Hopp til innhold

– Jeg slutter som melkebilsjåfør hvis jeg finner meg kjæreste

Geir Ole fra TV-serien «Melkeveien» blir oppsøkt av ukjente som vil snakke om melk, og er ikke fremmed for å møte kjærligheten.

Geir Ole Fredeng

UNGKAR MED MELKEBART: – Jeg er ikke vant med oppmerksomhet. Men kanskje møter jeg drømmedama? flirer melkebilsjåfør Geir Ole Fredeng.

Foto: NRK

– Jeg har fått så mange positive tilbakemeldinger. De tar meg i hånda. Nå må jeg bruke tid på vei ned fra Egertorget til Oslo S, sier Geir Ole Fredeng (45).

Nesten en halv million seere fulgte Geir Ole Fredeng og de andre melkebilsjåførene i første episode av NRKs nye serie «Melkeveien» i forrige uke.

Må rykke ut

Nå er den jordnære melkebilsjåføren og gründeren i Oslo for å hente flere lastebiler til sine firma i Finnmark.

I forrige ukes episode i TV-serien om verdens nordligste melkerute havarerte en av melkebilene hans i et forrykkende uvær. Geir Ole måtte rykke ut langveisfra.

Bilde

«HYTTA PÅ TJUVHOLMEN»: – Det har vært min drøm å ha en hytte i Oslo. Fjellet i Finnmark kan vi nå alltids bruke. Dermed ble det nå en leilighet på Tjuvholmen etter at jeg ble singel.

Foto: NRK

Også denne ukens episode blir det dramatikk - og det ikke på hvilken som helst dag i året.

– Når jeg finner meg kjæreste, slutter jeg, sier Geir Ole i ukens episode. Han er ungkar på andre året etter mange kilometer i førerhytta.

Hardt liv

På de rødeste dagene i året er alltid Geir Ole å finne bak rattet, og kanskje får han seg en middag hjemme hos mor - uten at hun trenger å varme opp maten. Her gjelder det bare å spise slik at man blir mett.

– Jeg har mange ganger tenkt, er det verdt det? Her sitter jeg og må kaste middagen i meg, mens andre er hjemme og koser seg.

Created by InfoDispatcher

MÅ MELKA HELLES UT?: Melkebilsjåfør John Mikael Gaup prøver å kontakte sjef Geir Ole Fredeng i ukens episode av serien om sjåførene som arbeider i bitende kulde i den verste mørketiden - helt til solen igjen kaster sine stråler over vidde, fjell og fjord.

Tenker på å roe ned

Geir Ole har kjørt melkebil i mange ti-år. Han har barna Geir Thomas (23) og Mai Linn (17) fra tidligere. Samboerskapet tok slutt for ikke så lenge siden.

– Tidligere kjørte jeg døgnet rundt, nå er jeg ikke så glad i det. Jeg er ikke interessert i å stå på dag og natt lenger. Jeg er tross alt 45 år og det begynner å holde. Det er på tide å slakke litt av, sier Geir Ole.

Her er din karakterbok, Geir Ole - ni år til ingen nytte!

Som 20-åring tok Geir Ole førerkort klasse to og begynte å kjøre for faren, som grunnla sin virksomhet i Indre Finnmark på begynnelsen 70-tallet.

I 2006 sloss tre transportører om kjøringen for Tine, og Geir Oles firma vant.

– I dag er jeg helt alene når det gjelder inntransport av melk i Finnmark.

Han ønsker at sønnen Geir Thomas en dag skal overta firmaet etter ham.

Har til melk til brødet

I hjembygda Karasjok råder melkebil-monopolisten på toppen av skattelistene - uten at han vil snakke om det.

– Hvis vi fordeler det jeg har tjent på timene jeg har arbeidet, tror jeg at timesbetalingen blir dårlig, selv om jeg har hatt noen gode år ved hjelp av de andre firmaene jeg eier.

7. november kan Geir Oles melkebil-bedrift Fredeng AS feire 25 år. I tillegg er Geir Ole involvert i syv andre firmaer innen anleggsmaskiner, distribusjon og langtransport, og eiendom.

Ni år til ingen nytte

– Jeg har ingen skolegang og gikk ut av grunnskolen med dårlige karakterer. Læreren sa til meg - vær så god, Geir Ole. Her er din karakterbok, Geir Ole - ni år til ingen nytte!

Bilde

INVESTERER: Denne uken har Geir Ole kjøpt to nye lastebiler. Til venstre daglig leder Ingar Eikeland.

Foto: Privat

– Man er kanskje så dum at man ikke skjønner å være redd og dermed satser man. Har du gått økonomilinja kan du være mer nervøs, tror han.

Og satsningen til Geir Ole har blant annet resultert i det han kan kalle «hytta på Tjuvholmen».

– Det ble jo dyrt, så jeg prøver å leie den ut på kortidsbasis for å tjene litt penger.

  • NRK TV: Gikk du glipp av første episode? Se den her

– Det er litt rart å se seg selv på TV, men det går greit. Jeg håper jo at det norske folk fortsetter å se serien på TV og får et innblikk hva det går ut på å være yrkessjåfør i Nord-Norge.

Se andre episode av «Melkeveien» torsdag kl. 22.30 på NRK1.

Korte nyheter

  • Finnmárkku buohcceviessu háliida bisuhit DPS Deanu

    Finnmárkkubuohcceviessu HF ii doarjjo árvalusa heaittihit guovllupsykiátralaš guovddáža (DPS) Deanus ja sirdit dikšunsajiid Áltái. Nu mearriduvvui stivračoahkkimis Romssas duorastaga. Duogáš dasa lea go buohccit šattašit menddo guhkás johtit.

    Seammás Finnmárkkubuohcceviessu mieđiha leat dárbu rievdadit ja nannet psyhkalašdearvvašvuođa ja gárrendilledivššu fálaldagaid.

    HEAD-DPS-TANA
  • Legger Digermulen vindkraftverk på is

    Finnmark Kraft og Fred. Olsen Renewables har besluttet å prioritere Laksefjorden vindkraftverk, mens arbeidet med Digermulen vindkraftverk stilles i bero.

    Det melder Finnmark Kraft i en pressemelding.

    – Vi retter nå fokus mot å videreutvikle Laksefjorden vindkraftverk, og dette inkluderer en tett dialog med grunneier, lokalsamfunn og andre rettighetshavere.

    Prosjektet er tenkt lokalisert på halvøya mellom Eidsfjorden og Mårøyfjorden i Lebesby kommune, og har et potensial på cirka 60–65 turbiner og en total installert kapasitet på inntil 450 Megawatt.

    – Vi har stor tro på at Laksefjorden vindkraftverk kan bli et verdifullt prosjekt for regionen. Prosjektet vil, ved å utnytte et areal som i stor grad allerede er regulert til vindkraftformål, gi store inntekter til Lebesby kommune, og en forbedret forsyningssikkerhet Nordkinnhalvøya.

  • Čiekčá vuosttas geardde Sámi ovddas

    Guhtta joavkku servet dán gease Conifa nissončiekčamiidda Bodåddjos.

    Sámi nissonriikkajoavku lea okta favorihtain vuoitit dán gease CONIFA čiekčamiid. Sii oainnat vuite 2022 CONIFA nissončiekčamiid Indias mat ledje vuosttaš stuorát gilvvut.

    Jenny Marie Mannsverk lea okta dan 18 čiekčis váldon mielde ovddastit sámi nissonriikkajoavkku dán gease.

    Son ii leat ovdal čiekčan Sámi ovddas, ja lohká šaddat hui somá ja illuda dasa. – Mun lean maid hui giitevaš go dán vejolašvuođa dál oažžu, lohká Mannsverk.

    Jenny Marie Mannsverk, FA Sápmi
    Foto: Privat