"Enemy"
Managere til amerikanske artister slipper ikke den norske platedirektøren Erik Hillestad inn på sine artister. Apparatet rundt musikerne liker ikke ideen. De er redde for at artistene skal bli oppfattet som at de allierer seg med fienden, - "lining up with the enemy", sier Erik Hillestad til Midt i musikken.
Han har nylig gjennomført en planleggingsreise til USA, og hans Irak-prosjekt ble møtt med mange stengte dører. Innflytelsesrike kontakter i platebransjen uttrykte frykt for at artistene ville miste popularitet og bli boikottet av konsertarrangører og butikkjeder.
Bagdad
Like før jul satte Kirkelig kulturverksteds Erik Hillestad seg på et fly til Bagdad. Han fant frem til to kvinnelige sangere, og han spilte inn noen vuggesanger. Det samme gjorde han i Iran og i Palestina.
Hans ide var å vise det paradoksale i betegnelser som "ondskapens akse" ved å bruke vuggesanger.
Kari Bremnes
Oversettelser
I første omgang kommer en plate der norske Kari Bremnes, svenske Eva Dahlgren og danske Anisette fører den arabiske sangen videre i oversettelser.
På en plate nummer to, "Lullabyes from the Axis of Evil" er det planlagt at originalversjonen skal suppleres med engelskspråklige artister. Men de er ikke lette å finne, sier Erik Hillestad.
Maktkonsentrasjon
Han er bekymret for den tiltakende kommersialiseringen der musikkindustrien og mediebedrifter organiseres i store konserner, som vokter over sine aksjekurser.
Det en fusjonenes tid der mediegigantene kjøper opp de mindre, og det det blir færre og færre som dominerer.
I USA ser man en maktkonsentrasjon i økonomisk styring som har større betydning enn presidenten og den politiske maktutøvelse, sier Hillestad.
Salgbart
Det er en kommersialisert sensur der det som ikke er salgbart, stopper opp.
En slik økende kommersialisering er påtakelig også i det norske mediebildet der tekster med profilerte synspunkter fort kan blir funnet for "tunge" i underholdningsprogrammer, sier Erik Hillestad.
Av Torkil Baden
Onsdag 30.april kl.15:03 Midt i musikken