Hopp til innhold

Yvonne

"Yvonne" er en estetisk åpenbaring av italiensk teaterkunst. Men forestillingen forteller oss ikke noe nytt.

Fra Yvonne på Det Norske Teatret
Foto: Fin Serck-Hanssen

"Yvonne" av Witold Gombrowicz. Regi Cilla Back. Med Ingrid Bolsø Berdal, Jon Eikemo, Ingrid Jørgensen Dragland, Torbjørn Eriksen og Ståle Bjørnhaug. Regi og kostyme ved Cilla Back.

Rammen for handlingen er et kongelig hoff, men det handler om oss alle. Illustrert av piraja-fiskens grådighet bringes hoffet ut av balanse når prinsen forlover seg med den merkelige og totalt annerledes Yvonne.

Ingrid Bolsø Berdal gjør en sterk rolle, med fysisk kontroll til siste ledd på hender og føtter i tittelrollen.  

Joker-smilet fra Batman

Selv om rammen for handlingen er et kongelig hoff, handler forestillingen Yvonne om felles frykt for mennesker som er annerledes enn oss selv. Og vår kikkermentalitet overfor det fremmede.

Det lange svarte scenegulvet er dekket med skinnende, sorte klosser som skuespillerne må gå imellom. Bakveggen er dekket av speil, tilsynelatende sprukne. Over speilene ser vi tre videoskjermer. Der projiseres live piraja-fisk fra et kamera som vender mot et akvarium som står på scenen. Kammerherren, spilt av en Ståle Bjørnhaug hvis smil minner om Joker i Batman-filmen, triller konge og dronning frem og tilbake over scenen i en gyllen vogn.

Ingen bekreftelse på oss selv

Kongemakten er kjedelig og konvensjonell og mest opptatt av protokoll og mat. De bestemmer normene, og har pirajafiskens grådige dødsforakt mot den forknytte, tause og kanskje uskyldige Yvonne .

Mens de kongelige og hofffolkene har skinnende silkekostymer i gult, blått, rosa, grønt og lilla, er Yvonne og hennes tanter kledt i grovere, brunt tøy. Vi aner altså en klasseforskjell. Prinsen er kjed av alt – inntil han fascineres av Yvonne. Når hun forelsker seg i ham, trår makten  til og rydder henne av veien.

Som estetikk er dette ren og skjær teaterkunst. Det rene, blanke, glatte og fargerike visuelle uttrykket bli fulgt opp av skuespillernes koreograferte bevegelser: nærmest som om de var levende marionette-dukker.

Alt er kunstig, Ingenting er virkelig - annet enn stykkets iboende sannhet – at makten knuser det som er annerledes. For det fjerner speilet som bekrefter oss selv. 

Blir snytt for en løsning

Polakken Witold Gombrowicz er opptatt av at vi har angst for det som er annerledes enn oss selv.

Det skaper forvirring og uro. Men han sier dette kun som en påstand gjennom stykket, uten å formulere seg nærmere om problemet.

Sånn sett kan man føle seg snytt av "Yvonne".

For vi vet allerede at vi har det slik overfor det fremmede. Det vi mangler er forklaringer og løsninger på problemet. Det har verken Gombrowicz, Cilla Back eller Det Norske Teatret gitt oss med denne estetisk imponerende oppsetningen av Yvonne.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters