– Jeg ble sjokkert da jeg mottok bilde av datteren min fra et ukjent telefonnummer, sier en småbarnsmor i Oslo til NRK.no.
Før helga fikk hun tilsendt to mobilbilder fra kjæresten sin. Den første MMSen hadde riktig avsender, men det andre avsendernummeret var fra en fremmed.
– Det er litt ubehagelig å se bilde av sitt eget barn som er sendt fra en person jeg ikke kjenner, sier småbarnsmoren, som vil være anonym.
Både i 2011, 2013 og i mars i år skrev NRK.no om Netcom-krøllet som gjør at bildemeldinger sendes med galt nummer, til stor frustrasjon for kundene som rammes. Hver gang har NetCom vist til tekniske problemer, og lovet tiltak for å løse dem raskt.
- LES OGSÅ:
Svarer i god tro
For kunder som ikke er observante, kan dataproblemet føre til at man svarer på slike meldinger i god tro. Men da havner altså svaret hos en fremmed person.
Da NRK.no skrev om denne feilen i mars, fikk vi mange tilbakemeldinger fra lesere som har opplevd det samme. Det var med andre ord ikke snakk om enkeltstående hendelser.
I vår forklarte NetCom at problemet kun gjelder smarttelefoner, som forholder seg annerledes til mobilnettet enn andre telefoner.
Ifølge selskapet ble feilen rettet 18. mars i år. Men nå har den altså oppstått nok en gang.
- LES OGSÅ:
Krever en grundig forklaring
Post- og teletilsynet (PT) ber nå om en forklaring fra NetCom på hvorfor dette fremdeles er et problem.
– Det vil vi ha et detaljert svar på. Denne gang blir vi ikke fornøyd hvis vi kun får et svar om at NetCom tar saken «på største alvor», sier assisterende direktør Elisabeth Aarsæther i PT til NRK.no.
Post- og teletilsynet er underlagt Samferdselsdepartementet, og forvalter blant annet det regelverket som ivaretar taushetsplikten i elektronisk kommunikasjon.
– Konfidensialitet er et grunnprinsipp i denne typen kommunikasjon. Det handler blant annet om trygghet når slike feil rammer kundene, sier Aarsæther.
Hun understreker at ingen har klaget direkte til PT om MMS-problemene. Tilsynet kjenner saken kun fra omtalen på NRK.no. Nå krever de at feilene blir ordnet en gang for alle.
- LES OGSÅ:
– Komplekst problem
– Dette er et komplekst problem, og vi har derfor vurdert ulike tekniske løsninger slik at dette ikke skal skje i fremtiden. Vi har nå valgt en løsning som skal gjøre systemene våre enda mer robuste, og dette har full fokus, sier NetComs kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen til NRK.no.
Hun mener at problemet skal være løst i løpet av et par uker.
– Vi beklager på det aller sterkeste de følger dette har fått for enkelte av våre kunder, sier Scheen.
LES OGSÅ:
– Reduserer tilliten
Også Forbrukerrådet synes det er merkelig at NetCom ikke har ryddet opp i saken, spesielt dersom det er samme feil som oppstår.
– Uten å ha et fullt bilde av årsakene, så mener vi at mobilkundenes tillit reduseres når operatørene ikke tar godt nok vare på personvern og sikkerhet, sier Finn Myrstad, Forbrukerrådets fagdirektør for digitale tjenester, til NRK.no.
Han tar det for gitt at NetCom nå får orden på problemene, og at Post- og teletilsynet følger opp.
– Vi skal være sikre på vi får opp riktig avsender. Når dette ikke alltid er tilfelle, tar vi det som en selvfølge at mobiloperatørene kommer til bunns i denne saken, sier Myrstad.