Onsdag i forrige uke kom det nye tilskuddet til familien, og kort etter ble de første babybildene sendt til over 30 personer.
Bare et fåtall svarte på gladmeldingen.
- LES MER OM SAKEN HER
– Verken svigermor eller venner svarte
– Vi lurte på hvorfor i all verden det var så få som svarte. Dette var jo en gladnyhet, og det var nesten litt ubehagelig å ikke få respons fra verken svigermor eller vennene mine, sier Hartmann, bosatt i Oslo.
– Kona mi og jeg er Netcom-kunder, og både hun og jeg sendte MMS-meldinger. Vi begynte å lure på om vi hadde tastet inn galt nummer. Ikke bare én gang, men mange ganger, tilføyer den nybakte pappaen.
De personlige MMS-meldingene, med bilde av babyen og en kort tekst om høyde, vekt og klokkeslett, kom frem til de riktige mottakerne – men avsendernummeret var galt.
Både venner og familiemedlemmer trodde de hadde fått en gladmelding fra en totalt fremmed person.
– Minst 15 MMS-er fra galt nummer
– Selv nære familemedlemmer skjønte ikke at det var vi som var blitt nybakte foreldre, og vi er redd det er mange hyggelige svarmeldinger vi er gått glipp av, sier Hartmann.
Han anslår at det var minst 15 personer, både venner og familie, som mottok baby-bildemeldinger fra et ukjent nummer.
– Det ble mye rot. Mange av vennene våre fikk først vite om gladmeldingen flere dager etter fødselen, og det var kjedelig for familiemedlemmer som trodde vi hadde glemt å sende MMS-melding til dem, sier 26-åringen.
Flere ble rammet av Netcom-kluss
Dette er ikke første gang at numrene er blitt byttet om i Netcom-systemet. For noen dager siden skrev nrk.no om en oslokvinne som sendte en koselig bildemelding til både moren og svigermoren sin.
Netcom-kluss sørget for at det så ut som MMS-meldingen kom fra en ukjent mann i Trøndelag.
Tabben ble forklart med datatrøbbel, og det skylder Netcom på også denne gang.
– Vi beklager at det nybakte foreldreparet opplevde dette. Problemene oppsto onsdag og natt til torsdag i forrige uke, og det skyldtes en feilsituasjon i datanettverket vårt, sier kommunikasjonsrådgiver Charlotte Erikstad.
MMS-problemene er blitt løst, og Netcom ser på ulike tiltak for å hindre at noe lignende skal skje igjen.