre enn sykkelhjelm, mente Valebrokk.

– Og sykkelhjelm er du ikke vant til å bruke? spurte journalisten.

– Nei, ikke sykkel heller, svarte Valebrokk.

Underholdende rivaleri

De to første årene konkurrerte Valebrokks TV 2 mot Einar Førdes NRK. De to var gode venner privat, men varmen lå gjerne skjult under noen krasse formuleringer, til stor underholdning både for dem selv og andre.

Førde og Valebrokk kappes ikke bare om seere og lyttere, men også om å levere de beste replikkene - gjerne i full offentlighet.

Her fra tiden rundt ansettelsen av Valebrokk i 1999:

Fra 1999 til 2001 ledet Kåre Valebrokk og Einar Førde TV 2 og NRK. De to var gode venner privat, men likte godt å sende hverandre verbale stikk i offentligheten.

Valebrokk og Førde

Arbeidsglad livsnyter

Valebrokk gikk av som TV 2-sjef i 2007, etter åtte år med gode resultater.

– Min avgang blir et løft for TV 2 og sjokk for Theatercafeen, uttalte han selv.

Etter dette var han blant annet spaltist i Aftenposten og en mye brukt kommentator. Fra 2008 var han også utviklingsredaktør i nyhetsbrevet og tenketanken Mandag Morgen.

Det er en arbeidsglad livsnyter som har gått bort. Medie-Norge har mistet en uredd og markant leder, en av de mest innflytelsesrike i vår tid.

Kåre Valebrokk

Kåre Valebrokk var en hardtarbeidende pressemann med skarp penn og rask tunge.

Foto: Larsen, Bjørn Erik / Larsen, Bjørn Erik
John G. Bernander og Kåre Valebrokk.

2001: TV 2 -sjef Kåre Valebrokk (til v) sammen med NRK-sjef John G Bernander.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX
Konsernsjef i TV2, Kåre Valebrokk, under presentasjonen av TV2s fotballsatsning som kostet 1 mrd.

Konsernsjef i TV2, Kåre Valebrokk, under presentasjonen av TV2s fotballsatsning som kostet 1 mrd.

Foto: Håkon Mosvold / Scanpix

AKTUELT NÅ