– På grensen til diskriminering

Flere lesere har reagert på det de mener er en kjønnsdiskriminerende annonse fra Subaru. – Det kan være brudd på markedsføringsloven, sier Forbrukerombudet.

Subaru penisforlenger originalannonse

«Subaru – for deg som ikke trenger penisforlenger». Denne reklamen mener forbrukerombudet kan være kjønnsdiskriminerende.

Foto: Subaru/Futatsu

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Subaru penisforlenger originalannonse

Slik så annonsen ut i sin helhet. Versjonen Aftenposten trykket var mørknet så det omtalte «utstyret» ikke var like synlig.

Foto: Subaru/Futatsu

Annonsen som sto på trykk i Aftenposten i går, og som Dagens Næringsliv nektet å trykke, viser kun en naken mann og teksten «For deg som ikke trenger penisforlenger – men en robust bil som har plass til alt utstyret ditt».

Les også: Dette ble for mye hud for DN

Mens mange av NRK.nos lesere i kommentarfeltet ga uttrykk for at de gjerne ville ha med den nakne kjekkasen på kjøpet hvis de skaffet seg en Subaru, har nesten 3000 lesere svart på avstemningen i artikkelen at de synes annonsen er kjønnsdiskriminerende.

Fokus på sex

– Her er det fokus på kropp, nakenhet og sex, i stedet for selve produktet som skal selges. Dette er virkemidler som kan være brudd på markedsføringsloven, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård til NRK.no.

Les også: Vil forby reklame med sex

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård mener annonsen er helt i grenseland for hva som er lovlig.

Foto: Pressebilde

Hun understreker at hun kun har fått tatt et kjapt blikk på Subaru-reklamen, og at Forbrukerombudet foreløpig ikke har vurdert den opp mot lovverket.

– Men jeg skjønner godt at Dagens Næringsliv valgte å ikke trykke denne annonsen, da den nok er helt på grensen av hva som betegnes som kjønnsdiskriminerende reklame, forteller Nergård.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Høyere terskel

Siden dagens lovgivning kom i sammenheng med likestillingsloven i 1974, da målet var å bedre situasjonen for kvinner, er listen høyere for hva som regnes som kjønnsdiskriminering mot menn.

– Det antas at menn ikke blir like lett støtt eller krenket som kvinner når det gjelder slike ting. Men loven skal tolkes forløpende i forhold til dagens samfunn, og uten at vi har vurdert denne annonsen, er det godt mulig at den er et brudd på markedsføringsloven, forklarer forbrukerombudet.

Les også: - Fremstiller jentene som passive

Hästens reklame for senger

Er Hästens sengereklame annerledes enn Subaru sin, spør en NRK-leser.

Foto: Skjermdump hastens.com

I gårsdagens artikkel kommenterer for øvrig en av NRKs lesere det faktum at DN sa nei til Subaru-reklamen, men for noen uker siden trykket en sengereklame for Hästens, der en naken kvinne svever i løse luften over selve sengen. Reklamen kan du se her.

– Jeg har ikke sett den aktuelle annonsen, men nakenhet i seg selv er ikke diskriminerende så lenge det er i en relevant sammenheng, bemerker Nergård, og trekker frem nakne kvinner i shampo-reklamer og bikini-annonser som eksempler.

Les også: 1,6 mill kvinner saksøker Wal-Mart

Humoristisk ment

Stian Thrane, Subaru Norge

Stian Thrane i Subaru Norge sier annonsen er humoristisk ment.

Foto: Privat/Subaru Norge

Hos Subaru Norge er de ikke overrasket over debatten som har kommet i etterkant av annonsen. De er heller ikke enig i Dagens Næringsliv og NRK.no-lesernes påstand om at reklamen er kjønnsdiskriminerende.

– Annonsen er humoristisk ment, og spiller på uttrykket «penisforlenger» som for mange er synonymt med store, dyre biler. Subaru er jo det helt motsatte av dette, derfor syntes vi det var morsomt, forklarer informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge til NRK.no.

Han forteller at de gikk noen runder med reklamebyrået før de sendte annonsen til avisene, men at de bestemte seg for å kjøre på ettersom bildet bare fremkalte humring da de viste det rundt.

Blir ikke støtt

– Annonsen handler ikke om sex. Det går vanligvis tretten på dusinet av bilannonser, vi ønsket å lage en som skilte seg ut. Tradisjonelt sett er det jo panserpiker som blir brukt for å selge biler, så vi tenkte det var morsomt å spille litt på dette, sier Thrane.

– Så du som mann synes det er greit at mannekroppen blir brukt på denne måten?

– Ja, absolutt. Jeg vel si at det er mer fokus på sex i diverse klesreklamer enn i denne.

Kulturstrøm

  • Snøhetta på innovativ toppliste

    Det norske arkitekt og designbyrået har fått en 38. plass på lista til Fast Company over verdens mest innovative selskaper. I november åpnet det nye biblioteket i Calgary i Canada, tegnet av Snøhetta. Nærmere 300.000 har besøkt det fire etasjer høye bygget over T-banestasjonen i sentrum. Juryen mener det redefinerer konseptet bibliotek, med klatrevegg og tech-område for tenåringer blant alle sonene. Bygningen er ment å være et oppholdssted like mye som et utlånssted for bøker, for all slags folk.

    Biblioteket i Calgary tegna av Snøhetta
    Foto: Snøhetta
  • Tok hjem flest Brit Awards

    DJ-en Calvin Harris og gruppen The 1975 ble de to mest prisvinnende artistene under musikkprisutdelingen Brit Award, med to priser hver, skriver BBC. The 1975 fikk pris for beste album med «A Brief Inquiry Into Online Relationships» og beste britiske gruppe. Calvin Harris fikk prisen for beste single for låten «One Kiss» sammen med artisten Dua Lipa (bildet). Harris fikk også prisen for beste produsent.

    Dua Lipa og Calvin Harris på Brit Awards
    Foto: DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP
  • Sigrid spilte på «The Late Show»

    Onsdag viste 22-åringen seg frem for millioner av amerikanske TV-seere på «The Late Show» med programleder Stephen Colbert, som er et av USAs største talkshow, melder nettmagasinet 730.no. Hun fremførte låten «Don’t Feel Like Crying», fra det kommende debutalbumet «Sucker Punch» som slippes 1. mars. I et intervju med NRK tidligere i vinter sa Sigrid at hun både gruer og gleder seg til albumet kommer ut.