Over 100 millioner mennesker har sett filmen «Troll» på Netflix. Historien om den 1000 år gamle skapningen som vekkes til live er den mest sette ikke-engelskspråklige filmen på strømmetjenesten noensinne.
Filmen er produsert i Norge, har norske skuespillere og norsk regissør.
Men da norsk filmbransje hyllet seg selv på lørdag, ved å dele ut Amandapriser – så var ikke «Troll» engang nominert.
Heller ikke Viaplay-suksessen «Gulltransporten», med Sven Nordin og Ida Elise Broch i hovedrollene, var en del av filmfesten.
Hvorfor? Jo, for å bli nominert til filmprisen må filmen ha gått på ti av de største kinoene i minst to av de største byene.
Jon Øigarden og Ida Elise Broch er sett av mange mennesker på Viaplay. Men en Amanda for filmen «Gulltransporten» får de aldri.
Foto: 74 EntertainmentGjør prisen mindre relevant
– Amanda skal fremme filmen som går på det store lerretet. Hvis man åpner for filmer fra strømmetjenestene, så må man kanskje også vurdere film fra Facebook og Youtube, forklarer Amandakomiteens leder, Tonje Hardersen.
Tonje Hardersen er leder av Amandakomiteen og er i tillegg festival- og programsjef for Den norske filmfestivalen i Haugesund.
Foto: Rosa Irén Villalobos / NRKRegissøren bak «Troll», Roar Uthaug, mener Amanda ødelegger for seg selv.
– Det gjør jo bare prisen mindre relevant, at noen av de filmene publikum har et forhold til ikke er en del av utdelingen, sier regissøren.
– Jeg mener at en spillefilm er en spillefilm, uavhengig av plattformen den går på, legger Uthaug til.
Regissør Roar Uthaug har laget Netflix-suksessen «Troll».
Foto: NetflixMarginaliserer seg selv
Espen Horn, en av Norges mest erfarne filmprodusenter, gir støtte til Uthaug. Det er verdt å nevne at Horn også har produsert filmen «Troll».
– Amanda marginaliserer seg selv her. De er allerede smale og blir enda smalere ved å ikke åpne opp for strømmetjenestene, sier han.
– Hvorfor kunne dere ikke bare vise «Troll» på kino da?
– Det var Netflix som ønsket eksklusivitet på sin plattform. Jeg syns også det blir feil å vise den litt på kino, bare for å bli nominert, sier filmprodusenten.
NRK har spurt Netflix om hvorfor de ikke viste filmen på kino, men har foreløpig ikke fått svar.
Espen Horn er produsent i produksjonsselskapet Motion Blur.
Foto: Roy Kenneth S JacobsenEndrer ikke regelverket
Amandakomiteens leder sier de jevnlig vurderer Amanda-regelverket, men at de foreløpig ikke gjør noen endringer. Hun syntes ikke regelverket er for strengt.
– Det er ikke et så strengt krav å vise frem filmen sin noen steder i landet, sier Tonje Hardersen og legger til:
– Amanda skal løfte frem filmkunsten som er laget for kinoene.