Hopp til innhold

– Håndfrie telefoner like farlige som håndholdte

Håndfrie telefoner er like farlige bak rattet som vanlige mobiltelefoner. Telefonsamtaler firedobler faren for en trafikkulykke.

Handsfree i bilen

Trafikkskilt blir oversett av mange som snakker i telefon bak rattet, viser ny forskning.

Foto: Tor Richardsen / Scanpix

Mobilsamtaler bak rattet gjør at mange bilister ikke legger merke til viktige trafikkskilt.

Og mange kjører mye nærmere bilen foran enn de ville gjort hvis de ikke hadde snakket i telefon.

Det britiske selskapet for forebygging av ulykker, Royal Society for the Prevention of Accidents RoSPA, har oppsummert de viktigste forskningsresultatene om farene ved å snakke i mobiltelefon når man kjører bil.

Og RoSPA er ikke i tvil. Håndfrie løsninger er like trafikkfarlige som vanlige mobiltelefoner. «Det er liten vits i å ha begge hendene på rattet hvis hjernen ikke er koblet til hendene», skriver selskapet i sin nye rapport.

Ettersom forskningsresultatene er såpass entydige, mener RoSPA at all telefoni bak rattet bør forbys.

Begrunnelsen er at samtalene tar fokuset vekk fra det som skjer på veien, uansett hva slags utstyr som brukes. Som i Norge er det påbudt med håndfrie løsninger i Storbritannia.

Lang reaksjonstid

Den britiske forskningen viser også at bilførere som snakker i telefon reagerer langsommere, uansett hvilken type utstyr de bruker. Bremstrekningen blir lenger, og det tar lengre tid å oppnå full stopp ved bråbremsing.

Vinglete kjøring er et annet problem. Mobilsnakkende førere har større problemer med å holde riktig posisjon og stabil hastighet. Også her er det liten forskjell mellom håndfrie og tradisjonelle telefoner.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

LES OGSÅ: En av fire bruker sms bak rattet

Enkle og korte samtaler

Gunnar Deinboll Jenssen

Innholdet i samtalen har betydning for sikkerheten, mener trafikksikkerhetsforsker Gunnar Deinboll Jenssen.

Foto: SINTEF

– Det er ingen overraskelse at bilførere blir forstyrret av telefonsamtaler. Men innholdet i samtalen kan ha stor betydning for hvor mye oppmerksomheten blir påvirket, sier seniorforsker Gunnar Deinboll Jenssen i SINTEF til NRK.no.

– Enkle og korte telefonsamtaler om dagligdagse temaer tar i langt mindre grad fokuset bort fra trafikken enn temaer som krever mye tankekraft i form av visualisering, beregninger eller emosjonell opphisselse, sier Deinboll Jenssen, som forsker på trafikksikkerhet.

Han mener sikkerheten ved håndfrie løsninger også har noe å gjøre med hvordan dette utstyret er utformet. Her er det stor forskjell mellom ulike løsninger og hvordan de skal brukes. Deinboll Jenssen er ikke overbevist om at forbud er veien å gå.

– Sannhet med modifikasjoner

Mobiltelefon

Både håndholdt mobil og røyking er trafikkfarlig. Men bare mobilen er ulovlig.

Foto: Illustrasjonsfoto: Tor Richardsen, Scanpix

– At håndfrie telefoner er like distraherende som håndholdte telefoner er en sannhet med modifikasjoner, mener Deinboll Jenssen.

– Det er viktig å se helheten før man eventuelt vurderer et totalforbud mot telefonsamtaler i bilene. I så fall burde man også vurdere andre forbud, legger han til.

– Røyking, for eksempel. Det er positivt for trafikksikkerheten at stadig færre røyker i bilene sine. Men det er ikke forbudt. Samtidig vet vi at mange plukker opp ting de mister på gulvet mens de kjører. Dette er like farlig, men kan bare løses ved en holdningsendring.

– Og bilførere kan kompensere for risikoen ved å begrense telefonbruken til kjøring i lite kompliserte trafikksituasjoner. Akkurat som man med fordel kan be passasjerer om å være stille når trafikken krever full oppmerksomhet, sier han.

– Flere fordeler med mobil

Deinboll Jenssen mener også at mobiltelefon i bil har sine klare fordeler.

– Den gjør det enkelt å varsle når man observerer ruskjøring, som utgjør en stor del av de alvorligste trafikkulykkene. Med en mobil i bilen kan man melde fra om ulykker eller tunnelbranner, og få rask hjelp hvis man trenger det selv, sier han.

– Men at avstanden til bilen foran ofte blir kortere når man snakker i mobiltelefon, viser at samtalen i seg selv kan være distraherende når man kjører bil. Det er det viktig å merke seg, legger han til.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)