Simon Bergweiler og Matthieu Deru har sett på mulighetene med å bruke balansebrettet som fulgte med Wii Fit i andre spill. Etter enorm respons på YouTube, tok Spiller.no en liten prat med de to forskerne.
Tror dere balansebrettet til Wii kan brukes i PC-spill?
- Det er veldig interessant å ta i bruk brettet i PC-spill, fordi det er lett for alle å lære. Bruk av kroppsbevegelser i spill er et helt nytt konsept, og gir en ny dimensjon til hvordan vi spiller spill.
Wii™ Balance Board fungerer som en helt vanlig blåtann enhet. Etter å ha koblet brettet til en datamaskin behøver du kun å starte programvaren vi har utviklet, og du kan kontrollere hvilket som helst PC-spill ved å koble bevegelsene du gjør til tastetrykk.
- I tillegg til at en kan bruke brettet i sportsspill som ski, surfing eller bilspill, tror vi det også er mulig å bruke det i førstepersonsspill som Counter Strike.
- Når det gjelder spill til selve Wii-konsollen, så har vi hørt at det kommer mange nyheter mot jul.
- Vi tror at PC-spillindustrien snart vil se verdien i en helt ny måte å kontrollere og samhandle med spill på.
- I fremtiden har kanskje eventyrspill og tredjepersonsspill som “Tomb Raider” innebygd støtte for balansebrettet. Nye bevegelser som hopping, løping, muligheten til å holde objekter og skyting kan gjøres sammen med en "Wiimote" og "Nunchuck". Brettet introduserer en helt ny måte å spille spill på, og vil gi spillutviklere uante perspektiver i arbeidet med å utviklinge nye spill. Vi håper at kombinasjonen av ny teknologi vil gi spillere nye opplevelser.
- Vi arbeider forresten med en helt ny mulighet til balansebrettet, nemlig hopping.
- De mange mulighetene som ligger i balansebrettet til Wii ikke er realisert, og vi er ganske sikre på at det vil komme nye ideer hele tiden. Spesielt innen brukerinteraksjon i 3D. Vårt hovedmål for forskninsprosjektet vi driver med er å utforske nye interessante muligheter for interaktivitet i hverdagen. For eksempel berøringssensitive skjermer og bevegelsesgjenkjenning i kombinasjon med balansebrettet til Wii.
I tillegg ser vi mulighetene for interaktivitet i andre områder enn spill.
Planlegger dere å kommersialisere ideen deres?
- Vi arbeider hos DFKI (German Research Center for Artifical Intelligence), som er en ikke-kommersiell forskningsorganisasjon. I vår AdvanTI-Lab i Saarbrücken utforsker vi nye interaktive muligheter med tilsvarende utstyr. For eksempel bevegelsessensitive enheter sammen med stemmergjenkjenning.
- Resultatet av forskningen vår går mot et multimodal interaktivt system.
- Siden dette kun er forskning foreligger det ingen planer om å kommersialisere dette. Vi håper at arbeidet vårt skaper interesse, og at vi senere kan arbeide med nye og interessante prosjekter.
Brukere dere brettet til å spille WoW selv, eller er dette kun for gøy?
- Faktisk så spiller vi ikke World of Warcraft i det hele tatt. Vi bruke det som et eksempel på mulighetene slikt nytt utstyr gir oss i 3D-miljø. I vår første video vi viste dette ved å bruke balansebrettet til å bevege eller fly en avatar omkring i spillet Second Life, eller å surfe over verden i Google Earth.
- Bruken av World of Warcraft viser at det er mulig å kontrollere en hel rekke spill med balansebrettet. Med tanke på hvor mange som spiller spillet var det greit å bruke det som et eksempel.