- Dette kunne ungen min ha gjort

Fire år gamle Marla Olmstead skapte kunstsensasjon i USA. Så gikk alt skeis.

Marla Olmstead

Marla Olmstead sammen med moren Laura.

Foto: KEVIN RIVOLI / AP

I 2004 ble 4-åringen Marla Olmstead en mediesensasjon i USA da de abstrakte maleriene hennes solgte for flere tusen dollar per stk. Den sjenerte jentungen og hennes sympatiske foreldre ble medieyndlinger og interessen for maleriene hennes skjøt i været.

Noen samlere og kritikere utropte henne til et barnegeni, mens andre syntes dette var nok et eksempel på hvor vanskelig det er å bedømme abstrakt kunst.

Avslørt?

Saken tok en dramatisk vending da det velrenommerte nyhetsmagasinet ”60 Minutes” gjorde en sak om Marla. De ønsket å filme at Marla malte et maleri på egen hånd, noe som viste seg svært vanskelig å få til.

Når de til slutt klarte å få festet maleprossessen på tape kan man høre av og til høre faren gi instruksjoner i bakgrunnen.

Det endelige maleriet ble også ansett for å være ”barnsligere” enn de andre bildene som hadde blitt solgt i Marlas navn. Det ble med andre ord kraftig insinuert at faren hadde malt mesteparten av Marlas bilder.

Foreldrene forsvarte seg med at Marla alltid ble ubekvem med et kamera i nærheten, og at det påvirket resultatet. Like fullt falt prisene og interessen for Marlas bilder drastisk.

Dokumentarfilm

Filmskaperen Amir Bar-Lev fulgte familien på nært hold gjennom denne perioden. Hans opprinnelige plan var å undersøke hva som skjer med en 4-åring som blir utropt til et kunstgeni – og hva det gjør med henne og familien. Hva betyr det å være et geni innen abstrakt kunst? Hva er det man egentlig kjøper når man kjøper et maleri, objektet eller historien bak?

Store Studio har møtt regissøren Amir Bar-Lev

”My Kid Could Paint That” har også blitt en film om mekanismene rundt kunsten, om pengene, mediene, gallerieierne og kjøperne – som alle har sin agenda, sin mening om hva som er sant og usant. Og ikke minst handler filmen om Bar-Levs egen tro og tvil – noe som understrekes av at filmen ikke trekker noen konklusjoner i spørsmålet om Marlas malerier er hennes egne.

Marla er nå blitt sju år og maler fortsatt. På hennes egen webside er det lagt ut filmer hvor man kan se henne male et maleri fra begynnelse til slutt.

I Store Studio kan du se hele historien om Marla. Vi følger også opp saken i studio sammen med kunsthistoriker ved Nasjonalmuseet, Øystein Ustvedt. I tillegg stifter vi bekjentskap med noen litt eldre indierockere og et knippe verdiløse menn: Store Studio i kveld

Se denne ukas Store Studio her

Se tidligere sendinger i nett-tv