- HAR DETTE SKJEDD DEG? TA KONTAKT MED OSS
Netcom-krøll sørget i forrige uke for at flere bildemeldinger ble sendt med galt nummer. En Netcom-kunde fra Oslo sendte for eksempel en koselig bildemelding til både moren og svigermoren sin.
Da ble det kluss.
Var en helt ukjent avsender
De personlige bildemeldingene kom riktignok frem til både moren og svigermoren, men de hadde en helt ukjent avsender – en mann fra Trøndelag.
Fordi svigermoren stusset på det ukjente avsendernummeret, sendte hun en melding tilbake.
I returmeldingen svarte mannen at han i løpet av kvelden hadde fått rundt 20 meldinger fra seks ulike numre. Samtlige var ukjente for ham.
Nrk.no har gjort et mislykket forsøk på å få tak i mannen.
Rammet flere Netcom-kunder
Netcom bekrefter glippen og opplyser at dette også har rammet flere kunder.
– Vi er kjent med at et mindretall kunder har mottatt MMS-er med galt avsendernummer, sier kommunikasjonsrådgiver Charlotte Erikstad.
MMS-klusset forklares med dataproblemer.
– Dette har bakgrunn i problemene med mobilt internett og skjedde som følge av feilrettingen der flere serverprosesser ble restartet. Årsaken til at MMS-ene fikk feil avsenderidentitet er at meldingene ble sendt over en tidligere benyttet IP-adresse mens datanettet var i en feilsituasjon. Nummeret som tidligere hadde benyttet denne IP-adressen for MMS-sending, ble således hengende igjen, forklarer Erikstad.
Ser alvorlig på feilen
Telefonselskapet lover bot og bedring.
– Vi ser alvorlig på feilen og beklager overfor kundene som har opplevd å motta en MMS fra en ukjent avsender. Vi jobber nå sammen med vår leverandør med å analysere hvilke tiltak som kan settes inn for at lignende ikke skal skje igjen, sier Erikstad.