Ung indierock
Søstrene Asya ( f. 1992) og Chloe (f. 1994) fra Seattle ga ut sitt første album i 2004. Da var jentene 10 og 12 år gamle. Fire år senere er lillesøster Maia (f.1997) også med i bandet, og trioen er klar for Europaturne og internasjonal lansering. De nyter fruktjuice til arbeidet, reiser med mor og far og insisterer på å holde etternavnet sitt hemmelig, men er ellers omtrent som alle andre indierockere.
Bandet startet i år 2000 da familien var i en musikkbutikk for å fikse fars fiolin. Jentene drøyde ventetiden med å slå seg løs i trommeavdelingen, der de møtte musikkskolelærer Jason Mc Gerr. Han fant ut at Asya allerede hadde skrevet låter og spilt piano i flere år, og tilbød dem gratis musikkundervisning hvis de kjøpte et trommesett. Far og mor godkjente avtalen og snart var bandet Smoosh et faktum.
Lilleput-rockerne har skaffet seg solid fanskare blant publikum og ikke minst blant sine mer tilårskomne kollegaer: Smoosh har varmet opp for Block Party, Eels, Sufjan Stevens, Cat Power og Pearl Jam.
Asya og Chloe overbeviser ved å være overraskende modne uten å være veslevoksne og kompetente uten å fremstå som overstimulerte vidunderbarn. Vi ser frem til å presentere dem i mandagens Store Studio.
Jokke-musikal
Portretter av rusmisbrukere og narkomani på norsk scene og film er sjelden vellykkede. Mange hederlige forsøk på å lage sosialrealisme fra storbyens skyggeside har endt i pinlig sentimentalt overspill og sjablongaktige menneskeskildringer. I vinter har vi sett ett stykke som har greid å snu denne trenden: ”Verdiløse menn” har gått for fulle hus på Torshov Teater.
Stykket er basert på Joachim Nielsens låtmateriale, og Jokkes geni var nettopp evnen til å gi nyanserte og morsomme portretter av narkomane, blandingsmisbrukere og andre vindskeive typer.
Regissør og skuespillere har klart å overføre disse kvalitetene til oppsetningen. I store studio på mandag møter du skuespiller Gard Eidsvoll, som storspiller i rollen som den garvede heroinisten Kleggen. Vi har også invitert Gunnar ”Goggen” Andersen som er eks-narkoman og gammel kompis av Nielsen-brødrene. Gunnar har vært hyret inn som konsulent for skuespillerne på Torshov for at de skal kunne gestalte de ”verdiløse menn” med den rette blandingen av troverdighet og hjertevarme.
”Dette kunne ungen min ha malt”
I 2004 ble 4-åringen Marla Olmstead en mediesensasjon i USA da de abstrakte maleriene hennes solgte for til sammen flere hundre tusen dollar. Den sjenerte jentungen og hennes sympatiske foreldre ble medieyndlinger og interessen for maleriene hennes var enorm.
Noen samlere og kritikere utropte henne til et barnegeni, mens andre syntes dette var nok et eksempel på hvor vanskelig det er å bedømme abstrakt kunst.
Dokumentarfilmskaperen Amir Bar-Lev fulgte familien på nært hold gjennom denne perioden. Hans plan var å undersøke hva som skjer med en 4-åring som blir utropt til et kunstgeni – og hva det gjør med henne og familien. Hva betyr det å være et geni innen abstrakt kunst? Hva er det man egentlig kjøper når man kjøper et maleri, objektet eller historien bak? Men innen Bar-Lev var ferdig hadde det blitt sådd sterk tvil om bildenes ekthet.
Se hele historien på Store Studio, der vi også følger opp saken i studio sammen med kunsthistoriker ved Nasjonalmuseet, Øystein Ustvedt.