Jusprofessor Peter Ørebech ved UiT Norges arktiske universitet i Tromsø mener at det går helt klart frem i dagens lovverk at det ikke er lov å selge eller kjøpe verken fiskekonsesjoner eller fiskekvoter.
– Men dette gjøres likevel. Situasjonen blir ikke mindre alvorlig når kvotene forsvinner til helt andre områder enn opprinnelig ment, mener Ørebech.
- LES OGSÅ:
Artikkelen fortsetter under bildet:
Professoren som har spesialisert seg på hav- og fiskerirett, kritiserer spesielt Fiskeridepartementet hvor han også sjøl har jobbet som jurist like etter at han tok juridisk embetseksamen i 1976.
– Etter 14 dager lærte jeg den viktigste læresetningen, nemlig at «den loven følger vi ikke her». Så lovlydigheten var omtrent på nullpunktet i Fiskeridepartementet, forklarer Ørebech.
Tilhører fellesskapet
Jusprofessoren mener at norsk fiskerilovgivning er basert på oppfatningen om at fisken tilhører fellesskapet. Kvoterettighet er derfor ingen omsettelig privateiendom, men kun som et bevis for at man har fått tillatelse til ervervsmessig fiske og fangst.
– Denne kan du ikke selge videre, sier Ørebech, og sammenligner dette med bilførerkort.
– Uten førerkort kan du ikke kjøre bil. Når du har sertifikat, har du ikke lov til å selge det videre, sier han
Frykter kvotebaroner
Sukket fra jusprofessoren kom på folkemøtet i Båtsfjord om Sjømatindustriutvalgets rapport og forslag. Ørebech som selv har sittet i utvalget, har tatt dissens fra forslaget om å endre deltakerloven slik at også
. I dag er dette forbeholdt aktive fiskere.- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Bortfall av aktivitetskravet kan føre til at kvotepapiret helt lovlig skal kunne kjøpes og selges uten å selge et eneste fartøy. På sikt kan dette føre til opphoping av kvoter på noen få hender, advarer Ørebech.
Departementet uenig
Statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet, Amund Drønen Ringdal, er uenig med den beskrivelsen som Ørebech gir av dagens situasjon og hans forståelse av loven.
– Departementet gjort grundig rede for dette regelverket og praktiseringen av det i høringsnotatet om deltakerloven fra 23. september i fjor. Denne praksisen er innenfor loven, svarer Ringdal i en e-mail.
Heller ikke eksempelet med sertifikat for å kjøre bil er treffende etter hans mening.
– Ved salg av fartøy for fortsatt drift gjør fiskerimyndighetene en vurdering av om kjøperen oppfyller de krav som gjelder i det enkelte tilfellet, og gir tillatelse når vilkårene er oppfylt eller avslår søknaden dersom vilkårene ikke er oppfylt, svarer statssekretær Amund Drønen Ringdal.
- LES OGSÅ: