Hopp til innhold

Ari Behn og venner i ny, svensk reklamekampanje

Den svenske kleskjeden MQ lokker med «kongelig besøk» i høstens kampanje. Om ikke problematisk for kongefamilien, så er det fornærmende for Ari Behn selv, mener Carl-Erik Grimstad.

Ari Behn for MQ

Ari Behn dukker opp i reklamen for svenske MQ i høst.

Foto: MQ

Sammen med fire av sine venner figurerer han i front for kleskjedens høstkampanje, som modell under et «kongelig» banner.

«Kongelig besøk på MQ i høst» står det over bildene som nå er ute på kleskjedens nettsider.

– Klær jeg kjenner meg igjen i

Ari Behn på reklameplakat for MQ

Den svenske kleskjeden MQ åpner butikk i Oslo, og har i den forbindelse satt opp plakater i den norske hovedstaden.

Foto: Solveig Husøy / NRK

– MQ er hippe klær når de er som best, de er både iøynefallende og behagelige. Det er klær jeg kjenner meg igjen i, sier Ari Behn i en pressemelding for MQ.

Behn sier samarbeidet med kjeden har vært en utfordrende mulighet og veldig moro.

I høst åpner kleskjeden sin første norske butikk i Oslo, og MQs sjef, Johan Elfner, sier derfor det er ekstra moro å bruke en «sterk norsk profil, som alltid har våget å gå sin egen vei».

– Må få gjøre som han vil

Og det er ingen ting galt i at Ari Behn går sin egen vei, sier Carl-Erik Grimstad.

Kongens tidligere soussjef ønsker ikke å fyre opp under feiden mellom seg selv og Behn som herjet i norske medier i fjor. Men synes her at MQ gjør feil i å omtale Behn som kongelig.

– Ari Behn er en frittstående person, han er kun giftet inn i kongefamilien. Men dobbeltheten i det når MQ sikter til Behn under tittelen «Kongelig besøk» er problematisk.

Ari Behn fronter merket sammen med partyfikser og redaktør for ALFA, Magnus Rønningen, og modellene Isabel Ødegård, Gro Skaugstein og Kaja Norum.

– Fornærmende for Ari Behn selv

Ari Behn for MQ

Carl-Erik Grimstad mener det er fornærmende for Ari Behn at MQ ser seg nødt til å omtale ham som kongelig.

Foto: MQ

Grimstad mener han burde ha tunga rett i munnen når det kommer til slike oppgaver, og unngå å bli brukt som merkevare på grunn av hans kongelige tilknytning.

– Det er for det første fornærmende for ham, og for det andre er det vanskelig for kongehuset.

Ifølge Grimstad er det problematisk dersom Ari Behns familie, med prinsesse Märtha Louise og deres tre barn, begynner å gå i disse klærne.

– Det er ikke like greit i forhold til andre klesprodusenter, at de låner bort navnet sitt. Han burde vel tatt noen forbehold i forhold til hvordan han kunne utnyttes i denne kampanjen.

Grimstad tror imidlertid Ari Behn selv har gjennomgått de fleste av disse problemstillingene på egen hånd.

– Han forstår nok at det er vanskelig at han blir koblet til de kongelige når han gjør helt private ting. Sett fra hans side så må det jo være fornærmende at han ikke kan seile på egen kjøl, men blir koblet til Kongehuset.

Se: Slik har du aldri sett Ari Behn
Les også: – VG gikk for langt i Behn-oppslag

– Han har en god salgseffekt

Trond Blindheim

Rektor ved Oslo Markedshøyskole Trond Blindheim tror ikke Ari Behn står like sterk i en salgssammenheng uten den kongelige tittelen.

Foto: Markedshøyskolen

Selv om Ari Behn ikke selv er kongelig, har han en god salgseffekt, tror markedsføringsekspert og rektor ved Oslo Markedshøyskole, Tore Blindheim.

– Han tilhører likevel den representative offentligheten i Norge, og kan dukke opp på slottsbalkongen 17. mai samt ved kongelige bryllup rundt om i Europa.

Men Blindheim sier Behn ikke står like sterkt uten den kongelige tittelen.

– Han er ikke noe i kraft av seg selv, han har en tildelt status - og den bruker han for alt det den er verdt.

Les også: Kunstnerstipend til Ari Behn
Les mer: Ari Behn lager TV-serie for NRK

– All oppmerksomhet i kongelig sammenheng

Han minner likevel om at Ari Behn var velkjent innenfor den kritiske og litterære offentligheten også før han møtte prinsessen.

– Men Ari Behn har fått mye oppmerksomhet de siste årene, og den er sjelden rettet mot bøkene hans. Det er alltid i en kongelig sammenheng, sier Blindheim.

Hverken kommunikasjonssjef Marianne Hagen, eller kommunikasjonsrådgiver Sven Gjeruldsen ved Slottet ønsker å uttale seg om saken.

Kulturstrøm

  • Britney Spears inngår forlik med faren sin

    Popstjerna har inngått eit forlik med faren sin Jamie Spears, meir enn to år etter at ei rettsavgjerd avslutta verjeordninga som har gitt han kontroll over livet hennar. Det melder CNN.

    Sidan verjeordninga vart avslutta, har Britney Spears og faren vore i retten fleire gonger i samanheng med advokathonorar og skuldingar om upassande oppførsel under verjeordninga. Far hennar har heile tida motsett seg skuldingane.

    Vilkåra for forliket er ikkje offentleggjort, men advokatane til Spears stadfestar forliket til CNN.

    (FILES) US singer Britney Spears arrives for the premiere of Sony Pictures' "Once Upon a Time... ...
    Foto: AFP
  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.