Bloggeren «Sinnadamen» ble provosert over klesprodusenten «Name it» da hun var ute for å kjøpe body til datteren sin i helga. Innlegget hennes har vært delt over 1000 ganger på Facebook siden i går.
«Name It burde holde seg for god til å bidra med indoktrinering fra tidlig alder. Nei. Vi kjøpte ingen body her. Vi fant en annen butikk. En som ikke insinuerer at det man skal ha penis for å komme seg opp og frem her i verden», skriver hun i bloggen sin.
- Si din mening nederst i artikkelen.
– Trist form for humor
Name it sier at dette var ment som noe artig og humoristisk.
– Vi hadde naturligvis ikke regnet med at de omtalte tekstene skulle støte noen. Vi synes det er trist at enkelte kan begynne å sette spørsmålstegn rundt våre holdninger, fordi vi har prøvd å være humoristiske på et par produkter, sier ansvarlig for Name It Norge, Marianne Bjørnsgård til NRK.
– En veldig trist sans for humor. Det fører til en bekreftelse av stereotyper som ikke gagner små jenter som skal vokse opp. Jeg lurer på om de har småjenter selv, og noen ganger tenker på hvordan de skal klare seg i verden når de må konkurrerer med små administrerende direktører, sier Rigmor Haga som står bak bloggen «Sinnadamen» til NRK.
Forlegger i Juritzen og trebarnsfar, Vidar Kvalshaug lar seg også provosere av kleskjedens nyeste kolleksjon.
– Jeg har vært småbarnsfar i 10 år og sett dette mange ganger uten å la meg provosere, men når bildene kom ved siden av hverandre på nettet ble det så tydelig.
Ser det også i leketøysbutikker
Han har ei jente og to gutter og sier han det vanligvis er i leketøysbutikkene stereotypiene kommer best frem.
– Det er også en arena for den type indoktrinering Når man gir vekk så mange leker som småbarnsforeldre gjør i løpet av et år, kan man ikke unngå å legge merke til det.
Også han synes Name It har dårlig humor i utakt med tiden.
– Den dagen dette blir oppfattet som ironi er vi kommet langt, sier han.
– Name It skuffer!
Skribent og samfunnsdebattant, Kadra Yusuf ler heller ikke.
– Det er nettopp der de bommer! Det er ikke morsomt når vi lever i det samfunnet vi gjør, der jenter blir bombardert med rosa og glitter fra alle kanter fra de er nyfødt. Vi trenger ikke mer stigmatisering enn vi allerede har, sier hun.
Kadra Yusuf er selv mor til to jenter og mener Name Its nyeste kolleksjon er utrolig gammeldags.
– Jeg blir helt matt. Og jeg blir skuffa. Name It, som for øvrig er en fin kleskjede, burde vite hvem kundene deres er. Og de burde være seg sitt ansvar bevist. Jeg håper de legger seg paddeflat og ber om unnskyldning til alle små jenter, for at de selv er gått så ut på dato.
– Gammeldags med kjønn og farger
Ansvarlig for Name It i Norge mener det er en gammeldags holding at enkelte farger skal være forbeholdt et bestemt kjønn:
– Vi har naturligvis ikke et ønske om å «bidra med indoktrinering fra tidlig alder. Samtidig så er det heller ikke slik at jentene ikke kan bruke blått, det er noe gammeldags holdning at enkelte farger skal være forbeholdt et bestemt kjønn, sier Marianne Bjørnsgård til NRK.
Kjøper ikke forklaringen
– Det er helt sant at barn skal kunne gå i alle mulige farger, uavhengig av kjønn, men hvor mange gutter går med rosa body med teksten «Hjerteknuser» på? Du kan gå inn i nesten hvilken som helst barnebutikk og se at rosa markedsfører mot jenter og blå mot gutter, sier Rigmor Haga, som står bak bloggen «Sinnadamen».
– Hvorfor ikke være original og tidsmessig ved å la det stå: «Hjerteknuser» på de blå bodyene og «Adminstrerende direktør» på de rosa? Det ville vært fett. Men i stedet spiller Name It på tradisjonelle kjønnsrollemønsteret. Lite kreativt, morsomt og bare pinlig, sier Kadra Yusuf.
– Toppsjefer bruker både hodet og hjertet
Maalfrid Brath, som er konsernsjef i Manpower Group oppfordrer de som produserer disse klærne om å gjøre det litt annerledes:
– De burde produsere både rosa og blå med teksten «Adm.dir.». For å bli toppsjef må du kunne bruke både hode og hjerte, og med to sønner selv så vet jeg at de også kan være hjerteknusere, sier hun.