Du skal ikke lete lenge før du finner en med et palestinaskjerf drapert rundt halsen. Dina Doder på Bik Bok i Oslo er en av dem. For palestinaskjerfet er blitt den nye trailercapen. Et moteplagg som plutselig dukker opp i gatebildet, og som fashionistaene hiver seg over.
- Bare mote
- Jeg går med palestinaskjerf fordi det var et alternativ til vanlig strikkeskjerf i vinter, og så syntes jeg de var litt kule, for de har forskjellige mønstre på seg. Dermed beskytter man halsen, samtidig som det er fin pynt, sier Doder.
- Er det et politisk statement for deg å gå med palestinaskjerf?
- Det har ingenting med politiske statement å gjøre. Det er bare mote, dessverre.
Trend fra København
Julie Kase er moteansvarlig i ungkvinnebladet Mag. De har brukt palestinaskjerfet som en del av en større motereportasje, uten å ha et politisk budskap.
- Man tenker på målgruppen, og hva som er populært blant dem vi skal nå. Dette er en trend som startet i storbyer som typisk gatemote. Jeg vet at København var litt tidligere ute enn Oslo, og at man plukket det med seg derfra.
Utsolgt hos Carlings
I klesbutikken Carlings i Oslo selger de masseproduserte kopier av palestinaskjerfene, gjerne med andre symboler og farger enn de originale. Ane Marte Klokkerud jobber i Carlings, og sier at skjerfet er årets "greie".
- De har vært veldig populære. Vi solgte ut alle med en gang. Først begynte det med jentene, de er alltid glade i skjerf, men nå har gutta kommet etter.
Rødt for det palestinske kommunistparti
Leder i Rød Ungdom Mimir Kristjansson selger også palestinaskjerf. Han synes moten er latterlig.
- Et av skjerfene vi selger er rødt, som betyr at det representerer det palestinske kommunistpartiet, som er vårt søsterparti. De fleste av de som kjøper hos oss er mindre motebevisste og mer politisk bevisste enn de som kjøper på Carlings. Mitt palestinaskjerf betyr at jeg gir min støtte til palestinerne, og at jeg ønsker at palestinerne skal få sin egen stat, hvor de får være i fred.
- Må vite hva de går med
Og Kristjansson innrømmer at han har et litt anstrengt forhold til den nye motedilla:
- Jeg synes det er veldig kjipt at kjeder som Carlings tjener seg rike på å selge skjerf fordi mange synes at palestinerne og venstresiden har blitt ”in” og kult. Det er jo bra at folk går med skjerfene, men de må vite hva de går med.