– Mange kjører med usikret hund i bilen. Da skal det bare et øyeblikks uoppmerksomhet til før ulykken kan være ute, sier veterinær Stein Dahl.
Han mener at det å ha hunden løs i kupéen er like trafikkfarlig som å snakke i mobiltelefon bak rattet. For eksempel hvis hunden blir urolig og sjåføren snur seg for å sjekke.
– Dette er et undervurdert problem. Kraftig oppbremsing kan være nok til at hunden slenges rundt i bilen. Vi behandler alt fra beinbrudd til nakkesleng hos dyr som utsettes for dette. Menneskene kan jo også bli skadet, sier Dahl til NRK.no. Han er dyrlege på Hønefoss Dyrehospital.
- LES OGSÅ:
– Vet for lite
Veterinæren mener at usikrede hunder i bil er et større trafikkproblem enn hunder som blir påkjørt.
Og han minner om at det er ulovlig med løs hund inne i bilen, hvis hunden risikerer å fyke rundt i kupéen når noe skjer.
– Påbudet om forsvarlig sikring av all last i bil omfatter også dyr. Dette er noe hundeeiere vet for lite om, sier Dahl.
Løsningen er et forsvarlig festet hundebur, eller en hundesele som monteres i bilens ordinære sikkerhetsbelte.
- SE VIDEO:
– Ingen spesielle bestemmelser
Politiet bekrefter at kjæledyr omfattes av kravet om sikring av bilens last. – En løs hund kan være livsfarlig for menneskene inne i bilen. Men det finnes ingen spesielle bestemmelser om hvordan dyr skal sikres i privatbiler, sier politiinspektør Tov Svalastog i Utrykningspolitiet.
En hund på 20 kilo som kastes forover ved en bråstopp, tilsvarer en kraft på 786 kilo hvis bilen kjører i 50 km/t. I en slik situasjon kan det være dødelig å få hunden i bakhodet.
– Kontrollerer politiet at dyr er forsvarlig sikret i biler?
– Det hender at vi sjekker om lasten er festet godt nok. Observerer vi løs hund i baksetet, vil det bli påpekt, spesielt hvis hunden er stor. Hvis dyret er løs bak et nett eller en grind, minner vi bileieren om at man også må tenke på hundens sikkerhet og velvære, sier Svalastog til NRK.no.
Han understreker at det ikke er noen sikkerhetsmessig forskjell mellom en tung kuffert og en usikret hund i kupéen.
– Hvis bilføreren ikke oppfyller plikten til forsvarlig sikring ved å holde hunden i sele eller bur, kan unnlatelsen straffes med bot, forteller politiinspektøren.
- LES OGSÅ:
Fraråder sammenleggbare bur
En test gjennomført av den tyske bileierorganisasjonen Adac viser at både valg av utstyr og hvordan man bruker det har stor betydning for både hundens og menneskenes sikkerhet.
Adac mener at det sikreste valget er transportboks/-bur i bagasjerommet, på tvers av kjøreretningen og så tett inntil bakseteryggen som mulig. Gjerne kombinert med et solid bagasjeromsgitter.
Derimot frarådes de spesielle hundebeltene til bruk i baksetet. Adac-testene viser at noen av dem er for smått dimensjonert og har for mye slakk. I en test brakk karabinkroken, og testdokka traff seteryggen med voldsom kraft.
En ekstra kraftig versjon av beltene som holder hunden fast i bilens lengderetning, får derimot karakteren «anbefalt med forbehold».
Små og store dyr
Unngå også sammenleggbare bur. De kan klappe sammen ved en kollisjon, skriver Trygg Trafikk på sine hjemmesider.
Små hunder eller katter bør kjøre i transportboks eller -bur i fotrommet bak forsetene. Der er de godt sikret mot å bli kastet fram og ut.
Trygg Trafikk anbefaler at bil- og hundeeiere ser etter sikkerhetsprodukter som er merket med disse tre normene:
- ECE R17
- ECE R 126
- DIN 75410-2