– Like mange kvinner som menn kommer ut av filmskolen, så talentene er der ute. Jeg er klar til å bruke kjønnskvotering som politisk virkemiddel for å nå målet på 40 prosent, sier kulturminister Anniken Huitfeldt (Ap).
I
, som kom i 2007, er nemlig målet at 40 prosent av regissørene, manusforfatterne og produsentene i norsk film skal være kvinner. I dag er kvinneandelen blant personer som får støtte til å lage film under 30 prosent.– Det er på filmområdet som andre deler av samfunnet. Kvinner er dyktige, men får ikke den støtten de fortjener, legger Huitfeldt til.
Norsk Filminstitutt skal utrede hvordan dette kan gjøres i praksis.
Splittet bransje
Bransjen selv er splittet i synet på kjønnskvotering.
Annette Sjursen, regissør og manusforfatter av den nye norske filmen «Pax», er enig med kulturministeren. Hun er en av bare fire kvinnelige regissører blant vårens 21 norske kinofilmer.
– Jeg tror kvotering kan være nødvendig i en overgangsfase. Vi trenger kvinnelige rollemodeller i norsk film, sier hun.
Se Sjursens reaksjon:
– Stusslig forslag
Filmprodusent og regissør Karin Julsrud er imidlertid prinsipielt mot kvotering i kulturfeltet.
– Man må alltid velge det beste prosjektet. Hvis et prosjekt blir prioritert bare fordi det er kvinnelige aktører med, så er det stor fare for å nedprioritere andre og bedre filmforslag, sier Julsrud, og fortsetter:
– Jeg vil utfordre kulturministeren. Hvorfor går hun ikke til teateret eller forlagene og foreslår kjønnskvotering? Da vil vi kanskje få en del pussige utslag etterhvert. Jeg vet ikke om noen land som kvoterer innenfor kulturfeltet, og forslaget er stusslig.
Julsrud understreker likevel at hun ønsker flere kvinner både foran og bak kamera i norsk film.
– Trusselen virker
Anne Sewitsky, regissør av filmen «Jørgen+Anne=sant», synes utviklingen går i riktig retning, uten kvotering.
Hun tror debatten om film og flere kvinner i nøkkelposisjoner har ført til holdningsendringer.
– Trusselen om kjønnskvotering har nok skapt et mer bevisst forhold til spørsmålet i filmbransjen. Jeg er for likestilling, men tror kvinnene er på full fart inn, sier hun.
Regissør Sara Johnsen, som blant annet står bak den kritikerroste filmen «Vinterkyss», heller mot at kvotering kan være gunstig.
– Konsulentene i Filmfondet er bare mennesker. De prøver så godt de kan å vurdere ut fra sitt personlige ståsted og hva de kan og ikke kan. Det gjør ikke noe om kvotering blir en del av dette bildet, det er så mange andre faktorer som spiller inn, sa Johnsen i et intervju med Z Filmtidsskrift forrige gang debatten skjøt fart.
Hva synes du om en kvinnekvote i norsk film?