Hopp til innhold

Jonas' appell til justisministeren nådde hele Sverige på Twitter

Forfatter Jonas Hassen Khemiri skrev et åpent brev til den svenske justisministeren. Nå er innlegget snart blitt tidenes mest delte på sosiale medier i Sverige.

Delt mest i Sverige

Jonas Hassen Khemiri gikk i strupen på den svenske justisministeren, og fikk enormt gjennomslag.

Foto: AB / Thron Ullberg / Montasje

Beatrice Ask

Debattinnlegget kritiserer Sveriges justisminister Beatrice Ask.

Foto: GEORGES GOBET / AFP

«Jeg skriver til deg med et enkelt ønske, Beatrice Ask. Jeg vil at vi bytter skinn og erfaringer. Kom igjen. Vi bare gjør det.»

Slik ordlegger Jonas Hassen Khemiri seg i innlegget på DN.se, hvor han går i strupen på justisminister Beatrice Ask og et politiprosjekt for å kaste ut ulovlige innvandrere.

Khemiri forteller om hvordan han har følt rasisme på kroppen gjennom oppveksten, og utfordrer justisministeren til å sette seg inn i situasjonen til innvandrere som jevnlig blir ID-kontrollert på T-banen på grunn av utseendet.

Tok av

Og utfordringen har fått en enorm gjenklang på nettet:

Fredag ettermiddag er artikkelen delt 146.000 ganger på Facebook og 6.557 ganger på Twitter, og er i ferd med å bli Sveriges mest delte noensinne.

Lenken har blitt delt så mye at den i prinsippet har nådd alle svensker på Twitter, ifølge den svenske twitteranalytikeren Hampus Brynolf i selskapet Intellecta.

– Teksten deles fordi den er viktig, utrolig velskrevet og sammenfatter den pågående diskusjon i Sverige akkurat nå, sier Brynolf til NRK.

Han mener at fenomenet tydelig motbeviser myten om at det kun er vittige dyrevideoer og sexspøker som oppnår stor spredning på nettet.

– Dette viser nok en gang at det er det viktige og vesentlige ting som virkelig får bred spredning på nettet, sier han.

Lever sitt eget liv

Hassen Khemiris debattinnlegg lever nå videre på nettet i andre former enn sin opprinnelige.

Hashtagen #BästaBeatrice går varm på Twitter, og ble delt flere ganger i minuttet fredag. Den er i øyeblikket den mest brukte hashtagen i Sverige.

Folk benytter #BästaBeatrice som en inngang til å dele sine egne opplevelser og meninger om rasisme i Sverige, og tusenvis har kastet seg inn i debatten så langt.

Twitter-reaksjoner på #bästabeatrice

Med hashtagen #BästaBeatrice sprer folk nå sine personlige opplevelser.

– Sensasjonelt

Den voldsomme interessen har også bidratt til å dra rasismedebatten høyere opp på den politiske dagsorden i Sverige, og det omstridte Reva-prosjektet for å kaste ut ulovlige innvandrere debatteres nå i harde ordelag.

Målskiven for innlegget, justisminister Beatrice Ask, kom på banen torsdag, og besvarte det åpne brevet ved å si at Khemiri har skrevet en «tankevekkende og viktig artikkel», til DN.se.

Avisens kultursjef, Björn Wiman, kaller innlegget et kulturjournalistikkens egen «Gagnam style».

– Det hele er fantastisk – en lang avisartikkel av en ung svensk forfatter, om en av dagens mest utfordrende politiske spørsmål, forvandles på bare to dager til et sensasjonelt internettfenomen, skriver han.

Mest delt

Svensk Twitter-kart

Hampus Brynolf og selskapet Intellecta har utarbeidet et kart over svenske Twitter. Illustrasjonen viser spredningen av Jonas Hassen Khemiris innlegg, og at det er jevnt fordelt over hele det politiske og yrkesmessige spekteret i befolkningen.

Foto: Hampus Brynolf / Intellecta

Twitter-ekspert Hampus Brynolf mener det uvanlige i spredningen av innlegget, er hvor bredt det når.

Tradisjonelt pleier virale nattfenomener å holde seg innenfor adskilte grupper av brukere som deler samme interesser eller bakgrunn.

– Men denne artikkelen spres over tradisjonelle grenser. Noe sånt har jeg aldri sett tidligere, sier han.

«Bästa Beatrice Ask» er etter all sannsynlighet allerede den mest delte lenken på Twitter i Sverige noensinne, ifølge Brynolf.

Seiler opp på Facebook

Debattartikkelen puster nå et blogginnlegg fra 2011 i nakken i kampen om å bli Sveriges mest delte – totalt sett.

Bloggeren Fredrik Backman har ledelsen enn så lenge.

Han opplevde å bli delt over 169.000 på Facebook med et innlegg om en råkjører som presset seg forbi ham på veien.

«Bästa Beatrice Ask» har 24.000 førre Facebook-delinger, men steg med 3.000 bare i løpet av et par timer fredag ettermiddag.

– Den er ikke mest delt ennå, men den kommer sannsynligvis til å bli det, sier utgavesjef for kultur i DN Axel Björklund til NRK.

Han opplyser at artikkelen har hatt over 500.000 sidevisninger, og at det er deres mest delte noensinne.

– Handler om oss som kollektiv

Forfatteren selv, Jonas Hassen Khemiri, er storfornøyd med det brede gjennomslaget.

Han tror det har sammenheng med at mange kjenner seg igjen i teksten.

– Kanskje har det å gjøre med at teksten handler om oss som kollektiv, og at det er vi som trenger å forandre oss, sier han til DN.se.

På den svenske mediebloggen Ajour kan du se hele listen over Sveriges mest delte saker i sosiale medier.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters