Susanne Bier er en av danskenes mest avholdte og anerkjente regissører. Hun har også blitt populær hos amerikanerne. Hollywood lager remake av de tre siste filmene hennes, og nå er hun klar med sin første Hollywood-produksjon, ”Things We Lost In The Fire”.
OPERA: DEN LANGE VEIEN FRAM
Året er 1984. Island, Lichtenstein og Norge er de eneste gjenværende europeiske landene som ikke har eget operahus. Uten at det ser ut til å forårsake noe nasjonalt traume i befolkningen. Men Operasjef Bjørn Simensen har en drøm, og gjennom et uformelt møte med daværende kulturminister Lars Roar Langslet begynner anstrengelsene som 28 år senere resulterer i et fiks ferdig Operahus i Bjørvika i Oslo.
Politiske drakamper, kløktige mediestrategier og det norske selvbildet er noen av stikkordene når vi oppsummerer veien fram til førstkommende lørdags Operaåpning.
I studio stiller tidligere kulturminister Anne Enger, operasjef Bjørn Simensen og arkitekturkjenner Erling Dokk Holm.
EFFEKTMAKEREN
Stadig mer av det vi ser på film er ikke skutt med kamera, men laget med avansert datateknologi og visuelle effekter. I mandagens program møter du en av filmeffektmiljøets store internasjonale stjerner, amerikaneren Brian Connor.
Connor har jobbet med svære filmer som Jurasic Park, Pirates of The Caribbean og Star Wars, han har vært Oscarnominert for sine prestasjoner og har også skrevet the Encyclopedia of Visual Effects.
ENDELIG OLAVA
Få norske debutanter har vært gjenstand for så mye forhåndsomtale og forventningspress som Ingrid Olava Bræin Eriksen. Det har vært rapportert om By:larm-virak og platekontrakt, vi har sett artikler om videoinnspilling og hørt smakebiter på konserter før singelen med den relevante tittelen ”Only Just Begun” dukket opp tidlig i vinter. Både anmeldere, fæns og ikke minst artisten selv har uttrykt en voldsom lettelse over at albumet ”Juliets Wishes” nå endelig er ute – og vi er glade for at Ingrid Olava kommer i Store Studio med band og strykekvartett og fremfører ”Back to Love”.