Solid og trygt fra Sivert Høyem

Det nye albumet «Moon Landing» er Sivert Høyems første etter at han oppløste Madrugada. Her skuffer han ikke fansen, men albumet mangler de helt store øyeblikkene.

Sivert Høyem

Som sanger i tidenes største norske rockeband, Madrugada, har Sivert Høyem mye å bevise når han nå kun skal fronte musikken sin alene. Men det har vel aldri vært noe tvil om at Høyem skulle klare seg godt på egenhånd. Han har allerede har gjort det med sine to gode soloalbum fra 2004 og 2006. Og nye «Moon Landing» er en godkjent oppfølger som vil holde ham inne på norsk rocks elitelag.

Stor stemme - trauste låter

Igjen viser Høyem seg som en unik sanger - også i internasjonal målestokk. Som låtskriver er han habil og jevn. Og til tider litt for traust. Mengden av artister som beveger seg i dette universet med gitarbasert rootsinspirert rock, gjør det vanskelig å være original. Det Sivert og hans musikere er mestere på, er elegant manøvrering mellom klassiske rock’n roll-knep.

Stødige bakmenn

Cato Salsa er eneste som har fulgt med fra siste utgave av Madrugada over i denne runden av Høyems solokarriere. Som co-produsent gir han Høyem et effektivt og riktig lydbilde. Salsa er ansvarlig for det meste av kledelige keyboardlinjer og stilsikker gitarriffing og øs. Sammen med trommis Børge Fjordheim blir dette stødige underlag for den positive melankolien som preger Høyems melodier og tekster. Med første singel og tittelsporet «Moon Landing» som et av litt for få høydepunkter.

Ny giv

Utover tittellåten kommer det beste på dette albumet rundt halvveis. I "Lost at Sea" navigerer Sivert Høyem gjennom et mørkt personlig kaos og kommer ut på den andre siden i platens mest monumentale og hypnotiske spor – den psykedeliske «Shadows/High Meseta». Her aner vi at Madrugada har vært gjennom en tung tid, men at han går på med ny giv etter tapet av både band og Madrugada-kamerat Robert Burås. Og de som har fulgt med disse gutta før, kan trygt bli med Sivert Høyem videre.

• Molderosen går til Arild Andersen

Kontrabassisten Arild Andersen er tildelt Molderosen 2018. Det er Moldejazz sin høyeste utmerkelse og tildeles en person som har vært med å sette Molde på kartet. Arild Andersen har spilt på mange av Moldejazzfestivalene, og er landets mest kjente jazzbassist. Arild Andersen er 72 år gammel og kommer fra Lillestrøm

Arild Andersen
  • Flyttar Manson-film

Quentin Tarantino sin film om sektleiaren Charles Manson skapar debatt allereie før han er ferdig. Opphavleg skulle filmen med namnet «Once Upon A Time in Hollywood» ha premiere på 50-årsdagen for drapet på skodespelarinna Sharon Tate, 9. august 2019. No har premieredatoen blitt flytta, ifølgje The Hollywood Reporter. Leonardo DiCaprio og Brad Pitt har hovudrollene i storfilmen. Filmselskapet hevdar at flyttinga av premieren ikkje har noko med 50-årsmarkeringa å gjere. Manson og hans tilhengjarar stod bak fleire brutale drap i 1969. Charles Manson døydde i 2017.

FRANCE-ENTERTAINMENT-MOVIE-BODY OF LIES FRANCE-ENTERTAINMENT-MOVIE-BODY OF LIES