Hopp til innhold

Advarer mot priskrig i bokbransjen

Bjarne Buset i Gyldendal advarer mot økonomisk krigføring i bokbransjen. Nettbutikken Amazon selger nesten dobbelt så mange e-bøker som papirbøker.

Lesebrett

Vil e-bøker utradere trykte bøker? Den etablerte bokbransjen opplever at nyetablerte selskaper stjeler markedsandeler fra dem.

Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix

Tidligere denne uken kom nyheten om at e-boksalget på nettbutikken amazon.com har nådd historiske tall. For hver 100. bok i papirutgave, selger Amazon i snitt 143 e-bøker. De siste fire ukene har tallet vært oppe i 180.

Bjarne Buset, informasjonssjef i Gyldendal forlag, kaller salgstallene både en god og en dårlig nyhet.

– Den gode er at Amazon gjennom sitt eget lesebrett Kindle får til en sterk vekst i e-boksalget. Det synes jeg er veldig positivt. Den dårlige nyheten er at de gjør det ved å dumpe prisene, sier Buset til NRK.

Senket prisen

Bjarne Buset

Informasjonssjef i Gyldendal forlag, Bjarne Buset.

Foto: Nejad, Arash A. / SCANPIX

Buset mener de oppsiktsvekkende tallene fra Amazon skyldes ren priskrig.

– De selger bøkene så billig, at de lokker folk til å kjøpe e-bøker i stedet for papirutgaven.

Ifølge Buset vil det være negativt om man ødelegger for papirboksalget, for dersom e-bøker blir eneste valgmulighet, vil man måtte skru opp prisen på e-bøkene igjen. Årsaken er at papirbokøkonomien danner grunnlaget for billige bøker.

På Amazon selges selges e-bokbestselgere til en tredjedel av prisen på den innbundede utgaven. I tillegg har Amazon dumpet prisen på lesebrettet Kindle for å skjerpe konkurransen mot Apples iPad.

– Heftigste priskrigen

– Amazon senket prisen på Kindle da Apple lanserte iPad. Samtidig har de gjort det mulig for Ipad-eiere å laste ned bøker fra Amazon, forklarer Eirik Solheim, redaktør i NRKBeta, om Amazons salgssuksess.

Bjarne Buset kaller det hele krigsøkonomi, for dette oppfatter han som den heftigste priskrigen på bøker man noen gang har sett.

– Det er nyetablerere som Amazon, Apple og etter hvert Google, som er inne og stjeler markedsandeler fra den etablerte bokbransjen, mener Buset.

Momsfritak

I Norge er situasjonen annerledes. For mens trykte bøker har vært fritatt for moms siden 60-tallet, vurderer Kulturdepartementet fortsatt om dette også skal gjelde e-bøker.

Arve Juritzen i Juritzen forlag synes det er frustrende å følge utviklingen i e-bokbransjen fra sidelinjen. Han forteller at han under nylige reiser i USA har talt opp at nærmere 80-85 prosent av de som leste på flyplassene, brukte lesebrett.

– Denne måten å lese bøker på har truffet det amerikanske markedet, og jeg skulle ønske at vi snart fikk lov til å prøve oss her hjemme i Norge også, sier Juritzen.

– Dårlige rammebetingelser

Så langt finnes det svært få norske bøker i digitalt format. En felles norsk nettbutikk for e-bøker ble utsatt på ubestemt tid i mars i år på grunn av stridsspørsmålet om momsfritak.

– Rammebetingelsene for e-bøker i Norge er veldig dårlig i øyeblikket, og vi savner grep fra politikerne til å legge til rette både når det gjelder momsfritak, men også når det gjelder piratkopiering, håndhevelse av opphavsretten og for så vidt også teknologiske muligheter, sier Buset.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober