Forfatter Nikolaj Frobenius jobbet i 2007 som langfilmkonsulent for det som da het Norsk filmfond, og tildelte «Pax» 9,2 millioner kroner i offentlig støtte.
I dag twitret han at filmen fikk millionstøtte fordi regissøren var kvinne.
– Radikalt kvoteringsvelde
Kinofilmen «Pax» hadde kinopremiere forrige helg, men mislyktes i å trekke publikum til kinosalene. Den fikk også hard medfart i rikspressen.
- LES OGSÅ: Filmpolitiet gir «Pax» terningkast to
Bare 830 personer løste billett for å få med seg regissør Annette Sjursens film i løpet av åpningshelga, selv om den ble satt opp på 58 kinoer.
Frobenius mener han ble presset til å gi penger til prosjekter med kvinner involvert da han jobbet i Norsk filmfond.
– Det var vanskelig å jobbe under et slikt radikalt kvoteringsvelde. Jeg opplevde det som en trussel fra Kulturdepartementet, sier Frobenius til NRK.
Hør Frobenius utdype sine Twitter-meldinger i Kulturnytt:
– Ansvarsfraskrivelse
Nåværende kulturminister Anniken Huitfeldt er selv positiv til kvotering som virkemiddel for å få opp andelen kvinner i norsk film, men stiller seg spørrende til Frobenius' utspill.
– Dette virker som en ansvarsfraskrivelse. Hvis han synes han har tatt en kunsterisk avgjørelse han ikke kan stå inne for burde han tatt det opp med sin arbeidsgiver på et tidligere tidspunkt, sier hun til NRK.
- LES OGSÅ:
Huitfeldt mener langfilmkonsulentene aldri har vært underlagt noen «trussel» om kjønnskvotering.
– Det har ikke vært praktisert «radikal» kjønnskvotering. Det er slik at hvis det står mellom to like gode prosjekter skal man foretrekke det prosjektet som bidrar til å gi en bedre kjønnsbalanse, sier kulturministeren.
Hør Huitfeldts tilsvar:
– Vi velger de beste prosjektene
Avdelingsdirektør Ivar Køhn i Norsk filminstitutt var filmkonsulent sammen med Frobenius i 2007, og jobber i dag som avdelingsdirektør for utvikling og produksjon ved filminstituttet.
Han avviser overfor Dagbladet at kvinner prioriteres foran menn når det gjelder statlig støtte til filmer.
– Vi velger de prosjektene vi synes er best, og som vi mener har best potensial til å nå sine ambisjoner. Vi er opptatt av å få flere kvinner inn i filmbransjen, men kvoterer ikke – det er derfor det har tatt så lang tid å få flere kvinnelige regissører, sier Køhn.