Mobilsamtaler bak rattet gjør at mange bilister ikke legger merke til viktige trafikkskilt.
Og mange kjører mye nærmere bilen foran enn de ville gjort hvis de ikke hadde snakket i telefon.
Det britiske selskapet for forebygging av ulykker, Royal Society for the Prevention of Accidents RoSPA, har oppsummert de viktigste forskningsresultatene om farene ved å snakke i mobiltelefon når man kjører bil.
Og RoSPA er ikke i tvil. Håndfrie løsninger er like trafikkfarlige som vanlige mobiltelefoner. «Det er liten vits i å ha begge hendene på rattet hvis hjernen ikke er koblet til hendene», skriver selskapet i sin nye rapport.
Ettersom forskningsresultatene er såpass entydige, mener RoSPA at all telefoni bak rattet bør forbys.
Begrunnelsen er at samtalene tar fokuset vekk fra det som skjer på veien, uansett hva slags utstyr som brukes. Som i Norge er det påbudt med håndfrie løsninger i Storbritannia.
- LES OGSÅ:
Lang reaksjonstid
Den britiske forskningen viser også at bilførere som snakker i telefon reagerer langsommere, uansett hvilken type utstyr de bruker. Bremstrekningen blir lenger, og det tar lengre tid å oppnå full stopp ved bråbremsing.
Vinglete kjøring er et annet problem. Mobilsnakkende førere har større problemer med å holde riktig posisjon og stabil hastighet. Også her er det liten forskjell mellom håndfrie og tradisjonelle telefoner.
LES OGSÅ:
Enkle og korte samtaler
– Det er ingen overraskelse at bilførere blir forstyrret av telefonsamtaler. Men innholdet i samtalen kan ha stor betydning for hvor mye oppmerksomheten blir påvirket, sier seniorforsker Gunnar Deinboll Jenssen i SINTEF til NRK.no.
– Enkle og korte telefonsamtaler om dagligdagse temaer tar i langt mindre grad fokuset bort fra trafikken enn temaer som krever mye tankekraft i form av visualisering, beregninger eller emosjonell opphisselse, sier Deinboll Jenssen, som forsker på trafikksikkerhet.
Han mener sikkerheten ved håndfrie løsninger også har noe å gjøre med hvordan dette utstyret er utformet. Her er det stor forskjell mellom ulike løsninger og hvordan de skal brukes. Deinboll Jenssen er ikke overbevist om at forbud er veien å gå.
- LES OGSÅ:
– Sannhet med modifikasjoner
– At håndfrie telefoner er like distraherende som håndholdte telefoner er en sannhet med modifikasjoner, mener Deinboll Jenssen.
– Det er viktig å se helheten før man eventuelt vurderer et totalforbud mot telefonsamtaler i bilene. I så fall burde man også vurdere andre forbud, legger han til.
– Røyking, for eksempel. Det er positivt for trafikksikkerheten at stadig færre røyker i bilene sine. Men det er ikke forbudt. Samtidig vet vi at mange plukker opp ting de mister på gulvet mens de kjører. Dette er like farlig, men kan bare løses ved en holdningsendring.
– Og bilførere kan kompensere for risikoen ved å begrense telefonbruken til kjøring i lite kompliserte trafikksituasjoner. Akkurat som man med fordel kan be passasjerer om å være stille når trafikken krever full oppmerksomhet, sier han.
- LES OGSÅ:
– Flere fordeler med mobil
Deinboll Jenssen mener også at mobiltelefon i bil har sine klare fordeler.
– Den gjør det enkelt å varsle når man observerer ruskjøring, som utgjør en stor del av de alvorligste trafikkulykkene. Med en mobil i bilen kan man melde fra om ulykker eller tunnelbranner, og få rask hjelp hvis man trenger det selv, sier han.
– Men at avstanden til bilen foran ofte blir kortere når man snakker i mobiltelefon, viser at samtalen i seg selv kan være distraherende når man kjører bil. Det er det viktig å merke seg, legger han til.
- LES OGSÅ: