Hopp til innhold

Kompromissløst fra Stranger

Hvorfor skrives det så få rent politiske ungdomsromaner? Simon Stranger har skrevet to, og han klarer å engasjere.

Simon Stranger: "Verdensredderne"

Simon Strangers nye ungdomsroman er hardtslående og kompromissløs.

Tenåringsjenter i Bangladesh arbeider tolv timer om dagen i tekstilindustrien for at vestlige ungdommer skal få billige klær. Kakaoproduksjonen i Elfenbenskysten, som gir sjokolade til allerede overvektige nordmenn, hadde aldri gått rundt uten barnearbeiderne. I Kina jobber fattigfolk på slavekontrakter uten overtidsbetaling, for at Apple skal kunne lansere nye produkter. Har jeg hørt det før? Ja. Har jeg gjort noe med det? Nei.

Å dele verdens goder

Simon Stranger

'Verdensredderne' er en løselig oppfølger til ungdomsromanen 'Barsakh', som Simon Stranger skrev i 2009.

Foto: Jan Alsaker/Observatoriet

Simon Stranger har et klart budskap i sin nye ungdomsroman "Verdensredderne": Hvordan kan vi som lever i den privilegerte delen av verden arbeide for større rettferdighet og bedre arbeidsvilkår for dem som produserer våre varer på den andre siden av jordkloden? Med henvisning til avisartikler og youtube-klipp skriver Stranger i et etterord at:
"Selv om dette er en roman, (...), er alle fortellingene basert på fakta. De er hentet fra virkeligheten." (s 193) Dette er både en styrke og en svakhet. Styrken er det oppriktige engasjementet forfatteren formidler, og viljen til å få unge mennesker som leser romanen til å åpne øynene opp for de himmelvide skjevhetene som faktisk preger vår verden. Svakheten er at det politiske budskapet i blant blir overtydelig. Det er så altfor mye urett som bør rettes opp, ifølge "Verdensredderne" og personene kan tendere mot forutsigbare prototyper på uskyldige ofre, likegyldige velstandsborgere eller aktivister.

Når det er sagt: "Verdensredderne" er en bok som engasjerer meg, en modig bok som jeg gjerne skulle se flere av i norsk barne- og ungdomslitteratur.

På hver sin side av en t-skjorte

Som i Strangers roman "Barsakh" fra 2009 er bærumsjenta Emilie hovedperson. Nå er hun 17, på shopping i Oslo sentrum og får se en gutt som klistrer merkelapper i T-skjortene på Hennes & Mauritz. "Kos deg med t-skjorten. Slavene som sydde den gjorde det ikke. verdensredderne. blogspot.com" - står det.

I alternerende kapitler møter vi Reena, 12-åringen i Bangladesh som syr t-skjortene, som låses inne i fabrikken med de andre syerskene hver morgen, så de ikke skal kaste bort verdifull arbeidstid med å gå på do, for eksempel.

Sammenstillingen av historiene til de to jentene, som begge forelsker seg i hver sin gutt, men som ellers lever så vidt forskjellige liv, produserer et ubehag som kler Strangers målrettede fortelling. Jeg synes teksten er best når den handler om Reena; kanskje kommer det av at Stranger her må forestille seg mer, både med hensyn til hvordan Reenas omverden ser ut og hvordan hun faktisk tenker og føler? Norske Emilie blir mer et talerør for norsk ungdom som har oppdaget at verden er urettferdig, og at de selv er med på å befeste en posisjon der noen bare blir rikere, mens andre bare blir fattigere. Hverken Emilie eller de som etter hvert blir vennene hennes i den lille aksjonistgruppen "Verdensredderne", får mye personlighet å spille på.

Og hvorfor må det på død og liv være forelskelse med i bildet fordi om dette er en ungdomsroman? Forelskelse fungerer godt som motor i handlingen, men det blir litt tradisjonelt, i en bok som kunne ha spenning nok i seg selv.

For det blir spennende å se hvor langt aktivistene er villig til å gå. "Målet helliger middelet"; det er en farlig vei å gå, skal Emilie få erfare.

Jeg liker at romanen ikke har noen happy ending. Her dundrer den tvetydigheten jeg kan savne tidligere i boken inn i fullt monn.

Eksplisitt budskap

Det er egentlig rart at det ikke skrives flere politiske ungdomsromaner i Norge. For tiden er det fantasy og dommedagsprofetier som gjelder (her finner vi også moralske oppfordringer, om ikke konkrete politiske budskap), og de sosialrealistiske bøkene handler mer om at ungdommene må ta grep om sin egen begredelige tilværelse på hjemmeplan, heller enn å bry seg om verdensproblemer. Slik sett er det både originalt og modig når en forfatter som Simon Stranger ber norske ungdommer skue litt lenger enn sin egen navle, og engasjere seg mot global urettferdighet og markedskreftenes mer uheldige konsekvenser.

Både Sverre Knudsen, Harald Rosenløw-Eeg og Aleksander Melli har de siste årene skrevet ungdomsromaner av politisk karakter som har flere lag og som kanskje har vel så stor litterær tyngde som Simon Strangers bok. Til gjengjeld er de mer filosofiske og langt fra så eksplisitte i sitt budskap som Stranger. Han vil helt klart nå et ungt og mottakelig publikum. Han skal ha applaus for tydelighet, engasjement, kompromissløshet og mot.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters