Hopp til innhold

Solid og trygt fra Sivert Høyem

Det nye albumet «Moon Landing» er Sivert Høyems første etter at han oppløste Madrugada. Her skuffer han ikke fansen, men albumet mangler de helt store øyeblikkene.

Sivert Høyem
Foto: Åserud, Lise / Scanpix

Som sanger i tidenes største norske rockeband, Madrugada, har Sivert Høyem mye å bevise når han nå kun skal fronte musikken sin alene. Men det har vel aldri vært noe tvil om at Høyem skulle klare seg godt på egenhånd. Han har allerede har gjort det med sine to gode soloalbum fra 2004 og 2006. Og nye «Moon Landing» er en godkjent oppfølger som vil holde ham inne på norsk rocks elitelag.

Stor stemme - trauste låter

Igjen viser Høyem seg som en unik sanger - også i internasjonal målestokk. Som låtskriver er han habil og jevn. Og til tider litt for traust. Mengden av artister som beveger seg i dette universet med gitarbasert rootsinspirert rock, gjør det vanskelig å være original. Det Sivert og hans musikere er mestere på, er elegant manøvrering mellom klassiske rock’n roll-knep.

Stødige bakmenn

Cato Salsa er eneste som har fulgt med fra siste utgave av Madrugada over i denne runden av Høyems solokarriere. Som co-produsent gir han Høyem et effektivt og riktig lydbilde. Salsa er ansvarlig for det meste av kledelige keyboardlinjer og stilsikker gitarriffing og øs. Sammen med trommis Børge Fjordheim blir dette stødige underlag for den positive melankolien som preger Høyems melodier og tekster. Med første singel og tittelsporet «Moon Landing» som et av litt for få høydepunkter.

Ny giv

Utover tittellåten kommer det beste på dette albumet rundt halvveis. I "Lost at Sea" navigerer Sivert Høyem gjennom et mørkt personlig kaos og kommer ut på den andre siden i platens mest monumentale og hypnotiske spor – den psykedeliske «Shadows/High Meseta». Her aner vi at Madrugada har vært gjennom en tung tid, men at han går på med ny giv etter tapet av både band og Madrugada-kamerat Robert Burås. Og de som har fulgt med disse gutta før, kan trygt bli med Sivert Høyem videre.

Kulturstrøm

  • Buing under Israels øving til ESC-semifinale

    Da Israel øvde i Malmö onsdag kveld ble det buet fra salen. Ifølge opptak NRK har hørt og Aftonbladet. Den svenske avisen skriver også at sikkerhetsvakter stod langs trappen opp til scenen da den israelske artisten Eden Golan stod på scenen under generalprøven. Når den andre semifinalen går av stabelen torsdag sensurerer EBU lyden ut på lufta.

  • Får støtte frå pappa

    Den svenske artisten Eric Saade markerte støtte for Palestina under eit Eurovision-arrangement tysdag.

    No får han støtte frå pappa Walid Saade, melder Expressen.

    – Vi viser at vi finst og at det som pågår ikkje får skje, seier han til avisa.

    Besteforeldra til Eric Saade flykta frå Palestina til Libanon i 1948.

    Sweden Eurovision Song Contest Semi-Final
    Foto: Martin Meissner / AP
  • Regjeringen gir en million kroner til Rørosmartnan

    – Rørosregionen er en viktig region for Norge. En investering i kvalitet for investering for Rørosmartnan gir et godt bidrag. Sammen med det lokale næringslivet vil regjeringen bidra til at kulturhistorien og tradisjonene blir sikret på Røros og bevilge 1.000.000 kroner til Rørosmartnan, sier Jonas Gahr Støre.

    Støre var i vinter på besøk på Røros og åpnet arrangementet som første statsminister. Bidraget kommer I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, som legges fram 14. mai.

    – Dette er en merkedag for oss på Røros, og et viktig signal om at Rørosregionen er viktig også for hele Norge, sier ordfører Isak Veierud Busch (A).

    Støre på Rørosmartnan
    Foto: Statsministerens kontor