Hopp til innhold

– Fikk støtte fordi regissøren er kvinne

Filmen «Pax» fikk ti millioner i statlig støtte, men floppet. – Den hadde ikke fått penger hvis regissøren var mann, sier han som innvilget støtten.

Fra filmen 'Pax'

Anneke von der Lippe og Kristoffer Joner som Susan og Peter fra filmen «Pax».

Foto: Filmweb

Forfatter Nikolaj Frobenius jobbet i 2007 som langfilmkonsulent for det som da het Norsk filmfond, og tildelte «Pax» 9,2 millioner kroner i offentlig støtte.

I dag twitret han at filmen fikk millionstøtte fordi regissøren var kvinne.

Den ubehagelige sannheten er at regissøren aldri ville ha fått støtten dersom hun var mann. (...) Regissøren er ikke talentløs, men ville neppe fått denne støtten uten kjønnskvotering.

Nikolaj Frobenius på Twitter

– Radikalt kvoteringsvelde

Nikolaj Frobenius

Forfatter Nikolaj Frobenius.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Kinofilmen «Pax» hadde kinopremiere forrige helg, men mislyktes i å trekke publikum til kinosalene. Den fikk også hard medfart i rikspressen.

Bare 830 personer løste billett for å få med seg regissør Annette Sjursens film i løpet av åpningshelga, selv om den ble satt opp på 58 kinoer.

Frobenius mener han ble presset til å gi penger til prosjekter med kvinner involvert da han jobbet i Norsk filmfond.

– Det var vanskelig å jobbe under et slikt radikalt kvoteringsvelde. Jeg opplevde det som en trussel fra Kulturdepartementet, sier Frobenius til NRK.

Hør Frobenius utdype sine Twitter-meldinger i Kulturnytt:

– Ansvarsfraskrivelse

Anniken Huitfeldt

Kulturminister Anniken Huitfeldt (Ap).

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Nåværende kulturminister Anniken Huitfeldt er selv positiv til kvotering som virkemiddel for å få opp andelen kvinner i norsk film, men stiller seg spørrende til Frobenius' utspill.

– Dette virker som en ansvarsfraskrivelse. Hvis han synes han har tatt en kunsterisk avgjørelse han ikke kan stå inne for burde han tatt det opp med sin arbeidsgiver på et tidligere tidspunkt, sier hun til NRK.

Huitfeldt mener langfilmkonsulentene aldri har vært underlagt noen «trussel» om kjønnskvotering.

– Det har ikke vært praktisert «radikal» kjønnskvotering. Det er slik at hvis det står mellom to like gode prosjekter skal man foretrekke det prosjektet som bidrar til å gi en bedre kjønnsbalanse, sier kulturministeren.

Hør Huitfeldts tilsvar:

– Vi velger de beste prosjektene

Avdelingsdirektør Ivar Køhn i Norsk filminstitutt var filmkonsulent sammen med Frobenius i 2007, og jobber i dag som avdelingsdirektør for utvikling og produksjon ved filminstituttet.

Han avviser overfor Dagbladet at kvinner prioriteres foran menn når det gjelder statlig støtte til filmer.

– Vi velger de prosjektene vi synes er best, og som vi mener har best potensial til å nå sine ambisjoner. Vi er opptatt av å få flere kvinner inn i filmbransjen, men kvoterer ikke – det er derfor det har tatt så lang tid å få flere kvinnelige regissører, sier Køhn.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Video Klipp fra filmen "Pax"

VIDEO: Klipp fra «Pax».

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.