Hopp til innhold

Erik Poppes «Tusen ganger god natt» ble beste norske film

Veteran Erik Poppe tok hjem Amanda-prisen for beste norske kinofilm for «Tusen ganger god natt». Regidebutant Eskil Vogt gikk derimot av med seieren i klassen beste regi for debutfilmen «Blind».

Erik Poppes «Tusen ganger god natt» ble forbigått av Vogts «Blind» i klassene for beste regi og beste kvinnelige hovedrolle, men tok revansj da kulturminister Thorhild Widvey delte ut den kanskje gjeveste prisen av alle, for årets norske kinofilm.

POPPE TOK HOVEDPRISEN: «Tusen ganger god natt» måtte seg seg slått i flere kategorier i kveld, men gikk til slutt av med seieren i den gjeveste kategorien av dem alle.

Etter at programleder Guri Solberg hadde ønsket velkommen til den 30. Amanda-utdelingen, var det raskt klart for første prisutdeling.

Følelsesladde vinnere

Anderson var tydelig overveldet og overrumplet da Aksel Hennie tildelte henne Amanda-statuetten for beste kvinnelige rolle i «Brev til Kongen».

– Alle spurte meg om jeg hadde forberedt en tale, og jeg sa nei. Dette er så utrolig, jeg kan bare si takk til regissør Hisham Zaman, fordi du er grunnen til at jeg står her med denne prisen. Takk, og takk for nominasjonen, sa Anderson før hun gråtkvalt måtte gi fra seg mikrofonen.

Amanda-prisutdeling i kveld.

FØRSTE KVINNE UT: Ivan Anderson vant beste kvinnelige birolle for «Brev til Kongen».

Neste kategori ut var beste mannlige birolle, utdelt av «Jeg er din»-regissør Iram Haq. Prisen gikk til Herbert Nordrum, som vinner for sin filmdebut som Karl i «Pornopung».

«Oi. Shit. Fuck» var det første en tydelig småskjelven Nordrum klarte å si fra scenen, før han beklaget og forsøkte å samle seg.

– Jeg vil takke alle som har fått meg til å funke, sa Nordrum, før han gikk i gang med å takke produksjonsselskap, produsentene, manusforfatterne og juryen.

Herbert Nordrum vant beste mannlige birolle for sin innsats i «Pornopung».

FILMDEBUTANT VANT: En skjelven Herbert Nordrum fra «Pornopung» klarte ikke helt å kontrollere seg da han vant pris for beste mannlige birolle.

«Flåklypa» slo «Doktor Proktor»

Prisutdelingen fortsatte i et heseblesende tempo.

Moromann og «Kaptein Sabeltann»-stjerne Odd Magnus Williamson fikk æren av å dele ut pris for beste barnefilm sammen med sin unge medskuespiller Sofie Bjerke.

Publikumsfavoritt og fjorårets mest sette kinofilm «Jul i Flåklypa» gikk av med seieren i skarp konkurranse med «Doktor Proktors prompepulver» og «Kule kidz gråter ikke».

Beste manus gikk til Hisham Zaman for «Brev til Kongen», i konkurranse med Eskil Vogts «Blind» og Iram Haqs «Jeg er din».

Vogt beste regissør

Storfavoritt Erik Poppe, som tidligere på dagen inkasserte to tekniske priser for «Tusen ganger god natt» delte ut prisen for beste dokumentarfilm.

Prisen gikk til «Light Fly, Fly High», en skildring av en kasteløs indisk jentes kamp for å lykkes som bokser.

Det var på forhånd knyttet stor spenning til om regidebutant Eskil Vogt eller veteran Erik Poppe ville vinne prisen for beste regi.

Vogt, som tidligere har vunnet pris for manuset til «Reprise» sammen med Joachim Trier, var den som gikk seirende ut i regiklassen.

– Det som er fint med å være regissør er at man kan stå her og ta æren for andre folks kreativitet og arbeid, og det fortsetter jeg gjerne med, spøkte Vogt, før han takket klipper Jens Christian Fodstad og lyddesigner Gisle Tveito, som tidligere i dag tok hjem to av de tekniske Amanda-prisene.

