- Vi har både gode og mindre gode erfaringer når det kommer til annonsering og antall publikum, forteller Inger Lise Størksen i Ephemera til Musikknytt.
Manglende annonsering
- Nå har vi spilt på ganske mange kulturhus etter hvert, og det vi har opplevd dreier seg mye om manglende annonsering av konserten, som igjen fører til dårlig oppmøte.
Selv om det stort sette er en positiv opplevelse å være på kulturhusturné, er det i følge Inger Lise Størksen og de andre jentene i Ephemera ikke alle som tar jobben som konsertarrangør like alvorlig.
Flyttet til kantina
- En gang så ble konserten vår flyttet fra storsalen i kulturhuset inn til kantinen fordi det kom lite folk. Hadde de sørget for at folk fikk vite om konserten, så hadde de sluppet å gjøre det. Økt billettsalg gir også mer penger i kassen til arrangørene.
Musikknytt har vært i kontakt med flere norske artister som hevder de ofte støter på de samme problemene når de spiller kulturhuskonserter rundt om i Norge. I tillegg til manglende annonsering er høye billettpriser det største problemet.
Line Horntvedt og Jaga Jazzist er blant artistene som kritiserer måten enkelte kulturhus arrangerer konserter på. Foto: Terje Bendiksby.
Nektet studentrabatt
- Et av Norges største kulturhus nektet å innføre studentrabatt på billettprisen da vi skulle spille der, fordi de var redd for å tape penger, sier en kilde til Musikknytt.
Da jaga Jazzist i fjor høst skulle spille konsert på Oseberg Kulturhus, opplevde de å spille for nesten tom sal. Line Horntvedt i Jaga Jazzist mener det er vanskelig å nå ut til et publikum når arrangøren ikke annonserer konserten på forhånd.
- Oseberg Kulturhus hadde bare satt inn en annonse i lokalavisa, og det var det. Vi gikk rundt i byen og kikket etter plakater, men vi fant ikke en eneste en. Det var ingen som visste om konserten, inkludert hotellet som arrangerte konserten.
Horntvedt understreker at de fleste arrangørene vet at store band som Jaga Jazzist koster penger.
koster mye
- Vi koster mye penger og er mange folk, så det kreves at de gjør en god innsats for at de ikke skal tape penger på det. Jeg tør ikke tenke på hvor mye penger Tønsberg Kulturhus brukte på den konserten. Vi fikk den betalingen vi skulle ha, men det blir helt gærent når jeg tenker på hvor mye annet de kunne ha arrangert for de pengene i stedet for.
Horntvedt synes det er synd at slike problemer oppstår. Det går til syvende og sist ut over tilbudet til publikum.
Kjedelig
- Vi synes det er kjedelig å spille for så få folk, men det er ekstra kjedelig for publikum som får vite om konserten dagen etterpå, avslutter hun.
Ledelsen for Oseberg Kulturhus var på torsdag ikke tilgjengelig for kommentar.