En radioaktiv ødemark der grusomme mutantmonstre kan angripe deg når som helst.
En nesten tre hundre år gammel dusørjeger med cowboyhatt og en kropp full av dop.
En retrofuturistisk 50-tallsverden der den amerikanske drømmen har blitt forvridd til det ubehagelige.
«Fallout» er rare greier. Og når Amazon Prime Video lager TV-serie av den berømte spillserien, er den akkurat så tilskrudd, rar og brutal som den skal være.
Dette er en serie som vil begeistre spillfansen, som vil underholde deg som har sansen for hardtslående satire à la den du får i den blodsprutende Amazon-serien «The Boys», og som vil fenge deg som synes science fiction er best når den stiller de store spørsmålene – som for eksempel hvorfor vi mennesker hele tiden insisterer på å drepe hverandre.
Selv hører jeg til alle de tre kategoriene ovenfor, og kan derfor melde at «Fallout» fikk meg til å flire høyt, gispe i sjokk og måpe av skadefryd.
Serieskaperne Jonathan Nolan og Lisa Joy har, sammen med hovedmanusforfattere Geneva Robertson-Dworet og Graham Wagner, laget en fantastisk underholdende serie.
Dommedag og bomberom
Serien tar oss med til en alternativ virkelighet, som skilte veier med vår egen da den første atombomben falt i 1945. I denne retrofuturistiske virkeligheten, som ser ut til å sitte fast i et evig 50-tall, har en opphetet ressurskrig mellom USA og Kina eskalert til en atomkrig.
Året er 2077, og en av seriens tre hovedpersoner, Cooper Howard (Walton Goggins), tar oss med inn i historien i et virkningsfullt anslag.
Western-skuespilleren underholder med hest og lasso i en barnebursdag sammen med datteren. Utsikten fra Hollywood Hills tar pusten fra deg når atombombene regner over Los Angeles. Stillheten er øredøvende.
Spol 219 år frem i tid, og møt Lucy (Ella Purnell), en kjernesunn innbygger i Hvelv 33. Borte er atomredselen og frykten for dommedag, her, under jorda blant Amerikas fineste, finner du kun smilende ansikter og naiv ståpåvilje. Denne gjengen skal jo en dag gjenbefolke overflaten og redde sivilisasjonen!
Men ting er ikke helt som det skal være i eventyrland, og etter en brutal hendelse på Lucys bryllupsdag må hun opp i den radioaktive ødemarka for å redde faren sin (Kyle MacLachlan).
Her får hun kjapt en strak høyre fra livets harde skole, og nå er spørsmålet om hun er villig til å bryte med egne verdier og prinsipper for å gjøre det som skal til for å overleve.
Blodig moro
Blodsprut, gørr og splatter – «Fallout» er laget for at du skal le av den rå volden som utspiller seg.
Jonathan Nolan har regi på de tre første episodene som setter tonen for serien, og selv om han aldri har laget denne typen komedie før, klarer han å balansere råskapen og humoren på en tilfredsstillende måte.
Dette kommer spesielt til sin rett i Walton Goggins skikkelse, som når vi møter ham igjen over 200 år senere, går under kallenavnet The Ghoul. Radioaktiviteten fra bombene har gitt ham langt liv – og en litt uheldig hudtilstand.
Dagene som smilende Hollywood-glis er for lengst lagt på hylla. Og Goggins er helt fantastisk i rollen som desillusjonert dusørjeger med skarp tunge, høy treffsikkerhet og mangel på hemninger.
Når det viser seg at både The Ghoul, Lucy og seriens tredje hovedperson Maximus (Aaron Moten), en væpner i den paramilitære kulten The Brotherhood of Steel, alle er på jakt etter den samme tingen i ødemarka, krysses deres veier på underholdende og hardtslående vis.
«Du er meg, kjære, bare gi det tid»
Enten det er i den retrofuturistisk fortiden eller i den postapokalyptisk westerninspirerte nåtiden – den fantasifulle tidskoloritten i «Fallout» er fryd å utforske.
Det er tydelig at Amazon har åpnet pengesekken, for serien ser virkelig påkostet ut. Og det er så mange artige detaljer å legge merke til, både for spillfansen og for et nytt publikum.
Gjennom stadige tilbakeblikk blir Walton Goggins sin rollefigur vår inngang til hva som egentlig har skjedd med verden, mens vi sammen med Ella Purnells Lucy lærer den barbariske ødemarken å kjenne.
Samspillet mellom Goggins og Purnell er også svært fornøyelig. Kontrasten mellom livene de to har levd er enorm, og det ligger mye interessant tankespinn rundt hva en så brutal virkelighet gjør med deg som menneske.
