Hopp til innhold

– Veldig rart og skummelt

Mona Lisa Solbakken og sønnen Joachim Hilmarsen fra Tromsø fikk en teknologisk trøblete start på dagen.

Mobiltrøbbel

Fire anrop og fire tekstmeldinger skapte hodebry for Mona Lisa Solbakken og sønnen Joachim Hilmarsen (11).

Foto: Skjermdump/privat/montasje

Mobiltrøbbel

De to nederste tekstmeldingene kom til Joachim fra Mona Lisa sin telefon. Men disse meldingene er ikke å finne i meldingsloggen på Mona Lisas telefon.

Foto: Skjermdump

For Mona Lisa Solbakken og sønnen Joachim Hilmarsen (11) ble det en snodig start på dagen hjemme på Kvaløya i Tromsø for noen dager siden.

De ble i stuss da en av mobiltelefonene deres tilsynelatende begynte å leve sitt eget liv.

  • Har du opplevd «mobiltrøbbel»? TIPS OSS VIA – E-POST: 03030@nrk.no, TLF/SMS/MMS: 03030

«Hvorfor ringer du, mamma?»

Rundt klokka ti på sju kom Joachim ned trappa til kjøkkenet hvor mamma Mona Lisa stod.

– Hvorfor ringer du meg, mamma, spurte han.

Men Mona Lisa hadde ikke ringt. Hverken da, eller når plutselig telefonen til Joachim ringte igjen. Og igjen. Totalt ringte det fire ganger fra mor til sønn.

Stille i røret

Mobiltrøbbel

tekstmeldingene som Joachim mottok er ikke registrerte i loggen på telefonen som de tilsynelatende ble sendt fra.

Foto: Skjermdump

Da telefonen ringte for andre gang tok Joachim den, men det var stille i røret før det ble lagt på.

Heller ikke de to tekstmeldingene som tikket inn like etterpå hadde Mona Lisa sendt.

«God morn», stod det der.

– Det var veldig rart, og det var litt skummelt når vi skulle sjekke om det var noen i andre enden, sier Joachim til NRK.no.

– Kunne stått hva som helst

– Det med tekstmeldingene var jo veldig spesielt. Jeg sjekket at ikke nummeret mitt var tilknyttet et annet navn i tillegg til mitt, men det var det ikke, sier Mona Lisa.

Etter den noe merkelig starten på dagen la Mona Lisa ut en statusoppdatering på Facebook, der hun fortalte om anropene og tekstmeldingene. Hun spurte også om noen kjente seg igjen, og hadde opplevd det samme.

– Det var vel en person som kommenterte at det samme hadde skjedd, men årsaken til det var ikke kjent, sier Mona Lisa.

I samtale med mobiloperatøren sin fikk Mona Lisa først beskjed om at operatøren ikke visste hva anropene eller tekstmeldingene kunne skyldes.

– Det er jo skummelt å tenke på at det kunne stått hva som helst i de meldingene, som tilsynelatende blir sendt fra meg som mor til min elleve år gamle sønn, sier hun.

– Kan skremme barnet

Monica og Joachim

Mona Lisa Solbakken og sønnen Joachim Hilmarsen (11) fikk en merkelig start på dagen.

Foto: Privat

– Vi får håpe det ikke skjer igjen, sier Joachim.

– Det kom jo fire anrop på rappen til han hvor det ble lagt på. Det kan jo virke skummelt for en unge at mammaen ringer og legger på, sier Mona Lisa. Og mange ubesvarte anrop fra meg kan jo føre til at Joachim blir bekymret og tror at noe har skjedd.

Joachim forteller også at han synes det er veldig rart at anropene og tekstmeldingene er registrert i loggene på hans mobiltelefon, men ikke mora sin.

– Virket like overrasket som meg

Noen dager etter hendelsene ble hun ringt opp av mobiloperatøren igjen. De kunne fortelle at ingen av anropene eller tekstmeldingene var registrert hos dem.

– De virket like overrasket som meg, sier Mona Lisa.

Når NRK snakker med Tele2 bekrefter de dette.

