- Foreldrene må skjerpe seg

Foreldre skal være påpasselige med riktig sikkerhetsutstyr i bilen. Men jo eldre barna er, jo sløvere blir de voksne. - Skjerp dere! sier Trygg Trafikk.

Bilbelte

Farlig og forbudt: det holder ikke å bare bruke bilbelte på barn som er under 135 cm høye.

Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox

Foreldre er pålagt å sikre barn med eget utstyr i bilen til barna er 135 cm høye. Men nye tall viser at hele 53 prosent av foreldrene ikke sikrer barna godt nok.

Ifølge en undersøkelse gjennomført av Trygg Trafikk og If skadeforsikring, bryter 26 prosent av foreldrene loven, enten ved at barn under 135 cm kun bruker bilbelte eller at de sitter helt usikret i bilen.

- Foreldre stresser og har dårlig tid, og kommer med mange unnskyldninger. Men de er nødt til å ta sikkerheten mer på alvor, sier distriktslederen i Trygg Trafikk Oslo, Vibeke F. Rørholt.

Alvorlige ulykker

- Barn på seks - sju år som har vært i frontkollisjon uten forsvarlig sikring og fått alvorlige hode- og ryggskader, er bare trist, sier overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiven på Ullevål sykehus.

- Men på 70-tallet satt vi usikret i bil, og det gikk jo bra. Er ikke fokuset på sikring av barn i bil litt overdrevet?

- Nei, slettes ikke. Det er en grunn til at vi skal følge forskriftene. Mange barn ble faktisk alvorlig skadd i bilulykker den gang også, men få snakket om det, sier Calisch.

I dag er det enda større trafikk på veiene, og vi kjører mye fortere. Overlegen forteller om alvorlige og varige skader som punkterte lunger, nyreskader, ryggmargsskader, ansiktsskader, skjelettskader, hjerneblødninger, beinbrudd og skallebrudd.

Store barn rammes

Barn som er forsvarlig sikret i bil kommer mye bedre ut av ulykker. Dessverre er vi mindre påpasselige med de større barna.

Airbag

Airbagen kan forårsake alvorlige skader på barn som sitter i forsetet.

Foto: Colourbox

- Det virker som om foreldrene tror at større barn er mer robuste. Men der tar de feil, sier Trygg Trafikk.

FBI har fått lese utdrag fra legejournaler ved Ullevål sykehus. To skjebnehistorier sier sitt:

  • Jente, 9 år, usikret i bil som kjørte utfor i 65 km/t: hjernerystelse, nesebrudd og lungeskader.
  • Gutt, 11 år, satt foran uten bilbelte i frontkollisjon: ryggmargsskader

- Vi ser altfor mange alvorlige skader. Det er trist at foreldre ikke skjønner alvoret før ulykken er ute, sier Calisch oppgitt.

- Foreldre må bli like flinke til å passe på de store barna som de små.

LES OGSÅ:

Død og alvorlige skader

Statistikken til Trygg Trafikk viser at 19 barn mellom 0 og 12 år ble drept i bilulykker fra 2005 til 2009.

Seks av de 19 drepte barna var uforsvarlig sikret i bilen, enten ved feilaktig bruk av utstyret eller ved at de ikke var sikret i det hele tatt.

Ambulanse

19 barn er drept og 78 hardt skadd på veiene i Norge de siste fem åra.

Foto: ScanStock

I samme tidsrom ble 78 barn hardt skadd og 1493 lettere skadd. Alvorlige ulykker øker med alderen. De større barna skades oftere enn de mindre.

- Følg loven!

Regelen er klar: Barn lavere enn 135 cm skal uansett alder ha ekstra sikkerhetsutstyr i bilen. Både barnesete og pute er godkjent utstyr, men Trygg Trafikk fraråder pute.

- Et barnesete med hode- og ryggstøtte gir betydelig mer sikkerhet enn bare en pute, spesielt ved sidekollisjoner. Den beskytter bedre mot hodeskader og indre blødninger, mener Rørholt.

Barnesetene er mer tilpasset barnets kropp, og holder barnet bedre på plass. Den gir også mye bedre komfort på lengre turer. Og barna kan sitte i setene til de vokser ut av dem.

- Trygg Trafikk ønsker en regelendring, slik at puter blir forbudt. Men det tar tid når vi må følge EUs direktiver, sier Vibeke F. Rørholt.

Den norske barneseteprodusenten HTS BeSafe har stanset produksjonen av bilputer i påvente av en ny forskrift.

Trygg Trafikk har laget en video som blant annet viser de vanligste feilene ved montering og bruk av sikringsutstyr for barn. Du kan se videoen her.

Viktig å huske på

Husk dette hvis du har barn fra 4 til 11 år (fra 15 til 36 kilo):

  • Barna skal ha eget sikringsutstyr til de er 135 cm høye.
  • Bruk barnesete med side- og hodebeskyttelse. Bilpute frarådes (men er lovlig).
  • Bilbeltet må sitte riktig på barnet. Vanlige feil er å ta beltet under armen, at beltet er vridd eller ikke godt nok strammet rundt barnet.
  • Barn under 140 cm bør ikke sitte i forsetet
  • Airbagen må være deaktivert hvis barn under 140 cm skal sitte foran. Airbag kan forårsake alvorlige skader på barn.

Antall drepte/skadde passasjerer fordelt på alder i bilulykker år 2005 - 2009:

Trygg Trafikks skadestatistikk

ALDER

DREPT

HARDT


SKADD

LETTERE


SKADD

Sum

19

78

1493

0 år

2

2

64

1 år

3

5

91

2 år

2

2

95

3 år

1

5

108

4 år

1

7

105

5 år

3

11

122

6 år

0

9

126

7 år

0

8

112

8 år

1

6

132

9 år

1

5

125

10 år

1

8

140

11 år

3

5

131

12 år

1

5

142

(Statistikk: Trygg Trafikk).

LES OGSÅ:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)