NRK Meny
Normal

Ekstrem forvandling

China Power Station blitt en fascinerende utstilling fordi den rommer kunst skapt under ekstreme betingelser.

 

Fra utstillingen China Power Station

Aktuell utstilling: China Power Station: Part II 08.09-02.12.07.

Foto: Fotorettigheter: Astrup Fearnley Museet

China Power Station Part II, Astrup Fearnley Museet 08.09 - 02.12.07.

Kina gjennomgår enorme samfunnsmessige endringer. Den økonomiske liberaliseringen begynte for alvor i 1980-årene, med en vekst som gjennomsnittlig har ligget på rundt 10% årlig siden da, en takt som savner historisk sidestykke. På godt og vondt gjennomgår Kina en moderniseringsprosess som må kunne betegnes som ekstrem forvandling.

Kinesisk kunst-boom

I en annen skala skjer noe av det samme med kunstlivet i Kina. Det har vært en markant økende interesse for kinesisk samtidskunst de siste ti årene fra den vestlige kunstverden. Det faktum at ”China Power Station” er den tredje større presentasjonen av kinesisk samtidskunst i Oslo i løpet av bare seks år er et klart symptom i så måte.

I tillegg har markedet for kinesisk kunst eksplodert de siste par årene, med priser som går rett til himmels. Dette skyldes også en ny klasse av rike kinesere som ønsker å investere i kunst. Kunstnere har blitt kommersielle sukesser nærmest over natten. Store auksjonshus som Sothebys og Christies har også kommet på banen. Det råder derfor i øyeblikket en Klondyke-stemning når det gjelder kinesisk kunst. Alle forsøker å få en bit av kaka.

Øyeblikksbilde

Dette er bakgrunnen for at Astrup Fearnley-museet nå viser et tyvetalls unge kinesiske kunstnere. De fleste er fra 25-35 år og verkene som vises er stort sett laget i løpet av de siste par årene. Utstillingen gir dermed i utpreget grad et øyeblikksbilde, helt i tråd med de hurtige endringene, noe som også tilsier at noen av kunstnerne sannsynligvis vil være glemt om ti år. Størstedelen av verkene kommer dessuten via to gallerier, et i Shanghai og et i Guangzhou. Hvor representativt utvalget er blir dermed et åpent spørsmål, selv om intensjonen selvsagt har vært å vise noen av de viktigste unge kunstnerne.

Som for å understreke det ustabile ved situasjonen har utstillingen et brokete, tettpakket og støyende preg. Man får noe av den samme flimrende følelsen som i et varehus. Lyd fra forskjellige verk kolliderer i hverandre. Selve hovedgeneratoren i dette kraftverket er lydinstallasjonen til kunstneren Zhang Ding. Den består av et tyvetalls høyttalere montert inn i en stor ball, som pumper ut en kakofonisk blanding av støy som sprer seg utover i utstillingen.

Politikk og fabulering

De forskjellige kunstverkene faller grovt sett i to grupper. På den ene siden verk som direkte tar opp sosiale og politiske temaer, dog uten å komme med direkte kritikk av kinesiske makthavere. På den andre siden arbeider av mer individuell og fabulerende karakter.

Et arbeid som på særlig rått og kynisk vis sier noe om livsbetingelsene for mange kinesere er Liu Chuangs Bying Everything On You. På lave bord ligger de personlige eiendelene til to personer som har solgt alt de eier til kunstneren for en sum penger. Vi finner alt fra identifikasjonspapirer og private fotografier til klærne de står og går i. De er på jakt etter arbeid og desperate, kanskje de har kommet inn fra landsbygda til byen.

Et annet talende arbeid er av den kvinnelige kunstneren Chen Quilin som er opptatt av hvordan den tradisjonelle kulturen blir jevnet med jorden i og med moderniseringen. Hun trekker inn det gigantiske damprosjektet kinesiske myndigheter er i ferd med å realisere og som medfører at utallige landsbyer blir lagt under vann. Som en rest av det som nå blir lagt under vann, har hun fraktet med seg en enkel og primitiv frisørsalong fra sin egen hjemby til Astrup Fearnley-museet.

På utrygg grunn

Av det mer fabulerende slaget finner vi en installasjon av Lui Wei, som muligens mer indirekte også rommer en poltisk kommentar. Den består av en rekke modeller av byggverk som av alle ting er laget av oksehud, plassert utover gulvet hulter til bulter. Som en samling vrakgods, eller i videre forstand, en hel menneskelig sivilisasjon i ferd med å gå til grunne.

Alt i alt er China Power Station blitt en fascinerende utstilling, ikke minst fordi den rommer kunst som er skapt under ekstreme betingelser. Den er samtidig del av en konjunktur-preget bølge av interesse for kinesisk samtidskunst.