Rapporten er krass og tydelig på at det er flere store mangler ved det samiske opplæringstilbudet.
Det mangler samisklærere og det finnes heller ikke nok samiske læremidler.
Ansvarlige myndigheter burde fulgt bedre med i timene, mener riksrevisor Per-Kristian Foss.
– Man har ikke brukt virkemidler for å få utdannet flere samisklærere, i forhold til at antallet elever har økt, sier Foss.
Han påpeker også at virkemidlene som brukes er mange og små, spredt på mange aktører. I tillegg er ikke opplæring i samisk godt nok kjent utenfor samiske kjerneområder.
- Undersøkelsen ble lagt frem klokken 13 i tirsdag. Se fremleggelsen her:
– Må følge opp tilbudet bedre
Opplæringsloven gir rett til opplæring i faget samisk over hele landet.
I samiske distrikt har alle barn i grunnskolealder rett til opplæring i og på samisk. Begrepet «på samisk» betyr at all undervisningen foregår på samisk.
I videregående opplæring har de også rett til opplæring i samisk.
– Det finnes få læremidler på videregående nivå. Det mangler læremidler på lule- og sørsamisk i flere fag, både i grunnskolen og videregående skole, sier Foss til NTB.
– Knapphet på samisklærere
Antallet elever som får opplæring i samisk i Norge, har økt for alle tre språkene de siste årene.
Samtidig har antall samisklærere gått ned, viser undersøkelsen. Skoler med få samiske elever, sliter med å få lærere til deltidsstillinger.
Dette gjelder særlig i sør- og lulesamisk område. Skoleeierne må derfor velge alternative former for opplæring, framfor stedlig undervisning.
– Mangel på samisklærere gjør det også utfordrende å lage læremidler. Alt dette svekker tilbudet elevene får, sier Foss.
Riksrevisoren har dermed klar beskjed til regjeringen:
– Kunnskapsdepartementet må følge opp opplæringen i samisk bedre, sier Foss.
- Les også:
– Må forenkle organiseringen
Sametingsråd Mikkel Eskil Mikkelsen (NSR) er glad for at rapporten så tydelig påpeker disse manglene.
– Sametinget har i flere år tatt opp dette med regjeringen. Hver høst blir vi kontaktet av foreldre som fortviler over at undervisningen i samisk starter flere uker og måneder etter skolestart, sier han.
Flere henvendelser går også på mangler ved tilbudet i fjernundervisningen.
Mikkelsen mener det må gjøres noe med måten undervisningen organiseres på.
– Altfor mange må i dag involveres for at én samisk elev skal få undervisning i samisk. Det er kommunen, rektor, samisklærer og fylkesmannen. I tillegg kommer nesten en tilsvarende rekke med personer i den kommunen som tilbyr undervisningen, sier han.
Skoleåret 2017/2018 under lupen
Alle skoler og skoleeiere i Norge som i skoleåret 2017/2018 hadde tilbud om opplæring i samisk, har deltatt i undersøkelsen.
De har måttet forklare hvordan de sikrer at samiske barn og unge får den samiskundervisningen de har krav på.
- Les hele rapporten her: Undersøkelse av samiske elevers rett til opplæring i og på samisk (ekstern lenke)
- Les også:
- Les også:
- Les også:
- Dette har samiskelever krav på i grunnskole- og videregående opplæring: