Hopp til innhold

- Avistegnere er pressefrihetens spydspiss

– Vil du vite hvor makten sitter i et samfunn, bør du studere avistegningene, sier den danske journalisten Anders Jerichow.

Journalisten, forfatteren og lederen av ytringsfrihetsorganisasjonen PEN har laget boken «Bladtegnere i et globalt minefelt», om karikaturtegnere i forskjellige land.

– Hvis man kommer til et nytt land og vil vite hva som rører seg, så kan man starte med karikaturtegningene. Da får man vite hvem som sitter med makten, og hva som er følsomme tema og konfliktpunkter, sier Jerichow.

(Klikk på bildet over for flere tegninger)

Politikere vil være med

Anders Jerichow

Anders Jerichow

Foto: Hans Ole Madsen

Politiken-journalisten mener tegnerne er spydspisser for pressefriheten, noe som gjør at mange politikere gjerne vil bli tegnet.

– Politikere liker ikke karikaturtegninger, men de liker enda mindre å bli utelatt fra tegningene. Dette er fordi de oppfatter at tegningene avspeiler hva som betyr noe og hvem som er viktige i samfunnsdebatten, sier Jerichow.

– Er som voodoo

Gode karikaturtegninger har noen fellestrekk med voodoo, mener Jerichow.

– Det er et mektig våpen som fungerer over lange avstander, og bør brukes med forsiktighet . Det bør rettes mot mennesker med mer makt enn en selv, ikke mot mennesker uten makt eller utsatte minoritetsgrupper, sier Jerichow.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Pat Oliphant

Pat Oliphant: Tha Saudis

Foto: Fra boken Bladtegnere i et globalt minefelt

Flere tegnere han har møtt bekymrer seg for reaksjoner. Jerichow er skuffet over at de store menneskerettighets- og presseorganisasjonene ikke tar tegnerne mer på alvor.

– De behandler dem som en kuriøs og humoristisk del av pressen, ikke som en del av journalistikken som har behov for beskyttelse, mener han.

Se video: Slik skjedde angrepet på Kurt Westergaard

Lesernes ansvar

Mens tegnere har et ansvar for ikke å tråkke på noen eller henge mindretallsgrupper ut, mener Jerichow også at lesere har et ansvar for hvordan de reagerer på tegningene.

- Selvfølgelig kan en bli sint og skrive et leserbrev, men det er ikke legitimt å hente frem en øks og forsøke å svare med vold. Den britiske tegneren Martin Rosen gir et godt råd når han heller anbefaler leserne å bla videre, eller tegne en tegning selv, sier Jerichow.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters