Hopp til innhold

«Søte» jenter og «tøffe» gutter selger

– Det er åpenbart at butikker bruker blått for gutter og rosa for jenter fordi det virker. Det blir kjøpt, sier professor.

Leketøysbutikk

Kjøretøy til gutta og slott til jentene. Gutter er administrerende direktører og jenter hjerteknusere. Stereotypier selger, sier professor.

Foto: Tonje Bergmo / NRK

diskuksjon om rosa/blått

Debatten om små rosa sjarmtroll og blå administrerende direktører gikk varm i sosiale medier mandag.

Foto: skjermdump

I går gikk diskusjonen om små, blå administrerende direktører og rosa hjerteknusere varm på sosiale medier.

Et innlegg fra bloggeren «Sinnadamen» fikk det til å koke i den grad at dama bak bloggen valgte å stenge den for en stund. Mange som kommenterte saken mente at det er tøysete å la seg provosere, andre mente det er en trist utvikling.

Stereotypier selger

Det er ikke bare klesprodusenter som bruker rosa og blått for å selge. I tillegg til at det i dag er mest vanlig med blå ski til gutta og rosa til jentene, kommer stereotypiene også frem i leketøysbutikkene.


De aller fleste leketøysforretninger har rosa områder for jenter med barbie, glitter og pynteting. I gutteavdelingen er det mer actionfylte leker i mørke farger å finne. Vi ser det til og med i barnelitteraturen.

Hjerteknusende jenter og Administrerende gutter

Jenter er hjerteknusere, gutter administrerende direktører. Eller var det omvent?

Foto: Sinnadamen

– Det åpenbart at bedriftene benytter blått for gutter og rosa for jenter på barneklær fordi det virker: det blir kjøpt, sier professor og leder av Center for Service innovasjon ved Norges Handelshøyskole (NHH), Tor W. Andreassen til NRK.

Tor W. Andreassen

Professor ved Handelshøyskolen Tor W. Andreassen sier at stereotypier selger.

Foto: Leif Rune Løland / NRK

Han mener at til tross for tiår med kvinnefrigjøring og likestilling synes de oppkommende generasjonene å falle i samme farvekodefelle som sine foreldre.

– Dette kan være fordi det ligger hardkodet i oss at piker er «søte» og gutter er «tøffe» – som underbygges av deres fargevalg.

Jenteunivers og gutteavdeling

På leketøysforretningen Hamleys i Oslo sentrum går man rett inn i en rosa verden. Butikken er delt inn jenteunivers og gutteavdeling.

– Det har vel bare blitt sånn i det moderne samfunn at man deler opp gutte- og jenteleker på denne måten, det har jeg ingen motforestillinger mot, sier Martin Leinstein, som er Area Manager for Hamleys i Norge.

Han mener at det er de voksne som påvirker barn til å like typiske gutte- og jenteting, og at barna selv ikke bryr seg.

– Selger butikkene flere leker ved å dele dem inn i farger?

– Det kan vel hende. Men, det er universet vi bygger opp, ikke fargene, sier han.

Rosa leketøysbutikk

En rosa dukkeverden for de små pikene.

Foto: Tonje Bergmo / NRK

– Kundene har makt til å endre

Professor Andreassen tror det mer er valg av tekst enn valg av farge på klær som setter fyr på sosiale medier i form av heftige innlegg.

– Bedrifter endrer atferd når de får reaksjoner som angriper selskapets renommé i markedet – noe diskusjonene på sosiale medier kan bidra til, sier Andreassen.

Han sier en annen grunn til at de endrer atferd er at de ikke får noen omsetning.

– Når mange nok kunder unnlater eller boikotter dem vil de av økonomiske grunner endre design på sine plagg. Slik sett har kundene makt til å endre bedriftene praksis – en makt de må bruke.

Hamleys gutteavdeling

... og en litt mer actionfylt del for gutta.

Foto: Tonje Bergmo / NRK

Føler seg urettferdig behandlet

Name It følte seg urettferdig behandlet etter all kritikken, de selger tross alt ikke bare stigmatiserende klær.

– Hadde budskapet vårt vært kun ensidig, kunne jeg forstått kritikken som oppsto, men sånn er det ikke, sier ansvarlig for Name It Norge, Marianne Bjørnsgård, og forteller at de også har bodier med teksten «Tøffere enn toget», som er myntet på jenter.

Den mye omtalte bodyen med teksten «Adm. Dir» kom i butikkene i forrige uke og lå på topp 10-lista over solgte plagg nesten umiddelbart.

– Folk elsker den bodien, det er derfor vi lager slike. Hadde ikke kundene etterspurt dem, hadde de ikke vært i vår butikk.

Kulturstrøm

  • Får støtte frå pappa

    Den svenske artisten Eric Saade markerte støtte for Palestina under eit Eurovision-arrangement tysdag.

    No får han støtte frå pappa Walid Saade, melder Expressen.

    – Vi viser at vi finst og at det som pågår ikkje får skje, seier han til avisa.

    Besteforeldra til Eric Saade flykta frå Palestina til Libanon i 1948.

    Sweden Eurovision Song Contest Semi-Final
    Foto: Martin Meissner / AP
  • Regjeringen gir en million kroner til Rørosmartnan

    – Rørosregionen er en viktig region for Norge. En investering i kvalitet for investering for Rørosmartnan gir et godt bidrag. Sammen med det lokale næringslivet vil regjeringen bidra til at kulturhistorien og tradisjonene blir sikret på Røros og bevilge 1.000.000 kroner til Rørosmartnan, sier Jonas Gahr Støre.

    Støre var i vinter på besøk på Røros og åpnet arrangementet som første statsminister. Bidraget kommer I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, som legges fram 14. mai.

    – Dette er en merkedag for oss på Røros, og et viktig signal om at Rørosregionen er viktig også for hele Norge, sier ordfører Isak Veierud Busch (A).

    Støre på Rørosmartnan
    Foto: Statsministerens kontor
  • Regjeringa gir 300 millioner i satsing på lærebøker i papir

    – Starten på en tydelig markering av skrift og bøker, sier statsminister Jonas Gahr Støre.

    Pengene er øremerket fysiske bøker.

    – Forskning viser at elever lærer mer ved å lese fysiske bøker, sier kunnskapsminister, Kari Nessa Nordtun.

    Hun sier regjeringen nå tar grep for å snu dårlige lesetall.

    – For mye iPad, skjerm og for lite bøker har ikke vært bra for leselysta, sier statsministeren.