Hopp til innhold

– På grensen til diskriminering

Flere lesere har reagert på det de mener er en kjønnsdiskriminerende annonse fra Subaru. – Det kan være brudd på markedsføringsloven, sier Forbrukerombudet.

Subaru penisforlenger originalannonse

«Subaru – for deg som ikke trenger penisforlenger». Denne reklamen mener forbrukerombudet kan være kjønnsdiskriminerende.

Foto: Subaru/Futatsu

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Subaru penisforlenger originalannonse

Slik så annonsen ut i sin helhet. Versjonen Aftenposten trykket var mørknet så det omtalte «utstyret» ikke var like synlig.

Foto: Subaru/Futatsu

Annonsen som sto på trykk i Aftenposten i går, og som Dagens Næringsliv nektet å trykke, viser kun en naken mann og teksten «For deg som ikke trenger penisforlenger – men en robust bil som har plass til alt utstyret ditt».

Les også: Dette ble for mye hud for DN

Mens mange av NRK.nos lesere i kommentarfeltet ga uttrykk for at de gjerne ville ha med den nakne kjekkasen på kjøpet hvis de skaffet seg en Subaru, har nesten 3000 lesere svart på avstemningen i artikkelen at de synes annonsen er kjønnsdiskriminerende.

Fokus på sex

– Her er det fokus på kropp, nakenhet og sex, i stedet for selve produktet som skal selges. Dette er virkemidler som kan være brudd på markedsføringsloven, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård til NRK.no.

Les også: Vil forby reklame med sex

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård mener annonsen er helt i grenseland for hva som er lovlig.

Foto: Pressebilde

Hun understreker at hun kun har fått tatt et kjapt blikk på Subaru-reklamen, og at Forbrukerombudet foreløpig ikke har vurdert den opp mot lovverket.

– Men jeg skjønner godt at Dagens Næringsliv valgte å ikke trykke denne annonsen, da den nok er helt på grensen av hva som betegnes som kjønnsdiskriminerende reklame, forteller Nergård.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Høyere terskel

Siden dagens lovgivning kom i sammenheng med likestillingsloven i 1974, da målet var å bedre situasjonen for kvinner, er listen høyere for hva som regnes som kjønnsdiskriminering mot menn.

– Det antas at menn ikke blir like lett støtt eller krenket som kvinner når det gjelder slike ting. Men loven skal tolkes forløpende i forhold til dagens samfunn, og uten at vi har vurdert denne annonsen, er det godt mulig at den er et brudd på markedsføringsloven, forklarer forbrukerombudet.

Les også: - Fremstiller jentene som passive

Hästens reklame for senger

Er Hästens sengereklame annerledes enn Subaru sin, spør en NRK-leser.

Foto: Skjermdump hastens.com

I gårsdagens artikkel kommenterer for øvrig en av NRKs lesere det faktum at DN sa nei til Subaru-reklamen, men for noen uker siden trykket en sengereklame for Hästens, der en naken kvinne svever i løse luften over selve sengen. Reklamen kan du se her.

– Jeg har ikke sett den aktuelle annonsen, men nakenhet i seg selv er ikke diskriminerende så lenge det er i en relevant sammenheng, bemerker Nergård, og trekker frem nakne kvinner i shampo-reklamer og bikini-annonser som eksempler.

Les også: 1,6 mill kvinner saksøker Wal-Mart

Humoristisk ment

Stian Thrane, Subaru Norge

Stian Thrane i Subaru Norge sier annonsen er humoristisk ment.

Foto: Privat/Subaru Norge

Hos Subaru Norge er de ikke overrasket over debatten som har kommet i etterkant av annonsen. De er heller ikke enig i Dagens Næringsliv og NRK.no-lesernes påstand om at reklamen er kjønnsdiskriminerende.

– Annonsen er humoristisk ment, og spiller på uttrykket «penisforlenger» som for mange er synonymt med store, dyre biler. Subaru er jo det helt motsatte av dette, derfor syntes vi det var morsomt, forklarer informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge til NRK.no.

Han forteller at de gikk noen runder med reklamebyrået før de sendte annonsen til avisene, men at de bestemte seg for å kjøre på ettersom bildet bare fremkalte humring da de viste det rundt.

Blir ikke støtt

– Annonsen handler ikke om sex. Det går vanligvis tretten på dusinet av bilannonser, vi ønsket å lage en som skilte seg ut. Tradisjonelt sett er det jo panserpiker som blir brukt for å selge biler, så vi tenkte det var morsomt å spille litt på dette, sier Thrane.

– Så du som mann synes det er greit at mannekroppen blir brukt på denne måten?

– Ja, absolutt. Jeg vel si at det er mer fokus på sex i diverse klesreklamer enn i denne.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.