– Forstår at det er skummelt

– De nevnte anropene og meldingene har ikke kommet inn via mobilnettet i det aktuelle tidsrommet, og har ingen sammenheng med de tale- og meldingstjenestene som vi leverer som del av abonnement. Det er selvsagt ingen trøst for den som opplever det, sier Henning Lunde, direktør PR og samfunn hos Tele2 Norge.

Han har imidlertid forståelse for at Mona Lisa og sønnen ble noe satt ut av den merkelige oppførselen til telefonene.

– Vi har full forståelse for at dette kan oppleves skummelt, og vi har ikke erfart at våre kunder har opplevd noe lignende tidligere, sier han.

– Florerer av slike tjenester

NRK har også snakket med to andre telefonoperatører. Ingen av disse operatørene heller vet av lignende opplevelser hos sine kunder.

– Det er vanskelig å være kategorisk når det gjelder hva denne Tele2-kunden har vært utsatt for, sier informasjonssjef Knut Sollid hos Telenor.

Sollid mener imidlertid at det finnes flere forskjellige tjenester som kan brukes til å endre nummer du ringer eller sender SMS fra.

Hos Mona Lisas operatør Tele2 mener Henning Lunde det blir spekulasjon å si noe om hva som skjedde når Mona Lisas telefon på egen hånd ringte og sendte meldinger til sønnen.

– Det kan for eksempel henge sammen med hvilken type telefon som brukes eller hvilke applikasjoner som er lastet ned, sier Lunde.

– Kan ikke logges

Han viser til at det de siste årene har vokst frem det han kaller et vell av såkalte tredjepartsleverandører, som for eksempel «WhatsApp »og «Skype».

– Disse leverer meldings- og taletjenester som er designet for å erstatte de tjenestene vi som mobiloperatører leverer, sier Lunde. I visse tilfeller settes slike apper opp til å bli en sømløs del av den tradisjonelle «innboksen» for meldinger på telefonen.

Han forklarer at disse tjenestene går som datatrafikk, enten via mobilnettverket eller WiFi, og at mobiloperatørene derfor ikke har mulighet for å se eller kartlegge hva slags trafikk som har gått via disse tjenestene.

Trodde det var virus

Mobiltrøbbel

Fire anrop fra mamma Mona Lisa ble registrert i loggen på telefonen til Joachim Hilmarsen.

Foto: Skjermdump

– Det kan derfor ikke utelukkes at en slik applikasjon som står bak anropene og meldingene, sier han.

Selv har Mona Lisa sine tanker om hva det kunne være som gjorde at hun og sønnen Joachim fikk seg en merkelig start på dagen i forrige uke.

– Jeg tenkte at det kunne være noen som hadde hacket seg inn, eller at det var virus, sier Mona Lisa.

– Trolig naturlig forklaring

Heller ikke hos NetCom har kundekontakt Trond Vestli vært borti «mobiltrøbbel» av samme art som det Mona Lisa og Joachim opplevde.

– Vi ikke kjennskap til lignende hendelser som har vært reelle. På generelt grunnlag viser det seg at de fleste «uforklarlige» hendelser som regel har en naturlig forklaring når vi får nok informasjon til å kunne gå slike hendelser «etter i sømmene». sier han.

I likhet med Lunde hos Tele2 viser han til tredjepartsleverandører, men mener også mange slike hendelser skyldes brukerfeil, eller virus.

Han ønsker ikke å si noe konkret om hva Mona Lisas mobiltrøbbel skyldes.

– Har sjekket Skype

MObiltrøbbel

På Mona Lisa sin telefon var det ingen spor av samtalene som tilsynelatende kom fra hennes telefon til sønnens.

Foto: Skjermdump

– Men det høres ut som om det er en nedlastet app som står bak, sier NetComs Trond Vestli.

Mona Lisa Solbakken sier til NRK at hun har sjekket om det kan være en app som står bak.

– Jeg har lastet ned «Skype» på telefonen, og jeg har sjekket at det ikke er «Skype» som har ringt opp. Andre slike apper har jeg ikke, sier hun.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark