Det er en stolt redaksjonssjef for tv i kulturavdelingen i NRK, Marius Hoel, som nå kan slippe nyheten om at formatet til Da KORK kom til bygda har blitt solgt til Kina.
– Ideen til programmet var at vi ville reise rundt i landet med orkesteret vårt, og få musikk ut til alle kriker og kroker i Norge. Vi hadde aldri trodd at dette formatet kunne selges videre til et land som Kina, men vi synes det er kjempegøy at det nå havner der.
Dette blir første gang NRK selger et format til Kina.
Kjøpt opp av DRG
DRG er en av de ledende uavhengige tv-distributørene i verden. De har tidligere kjøpt opp NRK-programmene Øyevitne, Hjem, Berlinerpoplene og Side om side, bare for å nevne noen.
– Vi så noe i Da KORK kom til bygda som er helt annerledes fra alt mulig annet vi har sett tidligere, det gjorde til at vi bestemte oss for at dette er noe vi absolutt kan selge videre, sier sjef og grunnlegeren av DRG, Jeremy Fox til NRK
Men at formatet var noe vanskelig å selge videre til Kina er noe Fox innrømmer.
– Nå har det seg sånn at stort sett alle populære tv-programmer i Kina har med seg kjendiser på en eller annen måte. Da KORK kom til bygda er jo et program som nettopp ikke fokuserer på kjendiser, men på vanlige mennesker. Formatet vil nok forandres litt når det kommer på tv der, men det vil likevel være det programmet dere kjenner til som ligger i bunn, forteller Fox.
Frykter ikke forandring
Hoel frykter ikke forandringene som gjøres med programmet når det nå selges videre til Kina.
– Det er jo ikke så rart, nå er det jo veldig store forskjeller på Kina og Norge. Jeg synes er fint at de kan tilpasse programmet til sine forhold og lage den beste versjonen av det konseptet vi har skapt her.
Både Hoel og Fox håper og tror at programmet kan gjøre stor suksess når det havner på tv-skjermene der.
Se Da KORK kom til bygda på nett-tv.