Hopp til innhold

Gjennom krigens natt

Det handler ikke om politikk, berømte slag eller seierherrer når Det norske teatret forteller sin historie om 2. verdenskrig. Med det gis det plass til menneskene.

to personer på bakken blant masse blader

STOR SATSNING: Natt til 28. februar hadde «Andre verdskrigen – Natt i verda» en åtte timers lang nattpremiere. Stykket er Det Norske Teatrets største satsning noen sinne.

Foto: L-P Lorentzen/Det Norske

Ei gås flyr over Europa med ei ungjente på ryggen. Dette er ikke Nils Holgerssons vidunderlige reise, det er messejenta Peggy som flyr for livet for å hindre en bombing over Ruhr i Tyskland. Peggy og gåsa (Renate Reinsve og Joachim Rafaelsen) er en av flere røde tråder som binder små og store fortellinger om krigen sammen til den helt spesielle forestillingen «Andre verdskrigen – Natt i verda» ved Det norske teatret er.

Men egentlig består ikke denne forestillingen av små fortellinger. Alle er store. Fordi de er omgripende, omfattende, fatale. Og den største historien handler om et intet. Om at de som myrdes, forsvinner i luft. Når et barn gasses i Auschwitz, slutter dets historie. Det er bare et intet igjen.

Maraton av enkelthistorier

Styrken med teatersjef og regissør Erik Ulfsbys maraton-krigsprosjekt ligger nettopp i de små historiene. Teateret lykkes i å heve skillene mellom seierherrene og taperne. Krigen hadde sin pris, og det er de historiene som skal frem.

I stedet for å plassere skuespillere og handling i skyttergraver, lar de fire dramatikerne postmannen, ovnsbyggeren, messejenta og sigøynergutten være blant dem som forteller krigen. Tekster fra dramatikerne Lukas Bärfuss, David Greig, Oleg Bogaev og Maria Tryti Vennerød er flettet inn i hverandre og skaper et rikt bilde av enkeltskjebner.

to mennesker holder rundt hverandre i militæruniformer

MESSEJENTA: Peggy og gåsa (Renate Reinsve og Joachim Rafaelsen) er en av flere røde tråder som binder små og store fortellingern sammen.

Foto: L-P Lorentzen/Det Norske

Ulvetimen

I en forestilling som starter ved midnatt og slutter på morgenkvisten er det utmattende å være publikummer. Noen historier glipper, slik vil det være for de fleste. Stoffet er overraskende dialogtungt i de delene der øyelokkene er faretruende tunge.

Forestillingen kunne i større grad variert lys- og lydforhold for å minimere dupping – men dupping vil nok uansett forekomme.

Krig og kjærlighet

Størst visuelt inntrykk gjør scenene med gåsa og jenta. Den eventyrpregede fortellingen sier noe grunnleggende om krigens vesen. Teateret gjør det mulig å gripe inn i krigens gang.

Det presenterer også konsekvensene av en slik inngripen. Den blir uansett sorg, død og tap. Og ender i et skrik etter kjærlighet. Kombinasjonen av denne underfulle flyvningen, fortellinger fra østfronten og en brevkasse fra Zürich sirkler inn den sterke, insisterende og repeterende avslutningsscenen der den store intetheten tungt vektlegges.

Nødvendig overmot

I et stort, grått scenebilde er virkemidlene få, men effektfulle. Scenegulvet er overdrysset med brev, og lyssettingen understreker historiene, blant annet med effektiv bruk av skygger på veggene.

Natt i verda er et overmodig prosjekt. Men det er helt nødvendig at norske institusjonsteatre våger å tenke utenfor boksen. Det er så lite å tape! Natt i verda er en helt spesiell fellesskapsopplevelse der skuespillerne stod trøtte og blanke i øynene etter endt urpremiere. Det gjorde nok publikum også.

Kulturstrøm

  • Dr. Phil gir seg etter 25 år

    Programleder Phil McGraw gir seg etter 21 sesonger og det populært TV-programmet «Dr. Phil» tas av luften. McGraw har i programmet blant annet gitt råd til kjendiser, foreldre og kjærestepar.

    – Jeg har vært velsignet med over 25 år i formiddags-TV. Dette har vært et fantastisk kapittel i mitt liv og karriere, men nå beveger jeg meg videre, sa Phil McGraw i en uttalelse til det amerikanske magasinet People.

    TV-programmet har flere ganger blitt kritisert for å utnytte sine gjester som underholdning. McGraw har en doktorgrad i klinisk psykologi, men har ikke hatt gyldig lisens siden 2006.

    McGraw skal selv ha tatt avgjørelsen om å avslutte programmet, ifølge TV-stasjonen CBS. Han har hatt en femårskontrakt med kanalen.

  • Kontroversiell Oscar-nominasjon blir stående etter gransking

    En overraskende Oscar-nominasjon til skuespilleren Andrea Riseborough utløste en gransking av om Oscar-akademiets regler mot lobbyvirksomhet ble brutt.

    Mens Riseboroughs rolle i filmen «To Leslie» har blitt hyllet av kritikere, har filmen bare tjent inn rundt 27.000 dollar på amerikanske kinoer. Filmen har heller ikke fått den dyre og synlige markedsføringen som blir sett på som nødvendig for å oppnå en Oscar-nominasjon.

    Filmen ble i stedet hausset opp i sosiale medier – blant annet av kjendiser som Edward Norton, Gwyneth Paltrow og Sarah Paulson.

    Etter Riseboroughs nominasjon har debatten rast i Hollywood om hvorvidt Oscar-akademiets regler mot lobbyvirksomhet eller nedsettende omtale av konkurrenter har blitt brutt. Akademiet lovte å granske saken, og konkluderte tirsdag med at reglene var overholdt.

    – Akademiet har konkludert med at handlingene ikke har nådd det nivået at filmens nominasjon bør trekkes tilbake. Men vi har sett taktikker i sosiale medier og i markedsføringen som har skapt bekymring. Disse taktikkene skal tas opp med de ansvarlige, skriver Oscar-akademiet i en uttalelse.

    Riseborough får med det beholde nominasjonen sin. (NTB)

    Andrea Riseborough
    Foto: Jordan Strauss / AP