Hopp til innhold

Billigst bensin i helgene

Stadig flere av oss fyller bensin søndag kveld eller mandag morgen, når prisene er på det laveste. Den lokale konkurransen mellom bensinstasjonene kan ha stor betydning for prisene, viser ny undersøkelse.

Fylle bensin

Nordmenn fyller mest bensin søndag kveld og mandag morgen.

Foto: Sara Johannessen / Scanpix

Mange steder varierer bensinprisene ikke bare fra dag til dag, men også fra time til time. Det vanlige ukemønsteret er at pumpeprisene er høyest mandag ettermiddag, for deretter å falle sakte uka igjennom ned til laveste pris søndag kveld og mandag formiddag.

Ifølge en ny undersøkelse fra Konkurransetilsynet, har stadig flere bilister tilpasset seg dette prismønsteret. Flere og flere nordmenn kjøper drivstoff søndag eller tidlig mandag, da pumpeprisene ofte er de laveste.

Undersøkelsen omfatter kun blyfri 95 oktan bensin, men tilsynet mener at resultatene er representative også for diesel og andre typer drivstoff. Prisene ved 1381 betjente og 300 ubetjente bensinstasjoner er undersøkt.

Nasjonal og lokal konkurranse

Prisvariasjonene påvirkes ikke bare av tilbud og etterspørsel. Den daglige dollarkursen på det internasjonale oljemarkedet spiller også inn.

Dessuten kan prisene svinge på grunn av konkurransen mellom drivstoffkjedene nasjonalt og bensinstasjonene lokalt, viser undersøkelsen.

Testen viser klare geografiske forskjeller både i prisnivå og prismønster. Det kan blant annet være store prisforskjeller på bensin mellom områder som ikke ligger langt fra hverandre. Da er det konkurransen mellom bensinstasjonene i nærområdet som eventuelt presser prisene nedover.

LES OGSÅ:

10 minutters kjøretid

De store kjedene har veiledende priser på drivstoffet sitt, som de fastsetter sentralt. Den enkelte bensinstasjon kan deretter justere prisen ut fra lokal konkurranse.

Undersøkelsen viser at prisene er høyere og mer stabile på stasjoner som ikke har konkurrerende bensinstasjoner innenfor 10 minutters kjøretid.

Konkurransetilsynet konkluderer også med at ubetjente bensinstasjoner bidrar til å presse prisene nedover. Spesielt gjelder det når stasjonene tilhører en kjede som ikke har flere bensinstasjoner i nærområdet.

Ubetjente stasjoner har i gjennomsnitt 22 øre lavere literpris enn stasjoner med betjening.

Bensinpumpe

Avgifter og moms utgjør 63 prosent av bensinprisen.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Slik er bensinprisen sammensatt for én liter blyfri 95 oktan:

Når veiledende pris for eksempel er kr. 11,69, betaler du

  • kr. 2,85 i råvarepris (24 prosent)
  • kr. 4,97 i drivstoffavgifter (43 prosent)
  • kr. 2,34 i moms (20 prosent)
  • kr. 1,53 i bruttomargin (13 prosent). Bruttomarginen er oljeselskapenes og bensinstasjonenes fortjeneste før andre kostnader enn transport er trukket fra.

Vil ha flere stasjoner

Statoil og Shell er de to største aktørene i Norge. Ved utgangen av 2008 hadde begge en omsetning på rundt 30 prosent av drivstoffmarkedet.

Essos andel var på drøyt 10 prosent og YX hadde knapt 10 prosent, mens både JET og Best hadde under fem prosent av omsetningen hver.

Det er med andre ord relativt få deltakere på det norske drivstoffmarkedet i dag. Antall aktører er viktig for konkurransen.

- Vi er opptatt av å gjøre det enklere for nye aktører å etablere seg i markedet. Det vil kunne bidra til økt konkurranse og lavere priser på drivstoff, sier rådgiver Jan Petter Fedje i Konkurransetilsynet.

Men for at nye konkurrenter skal kunne sette i gang, må de få leveranser av drivstoff. Konkurransetilsynet vil nå se nærmere på hvilke muligheter nykommere har til å få avtaler med depotene hos de etablerte oljeselskapene.

Avgifter ved bilkjøp

Norges Automobil-Forbund (NAF) er ikke overrasket over resultatene fra undersøkelsen.

Nils Sødal i NAF

Nils Sødal i NAF

Foto: NRK

- Vi har lenge oppfordret bilister til å kjøpe drivstoff søndag kveld og mandag morgen fordi prisene er lavest da, sier Nils Sødal, som er fungerende kommunikasjonssjef i NAF.

- Det er heller ingen overraskelse at konkurransen fungerer der det er mange bensinstasjoner. Men det er ikke sikkert hele løsningen er å etablere nye stasjoner, mener han.

- Norge er et grisgrendt land, og mange steder er det ikke marked for mer enn én stasjon. Åpnes det én til og den utkonkurrerer den andre, er man gjerne like langt.

- NAF er tilhenger av mer konkurranse på drivstoffmarkedet. Men bensinstasjonene tjener ikke mye på å konkurrere på pris. Inntektene ligger på alt det andre, på pølser og boller. Marginene på bensin er ganske små, sier Sødal.

LES OGSÅ:

Vil endre avgiftene

Han forteller at NAF jobber med forslag om endringer av alle bilrelaterte avgifter.

- Prinsippet om at forurenser skal betale, rettferdiggjør til en viss grad drivstoffpriser som kan oppleves som høye. Men da må til gjengjeld avgiftene på bilkjøp reduseres kraftig.

- Bilbruken kan man jo langt på vei regulere selv, selv om folk mange steder i Norge er helt avhengig av bilen. Høye drivstoffpriser bør kompenseres med merkbare reduksjoner i avgiftene ved anskaffelse av kjøretøy, mener Sødal.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)