Hopp til innhold

– Forlagene presser opp prisen på e-bøker

Norske forlag overdriver hvor mye det koster å lage e-bøker, mener Finansdepartementet. Hør debatt med forlagssjefen i Aschehoug.

Kindle lesebrett

Forlagene og staten er uenige om hva det koster å lage elektroiniske bøker.

Foto: Ted S. Warren / Ap

Bjarne Buset

Bjarne Buset.

Foto: Nejad, Arash A. / SCANPIX

Nå står kampen om hva som er riktig pris på e-bøker i Norge. Finansministeren vil ha moms på de nye elektroniske bøkene, men forleggerne kjemper for å slippe. De mener momsen vil gjøre e-bøkene så dyre at norske bøker taper mot utenlandsk konkurranse. Mens den norske e-boksatsingen fremdeles er i startgropen, har nemlig utenlandske aktører kommet godt i gang.

– 25% billigere enn papir

Ingen har et endelig svar på hva en e-bok skal koste, men informasjonssjef Bjarne Buset i Gyldendal har en klar oppfatning:

– En e-bok bør koste 75 prosent av hva en papirbok koster. Dette har vi regnet på opp ad vegger og ned ad stolper i forlagene, og funnet ut at det du kan spare, er ca. 25%. Det betyr at hvis du for eksempel kjøper en ny roman som koster for eksempel 400 kroner, vil e-boken koste 300 kroner.

Mange mener at e-versjonen av for eksempel en norsk roman bør kunne selges til en brøkdel av prisen for papirboken, fordi man unngår mange av produksjonskostnadene. Men trykking og distribusjon av en bok er mye billigere enn det folk er klar over, sier Buset.

Roger Schjerva

Roger Schjerva.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

– Det som gjør norske bøker dyrere enn for eksempel amerikanske, er hodekraften som går inn i å lage en bok, det vil si kreativiteten til forfatteren, forlagets bidrag til det og bokhandlerleddets markedsføring av det hele. Dette koster norske lønninger.

– Forlagene spiller et høyt spill

Dette er ikke statssekretær Roger Schjerva i Finansdepartementet enig i. Han kom med skarp kritikk av forlagene i Kulturnytt tirsdag ettermiddag.

– Jeg tror forlagene overdriver kostnadene, og jeg tror de overdriver problemene. Jeg tror at hvis vi hadde kommet i gang med e-bøker, så hadde det vært til stor glede for norske forbrukere. Jeg syns forlagene spiller et høyt spill når de stadig utsetter lanseringen av e-boken.

Hør debatt mellom Roger Schjerva og Mads Nygaard

Mads Nygaard

Mads Nygaard.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

– Dyrt å lage e-bøker

Forlagssjef Mads Nygaard i Aschehoug er enig med Buset i Gyldenal om at trykk og distribusjon er en mindre andel av det totale kostnadsbildet bøkene bærer.
Han mener norske myndigheter ikke vet nok om hva det koster å lage e-bøker.

– Når det gjelder kostnadene, så er de betydelige. Jeg vil invitere myndighetene til å få innsikt i hva dette faktisk dreier seg om, og min spådom er at man blir forbauset over hvor store disse kostnadene er.

Nygaard er redd for at skattlegging av e-bøker vil gjøre at norske titler taper mot billigere utenlandske. – Det vi trenger nå er gode rammevilkår i noen år, slik at vi er sikre på å lykkes i kampen, mot internasjonale aktører som har helt andre målsetninger for kultur- og språkpolitikk enn oss, og om markedet.

– Vil ha moms på utenlandske e-bøker

Roger Schjerva mener norske myndiheter ikke er sære, selv om norske papirbøker har momsfritak og elektroniske bøker ikke har det.

– Hadde vi vært medlem av EU, hadde vi ikke hatt lov til å ha momsfritak på e-bøker. Det er ikke vi som er sære her, dette er en felles utfordring for alle land.

I forrige uke gikk 250 norske forfattere sammen om et opprør mot moms på ebøker . De frykter e-boken vil bli dyrere enn nødvendig. Finansdepartementet mener det er bedre å skattlegge utenlandske e-bøker enn å frita de norske.

– Vi skal i hvert fall legge frem for Stortinget nå i høst et system for å kunne kreve e-moms fra utenlandske leverandører, sånn at vi unngår den urettferdige konkurransen som forlagene naturlig nok reagerer på, sier Schjerva.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters