Hopp til innhold

Krever møte med Telenor etter mobilkrøll

I romjula var mange kunder uten mobildekning i Åseral. Nå vil kommunen ha møte med Telenor om mobildekningen som forsvant.

Oddmund Ljosland

Ordfører Oddmund Ljosland (Sp) liker dårlig at det var mobilkrøll i kommunen i romjula.

Foto: Kai Stokkeland / NRK

To av Telenors basestasjoner var ute av drift i romjula og mange mobilkunder var uten telefonforbindelse i det populære hytteområdet på Bortelid.

Det er trolig uværet som har ført til problemene, sa kommunikasjonsansvarlig Atle Lessum i Telenor Digital Services til NRK i romjula.

Etter noen dager ble feilen reparert.

Men ordfører Oddmund Ljosland (Sp) i Åseral kommune vil ikke la denne saken ligge, og vil ha møte med Telenor om telefonproblemet og at det tok flere dager før feilen ble rettet.

– Ikke akseptabelt

– Vi vil nå sette oss ned og se på de opplysningene vi har fått fra Telenor. Mye taler for at vi vil be om et møte med Telenor over nyttår, så vi kan få nøyaktige opplysninger om hva som faktisk skjedde, sier Ljosland til NRK.

– Vil du allerede nå karakterisere det som en alvorlig situasjon at det ikke var mobildekning flere dager i romjula?

– Ja, det er ikke akseptabelt at mobilbasestasjoner ligger ute i lang tid. Men nå skal Telenor få sjansen til å gi sin forklaring. Men de må jo ha en veldig god forklaring hvis det kan aksepteres at en mobilstasjon er ute av drift så lenge, sier ordføreren.

– Hvor viktig er det for en hyttekommune som Åseral at mobildekningen er stabil?

– Vi er veldig avhengig av at mobilnettet fungerer. Derfor jobber vi også for å få enda bedre dekning i Åseral. Det er jo et arbeid som pågikk i fjor og som fortsetter i år, i forhold til å bygge nye basestasjoner. Men man er jo avhengig av at den enkelte basestasjon fungerer, så ikke store områder faller ut, sier han.

Feil må rettes raskt

Det er nå godt over 2000 fritidsboliger og fritidsleiligheter i kommunen og ordføreren mener det er helt nødvendig at feil blir reparert raskt, også i høytider.

– Telenor må vise at de har et opplegg som er godt nok når det gjelder å rette feil i forbindelse med ferier og høytider, og at man har mannskaper som kan rykke ut slik at vi ikke må vente ett døgn eller to på å få rettet feil. For det er ikke akseptabelt. Dersom dette skyldes lav bemanning i forbindelse med jul og nyttår, så er ikke det akseptabelt sett ifra kommunens side, sier ordføreren.

Han mener også at god og sikker mobildekning er helt nødvendig i forhold til liv og helse, sett i forhold til de mange fritidsboligene i kommunen som er i bruk i ferier og høytider.

– Folk sitter jo ikke bare inne i hus og hytter. De ferdes jo ute i terrenget og i heia, og da har dette også med sikkerhet å gjøre. Veldig mye henger på bruk av mobiltelefon i dag, så dette er viktig for kommunen og alle som ferdes her, sier han.

Har undersøkt saken

Per Arild Meling

Informasjonssjef Per A. Meling sier dårlig intern kommunikasjon i Telenor er årsaken til at det tok for lang tid å rette en mobilfeil i romjula.

Foto: Telenor

Informasjonssjef Per A. Meling i Telenor har i dag undersøkt nærmere hvorfor det tok så lang tid å fikse mobilnettet i Åseral i romjula.

– Vi sendte informasjon til entreprenørene våre en dag for sent i forhold til hva vi normalt pleier å gjøre. Årsaken til det har jeg ingen forklaring på. Det må vi sjekke internt hos oss, sier Meling.

Han sier feilen oppstod den 28. desember på kvelden og entreprenørene fikk beskjed om feilen den 29. desember.

– Dessverre var det begynt å bli mørkt og det var ikke forsvarlig å sende ut montører på det tidspunktet. Så derfor ble ikke feilen rettet før den 30. desember, sier Meling.

– Dette skyldes dårlig intern kommunikasjon og ikke dårlig beredskap fra Telenors side?

– Telenor og entreprenørene har full beredskap, spesielt i ferietida når folk er på hyttene. Så dette går ikke på beredskapen verken hos de eller hos oss. Dette handler om informasjonen fra oss og til entreprenørene, og dette kommer vi til å sjekke nærmere internt hos oss, sier Meling.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Feiret Eid med bønn og kake i Kristiansand 01:53
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 03 0,7 kr
Dyrest kl. 08 1,48 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,9 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %