«Fantastisk» og «rått» er noen av lovordene som kinogjengerne tyr til etter å ha sett tidenes dyreste film
i tredimensjonal versjon, såkalt 3D, på Colosseum kino i Oslo.James Camerons framtidsfilm er allerede den nest mest innbringende filmen i filmhistorien. Filmen er laget for visning i 3D, men her til lands er det kun 30 kinosaler i 19 byer som har visningsutstyr for 3D. Dermed må mange nøye seg med å se filmen i todimensjonal versjon, og går dermed glipp av følelsen av å være inne i filmen.
Stjerner i øynene
– Jeg skulle fryktelig gjerne ha 3D-utstyr akkurat nå, forteller kinosjef Ruth Mjøen på Lillehammer. Etter selv å ha sett Avatar i 3D, erkjenner hun at den tredimensjonale versjon gir opplevelsen et løft.
– Jeg vet det er mange som har reist til Colosseum kino i Oslo for å se filmen der og som kommet hjem med stjerner i øynene, og spurt; «hvorfor har vi ikke dette her»?
Snart får mange som de ønsker seg. De neste to årene vil de fleste kinoer av en viss størrelse investere i visningsutstyret i hundretusenkroner-klassen. Det viser en ringerunde NRK har foretatt.
Heldigitalisering
For i løpet av de to neste årene blir kinoene heldigitale, og trolig vil flere samtidig i tillegg investere i 3D-utstyr, ifølge kinosjef Mjøen på Lillehammer.
– Det vil være fornuftig å gjøre det samtidig som man installerer det digitale utstyret, å ta det i ett. Det er jeg nokså sikker på at de fleste kommer til å vurdere det sånn.
En som er sikker på at de vil gå for 3D, er kinosjef Espen Jørgensen i Hamar.
– 3D kommer. Det har tatt en posisjon i markedet, og særlig Avatar viser dette med stor tyngde. Vi er veldig sikre på at vi ønsker å satse på det her i Hamar. Jeg tar nok ikke mye feil om jeg sier at det i hvert fall skjer i år, forteller Jørgensen.
Flere 3D-filmer i produksjon
Trolig er 150 ulike 3D-filmer nå i produksjon. Blant de store som kommer i 2010, er Tim Burtons Alice in Wonderland og flere animasjonsfilmer som Shrek Forever After og Toy Story 3.
– De første gangene jeg så filmer i 3D, ble jeg veldig fascinert. Ting kunne komme ut av lerretet og imot deg der du satt i salen, men dette blir man jo fort litt mett av. Men sånn som man bruker teknologien nå, ikke nødvendigvis til et voldsomt effektmakeri, men rett og slett til å lage dybde i bildene, det er det som er framtiden, sier Jørgensen.