NRK Meny
Normal

Melkebil-Mikkel gir gass for å holde melka frisk

Han jobber ti timer om dagen og henter melk i hele Finnmark og Nord-Troms. Men å kjøre brøytebil kan TV-debutanten aldri tenke seg.

Melkebilsjåførene i nord er tøffe gutter. De bor, spiser 
og sover i melkebilen. De jobber ti timer om dagen og henter melk i hele Finnmark og Nord-Troms, verdens nordligste melkerute. I denne serien blir vi godt kjent med noen av dem.

VIDEO: Mikkel David Sara er en av dem du møter i den nye TV-serien «Melkeveien» på NRK1.

– Melka må fram! sier Mikkel David Sara - singel, alenepappa og melkebilsjåfør på fjerde året.

I NRKs nye serie «Melkeveien» blir vi godt kjent med noen av landets tøffeste melkebilsjåfører.

I dokumentarserien får vi et innblikk i hverdagen til ansatte og miljøet rundt familiebedriften Fredeng AS i Karasjok som kjører melk for Tine meierier, og bønder i området.

For ti år siden var det 200 melkebønder i Finnmark. Siden har halvparten gitt opp, men det er likevel nok å gjøre for transportselskapet.

Ekstremvær

– Det beste med jobben min er å kjøre rundt i hele Finnmark - for så å ha en uke fri, sier Mikkel David.

Jeg kunne aldri tenke meg å kjøre brøytebil

Mikkel David Sara

– Det er litt artig med ekstremvær. Når til og med melkebilen må stoppe er det ikke uten grunn. Jeg vet ikke om jeg hadde trivdes like godt med å kjøre melkebil i sør.

Mil etter mil

Melkebilsjåførene i nord jobber til alle døgnets tider, i den mørkeste tida, i ekstrem kulde, helt til solen stiger opp igjen og ligger over viddene.

Meierisamvirket Tine har 398 melkeruter i Norge. Dette er den nordligste. Vær, vind, snø, ras og kolonnekjøringer er rutine når melka skal hentes i snitt hver tredje dag.

Tidligere har NRK fortalt om nordlige brøytebilsjåførers hverdag i serien «Brøyt i vei».

Hans brøyt

BRØYTEBIL: Hans Josefsen var en av brøytebilsjåførene seerne ble kjent med i «Brøyt i vei».

Foto: Tor Even Mathisen / NRK

Men melkebil er noe ganske annet enn brøytebil, mener Mikkel David Sara.

– Nei, jeg kunne aldri tenke meg å kjøre brøytebil, sier 37-åringen fra Šuoššjávri i Kautokeino kommune og ler.

Rører mer på seg

– Jeg har inntrykk av at brøytebilsjåførerene sitter inne i bilen hele tiden og sjelden går ut.

– Vi melkebilsjåfører rører nok mer på oss, sier Mikkel David - som likevel spiser de fleste måltider bak rattet og sover bak førersetet over 120 netter i året.

Tine har i dag 280 melkebiler for innhenting av ku- og geitemelk i Norge

Sjåførene i «Melkeveien» er unntatt vanlige kjøre- og hviletidsbestemmelser og må kjøre før melka surner.

Tøffe vintre

Området sjåførene dekker i Nord-Troms og Finnmark er på størrelse med Danmark og Nord-Tyskland.

Sammen med de andre sjåførene i serien kjører Mikkel David 1 million kilometer i året - 100.000 mil eller 25 ganger rundt jorda.

Melkeveien

MELKEBIL: Dette er sjåførene du møter i NRKs nye serie «Melkeveien», her avbildet på premierefesten. Fra venstre Geir Ole Fredeng, Mikkel David Sara, Charles Pettersen Aasvang og Geir Thomas Fredeng.

Foto: Kenneth Hætta

Nå står den tøffeste delen av året for tur.

– Vinteren er den verste årstiden, med lange dager uten mat eller søvn, og dårlig vær, sier Mikkel David.

Han må uansett forhold frakte melkeproduksjonen, som i hele landet ligger på i underkant av 1,5 milliarder liter årlig.

Melk i fare

Skulle lastebilen ryke midt i stormen på fjellet, må melka tankes om i røffe forhold til en reservebil som ofte befinner seg langt unna, og bøndene nede ved fjorden står i sjeldne tilfeller i fare for å måtte helle ut melk.

– Jeg har verdens fineste jobb, sier melkebilsjåføren som snart kan ses på TV.

Første episode av «Melkeveien» sendes på NRK1 torsdag 23. oktober kl. 22.30.