Bildegalleri: Kurt Nilsen, historien så langt
- Hvis jeg hadde pr-ansvar for Idol i dag hadde jeg sittet og revet meg i håret og ikke vært i stand til å snakke i telefonen, tror jeg, sier rådgiver hos Geelmuyden.Kiise, Pål Heldaas.
Et lite nyhetssøk på Kurt Nilsen bringer fram over 2000 artikler på nett.
Det samme får vår kanskje største popstjerne, Morten Abel.
Taper mediedekning
Kurt Nilsen fikk enormt med oppmerksomhet etter at han vant Idol i fjor. Foto: Marit Hommedal / SCANPIX.
Men det er en vesentlig forskjell: Kurt har opparbeidet sine bare i løpet av det siste året.
Idol har blitt en enorm mediebegivenhet. VG og Dagbladet har til og med egne avstemninger, og alle avisene er interessert i hvordan det går med våre nye idoler.
- Avisstreiken innebærer at Idol-arrangementet taper en mediedekning som kan regnes om i svært mange annonsemillioner.
Heldaas tror den manglende mediedekningen kan by på problemer for artistene selv og de som har kommersielle interesser av mediedekningen.
- Jeg tror likevel ikke det vil få så store konsekvenser for platesalget. Idol har fått pr. og oppmerksomhet bygget opp over lang tid. De har allerede flere tusen medieomtaler rundt konseptet og vil bli hentet fram igjen så snart streiken er over.
Underskudd på kjendiser
- Men hvis det viser seg at avisstreiken varer i en måned, vil da avisene være interessert i dette igjen?
- Ja, det tror jeg ganske sikkert. Det er underskudd på kjendiser i Norge, og dette er helt førsteklasses kjendismateriale med stor appell i unge målgrupper som avisene trenger. Så jeg ville ikke fryktet for volumet i mediedekningen til idol-kjendisene. Jeg regner med at vi kan følge dem gjennom hele sommeren.
Ingen singler har solgt så mye i Norge som Kurts ”She’ so high”, og Heldaas tror også at årets singel blir en suksess. Det kan idolene takke TV2-sjef Kåre Valebrok for.
Kåre Valebrok godter seg
- Dette er jo den største gaven Kåre Valebrok har gitt til medie-Norge, og som han må sitte og se at andre kan forsyne seg av gratis. Grunnen til at det blir så populært er jo at blant annet at Norge hele tiden trenger å rekruttere nye kjendiser. Vi får dem fra sporten, reality-tv og fra Idol. Konseptet fungerer svært godt som nyhetshistorie, med dramaturgi, konkurranse man kan bygge opp spenning rundt. Dessuten er det trendy å være kjendis og popstjerne.
- Den som virkelig har det godt i dag er Kåre Valebrok som får oppmerksomhet rundt programmet sitt og som ikke må sitte og se på at avisene stjeler uhorvelig mye av dekningen. Se og Hør er sikkert forbanna, mens TV2 er kjempefornøyd med å få være alene med Idol-finalen sin.