I sesongens første halvdel har jeg litt mer trøbbel med Aaron Motens rollefigur. Maximus fremstilles både som en enkel, Forrest Gump-aktig figur og en mer kynisk type. Jeg får ikke helt taket på hva serieskaperne vil at rollefiguren skal være, og dette gjenspeiles også i Motens spill.
Spenningsdrivet snubler også i Maximus sine tunge metallstøvler innledningsvis, men dette tar seg opp etter hvert.
Fortjener å bli en snakkis
Historien i «Fallout» tar utgangspunkt i spilluniverset, men er skrevet for TV-serien. Det betyr at det er mange tråder til spillene her, men at det som utspiller seg er nytt.
Det har gitt serieskaperne en frihet som de har utnyttet på en god måte, og som skaper rom for spekulering og fanteorier.
Derfor er det synd at Amazon Prime Video slipper hele den første sesongen i sin helhet samme dag. «Fallout» fortjener å bli den snakkisen det er enklest å bli med den ukentlige lanseringsmodellen.
Kanskje det blir tilfelle med den andre sesongen som siste episode legger opp til. Jeg er i hvert fall helt klar for en ny runde i ødemarka!
Flere relevante artikler og programmer
-
Hør i NRK Radio
Filmpolitiets «Fallout»-spesial
Se Amazon Prime Video-serien «Fallout» sammen med oss! Sigurd og Marte tar T-60-rustningen på, og kaster seg ut i den postapokalyptiske ødemarken for å diskutere serien sammen med deg.
Merkelapper: PodkastPost-apokalypse -
Terningkast: 6Terningkast: 6
«En fordømt bra spillopplevelse»
«Fallout 4» klarer du ikke legge fra deg før du absolutt må.
Merkelapper: AnmeldelseSpill -
Jon Snow-serie legges på is
Fem år etter «Game of Thrones»-finalen, er det klart at den planlagte serien om Jon Snow likevel ikke kommer med det første.
Merkelapper: NyheterGame of ThronesSerier -
Tidenes dårligste superhelter
Merkelapper: superhelterpopkornvideo -
Hør i NRK Radio
Både Erlend og Steinar
To venner bombarderer hverandre med tankeeksperimenter. En tenketank for folk med lav intelligens.
Merkelapper: PodkastHumor -
Spillhelter skal bli de nye film- og TV-stjernene
Superheltene har dominert film og TV i en årrekke, men nå er det spillene Hollywood sikler etter.
Merkelapper: ArtikkelDataspillKultur
-
Terningkast: 4Terningkast: 4Film
«Fortjener en blidere skjebne enn forgjengeren»
Merkelapper: Super Mario Bros.AnmeldelseFilm -
Hør i NRK Radio
Derfor lykkes «The Last of Us»
Film- og TV-bransjen har slitt med å gjøre videospill om til gull på skjermen. Kan «The Last of Us» være med på å snu trenden?
Merkelapper: PodkastFilmpolitiet -
Se i NRK TV
Dummedag
Kan seks idioter redde verden? Endetidsserie med endetarmshumor.
Merkelapper: HumorPost-apokalyptisk -
Terningkast: 5Terningkast: 5Spill
«Vakkert norsk spilleventyr»
«Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen» er en glimrende norsk spillmatisering av Tove Janssons eventyrverden.
Merkelapper: AnmeldelseMummi
-
Se i NRK TV
Helene sjekker ut: Preppere
Ninanja, Andrea og Fredrik har vært forberedt på krise lenge, og har matlager og gassmasker parat. Helene skjønner nå at hun bør ta noen grep.
Merkelapper: Dokumentar -
Åtte dystopiske bøker
Korleis ser Noreg ut om 20, 200 eller 2000 år? Leitar vi etter svaret i framtidsromanane, ligg utsiktene på skalaen frå dystopi til apokalypse.
Merkelapper: Boktips -
Hør i NRK Radio
Desken brenner
Alt kan skje og ingen er trygge når fire komikere oppsummerer uka!
Merkelapper: PodkastHumor -
10 serier om overlevelse
Tips som kan få deg gjennom abstinensen etter «The Last of Us».
Merkelapper: TopplistePostapokalypsenThe Last of Us -
Hør i NRK Radio
Med all respekt
Hør MAR-gjengen diskutere aktuelle, nære og helt fjerne hendelser usensurert.
Merkelapper: PodkastHumor -
Se i NRK TV
VGS
Gjengen er i ferd med å runde videregående – nå må de gjøre maksimalt ut av alt!
Merkelapper: DramaRussetid
-
Terningkast: 5Terningkast: 5Film
«Dette er årets monsterkalas!»
Godzilla x Kong: The New Empire
Merkelapper: AnmeldelseFilm -
Se i NRK TV