Se bildene: Den nederlandske drømmen: Spyker C8
(Foto: Spyker)
Tradisjonelt er man vant til at visse land i Europa produserer biler, mens andre ikke gjør det. Sverige, Tyskland og Frankrike er eksempler på land som får det til, mens Norge, Danmark og Nederland vel er eksempler på det motsatte.
Men for sistnevnte land kan trenden nå være i ferd med å snu. Ikke siden Nederlands svar på Rolls Royce måtte legge inn årene i 1925, har det vært mye til bilproduksjon å snakke om, men nå er Spyker tilbake med C8.
Big Brother
Og det måtte selvfølgelig en kjendis til for å gjenopplive det gamle merket. En av de fire personene bak Spyker C8 er mannen som fant opp Big Brother-konseptet.
Bilen har et chassis laget av aluminium, og veier kun 1200 kilo. Med en Audi 4,2 liters V8 under panseret gjør den unna 0-100 på 4,3 sekunder. Det sies også at bilen snart er å få med en twinturbo med 525 hk.
(Foto: Spyker)
Et innvendig smykke
Utvendig skiller bilen seg relativt lite fra andre sportsbiler, men kikker man inni cockpiten er saken en annen.
- Det mest fantastiske med denne bilen er interiøret. Jeg har aldri sett noe liknende, sier Top Gears Jeremy Clarkson.
Og dette er kanskje noe av det utviklerne har tenkt på med denne bilen. Den skal se bra ut. Et lekkert dashbord suppleres med et meget spesielt ratt, racingseter, og et skikkelig digg pedalsett. Og som Top Gear sjefen sier:
- This is a car you wear, rather than drive.
(Foto: Spyker)
Dette er en bil som fungerer perfekt parkert utenfor den beste restauranten i byen, men ikke like godt på veien.
Skrikende hjul
I følge Jeremy mangler det nemlig en del på kjøreegenskapene. Blant annet skriker hjulene konstant i svingene og den ville den nok blitt frakjørt av både Ferrari, Porsche og Lamborghini.
Men på Top Gears testrunde gjorde den likevel godt fra seg. 1.27.3 er kjappere enn for eksempel Aston Martin DB7 GT. Og det er da noe.