Eskil Vogt vanr beste regi for «Blind»

VOGT VANT REGI: Eskil Vogt, som tidligere har vunnet manusprisen for «Reprise» fikk prisen for regidebuten «Blind».

Hennie takket familien og broren

Flere rakk han ikke å takke før musikken signaliserte at han måtte komme seg av scenen og gi plass til beste mannlig skuespiller.

Den prisen gikk til Aksel Hennie for rollen i nordsjødykker-filmen «Pionér».

Hennie tok raskt grep og ba orkesteret om å vente, slik at han fikk takket alle dem han skulle takke.

– Takk til familien min, som lot meg gjøre dette og ga meg lov til det. Jeg elsker dere, dere er de tapreste menneskene jeg vet om. Og bruttern: Jeg fikk den!, sa en emosjonell Hennie med henvisning til broren, som i 2011 døde i en fallskjermulykke.

Aksel Hennie vant prisen for beste mannlige skuespiller for sin innsats i «Pionér».

SATTE BANDET PÅ VENT: Aksel Hennie hadde en lang liste mennesker å takke, og ville ikke la seg avbryte.

Dorrit vant mot Binoche

Ellen Dorrit Pedersen, som var nominert for sin kritikerroste rolle i «Blind», tok hjem seieren i konkurranse mot franske Juliette Binoche i «Tusen ganger god natt».

Petersen, som på forhånd hadde gitt seg selv dårlige odds, fikk dermed sin andre Amanda-statuett. Den første fikk hun for «Iskyss» i 2009.

– Dette betyr usannsynlig mye. Kjære jury, tusen takk, sa Petersen, før hun takket regissør og manusforfatter Vogt og andre gode hjelpere.

Ellen Dorrit Petersen vant prisen for beste kvinnelige skuespiller for sin opptreden i «Blind».

MOT EGNE ODDS: Ellen Dorrit Petersen hadde på forhånd ikke allverdens tro på egne vinnersjanser. Beskjedenheten viste seg å være ubegrunnet.

«Tusen ganger...» beste kinofilm

Erik Poppes «Tusen ganger god natt» ble forbigått av Vogts «Blind» i klassene for beste regi og beste kvinnelige hovedrolle, men fikk revansj da kulturminister Thorhild Widvey delte ut den kanskje gjeveste prisen av alle, for årets norske kinofilm.

Poppe var svært nøye med å påpeke at det ikke var Widveys fortjeneste at filmen hans er blitt en suksess.

– Denne filmen er laget på den forrige regjeringens kulturbudsjett. Husk det!

Han gikk deretter videre til å takke hovedrolleinnehaver Juliette Binoche og medskuespiller Lauryn Cann, som begge ble forbigått i kveldens prisutdeling.

Ærespris til Lystad

Kveldens forestilling ble avsluttet med utdelingen av Amanda-komiteens ærespris. Norges internasjonale storstjerne Liv Ullmann var kalt inn for å utrope vinneren.

Utmerkelsen gikk i år til Elsa Lystad, som ble ledsaget opp på scenen av den gamle svisken «Hva var vel livet uten deg», sunget av Lystads medspillere fra 90-tallskomiserien «Fredrikssons fabrikk».

Vinneren selv slet med å gi en sammenhengede takketale i forfjamselsen, og måtte etter litt frem og tilbake kaste inn håndkleet.

– Nei, nå har jeg ødelagt alt, sa hun, før hun ba prisutdeler Ullman om å redde showet.

I tillegg til juryens priser, hadde seerne også i år stemt frem sin favoritt.

Eventyrfilmen «Gåten Ragnarok» med Pål Sverre Hagen og Nicolai Cleve Broch fikk flest stemmer fra publikum, og kunne dermed inkassere publikumsprisen Folkets Amanda.

Elsa Lystad fikk æresprisen

FORFJAMSET ÆRESGJEST: Elsa Lystad holdt på å miste tråden da hun skulle takke for æresprisen, og måtte til slutt be utdeler Liv Ullmann om å redde showet inn igjen.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters